Tytuł Kultura rywalizacji i współpracy w szkole Autor Bogusław Śliwerski Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8286-677-3 Rok wydania 2022 ilość stron 382 Format pdf Spis treści WSTĘP | str. 9
I
WSPÓŁZAWODNICTWO – RYWALIZACJA – KONKUROWANIE – WALKA – WOJNA – AGONISTYKA – GRA – ROZGRYWKA – WYŚCIG | str. 21
1. Rywalizacja | str. 23
2. Współzawodnictwo | str. 25
3. Konkurencja | str. 27
4. typy współzawodnictwa | str. 32
4.1. Współzawodnictwo antagonistyczne (gra o sumie zerowej) | str. 32
4.2. Współzawodnictwo twórcze (gra o sumie niezerowej) | str. 35
5. Strategie współzawodnictwa | str. 39
6. Walka | str. 51
7. Współzawodnictwo – rywalizacja w pedagogice | str. 56
8. Rywalizacja a współpraca | str. 62
9. Ekonomiczny i polityczny charakter współzawodnictwa/rywalizacji | str. 64
10. Wojna jako szczególny wariant rywalizacji | str. 72
II
MAKROSPOŁECZNE I MAKROPOLITYCZNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI W EDUKACJI | str. 79
1. Rankingoza i konkursomania, czyli pokaźna gonitwa w edukacji | str. 81
2. Rywalizacja na progu | str. 85
3. Rankingi szkolne jako czynnik rywalizacji | str. 103
4. Międzynarodowa presja rankingowa | str. 115
5. Konkursomania | str. 117
6. Koopetycja – współzależność rywalizacji i współpracy | str. 120
III
w środkuSZKOLNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI | str. 128
1. Szkoły grywalizacji | str. 128
2. Konflikty we wnętrzuszkolne | str. 134
3. Lojalność w horyzoncie wartości | str. 142
4. Wyniki rywalizacji jako wskaźnik wychowania | str. 151
5. Wykroczenia jako brak wychowania | str. 152
6. Ocenianie jako środek represji | str. 152
7. Nauczyciele przeciwko ocenianiu zachowania | str. 155
8. Szkolne taktyki stratyfikacyjne | str. 164
9. Szkoła miejscem bicia rekordów Guinnessa | str. 179
10. Gra w szachy transparentną rywalizacją | str. 181
11. Korzyści i niebezpieczeństwa współzawodnictwa | str. 187
12. charakterystyczne błędy organizatorów współzawodnictwa | str. 197
12.1. Obowiązkowe uczestnictwo | str. 198
12.2. Wszystkoizm celów i treści | str. 199
12.3. Permanencja | str. 202
12.4. Nierówność współzawodniczących | str. 203
13. (Nie-)właściwy styl kierowania zespołem | str. 205
14. Ściąganie jako nieuczciwa rywalizacja | str. 207
15. Sublimacja instynktu walki | str. 213
16. Rywalizacja szkolna w opinii Nauczyciela Roku | str. 220
17. Nauczyciele w wypalonej przestrzeni zawodowej | str. 230
IV
INTRASUBIEKTYWNE rozmiary RYWALIZACJI | str. 240
1. Uczniowskie i nauczycielskie poczucie zobowiązania wobec elitarności szkoły | str. 240
2. Wewnętrzny świat niepodatności na porażki | str. 243
3. Rywalizacja z samym sobą jako środek wychowawczy | str. 252
V
KU wewnątrzSZKOLNEJ WSPÓŁPRACY | str. 260
1. Szkoła współpracy | str. 260
2. Źródła solidarnościowej walki o demokratyzację szkolnictwa | str. 264
3. Początki ustrojowych zmian w polskiej edukacji | str. 266
4. Edukacja po trzydziestu trzech latach polskiej transformacji | str. 273
5. Diagnoza społeczna | str. 285
6. Współdziałanie nauczycieli i rodziców | str. 296
7. wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli | str. 304
8. Strategiczne planowanie rozwoju szkoły | str. 315
9. Przesłanki edukacji kooperacyjnej i wychowującej | str. 319
10. Konstruktywistyczny model nauczania | str. 322
11. atrybuty konstruktywnej edukacji | str. 322
12. Montessoriańska pedagogia współpracy | str. 328
13. Nie zabijajcie coacha | str. 342
ZAKOŃCZENIE | str. 347
BIBLIOGRAFIA | str. 353
I
WSPÓŁZAWODNICTWO – RYWALIZACJA – KONKUROWANIE – WALKA – WOJNA – AGONISTYKA – GRA – ROZGRYWKA – WYŚCIG | str. 21
1. Rywalizacja | str. 23
2. Współzawodnictwo | str. 25
3. Konkurencja | str. 27
4. typy współzawodnictwa | str. 32
4.1. Współzawodnictwo antagonistyczne (gra o sumie zerowej) | str. 32
4.2. Współzawodnictwo twórcze (gra o sumie niezerowej) | str. 35
5. Strategie współzawodnictwa | str. 39
6. Walka | str. 51
7. Współzawodnictwo – rywalizacja w pedagogice | str. 56
8. Rywalizacja a współpraca | str. 62
9. Ekonomiczny i polityczny charakter współzawodnictwa/rywalizacji | str. 64
10. Wojna jako szczególny wariant rywalizacji | str. 72
II
MAKROSPOŁECZNE I MAKROPOLITYCZNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI W EDUKACJI | str. 79
1. Rankingoza i konkursomania, czyli pokaźna gonitwa w edukacji | str. 81
2. Rywalizacja na progu | str. 85
3. Rankingi szkolne jako czynnik rywalizacji | str. 103
4. Międzynarodowa presja rankingowa | str. 115
5. Konkursomania | str. 117
6. Koopetycja – współzależność rywalizacji i współpracy | str. 120
III
w środkuSZKOLNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI | str. 128
1. Szkoły grywalizacji | str. 128
2. Konflikty we wnętrzuszkolne | str. 134
3. Lojalność w horyzoncie wartości | str. 142
4. Wyniki rywalizacji jako wskaźnik wychowania | str. 151
5. Wykroczenia jako brak wychowania | str. 152
6. Ocenianie jako środek represji | str. 152
7. Nauczyciele przeciwko ocenianiu zachowania | str. 155
8. Szkolne taktyki stratyfikacyjne | str. 164
9. Szkoła miejscem bicia rekordów Guinnessa | str. 179
10. Gra w szachy transparentną rywalizacją | str. 181
11. Korzyści i niebezpieczeństwa współzawodnictwa | str. 187
12. charakterystyczne błędy organizatorów współzawodnictwa | str. 197
12.1. Obowiązkowe uczestnictwo | str. 198
12.2. Wszystkoizm celów i treści | str. 199
12.3. Permanencja | str. 202
12.4. Nierówność współzawodniczących | str. 203
13. (Nie-)właściwy styl kierowania zespołem | str. 205
14. Ściąganie jako nieuczciwa rywalizacja | str. 207
15. Sublimacja instynktu walki | str. 213
16. Rywalizacja szkolna w opinii Nauczyciela Roku | str. 220
17. Nauczyciele w wypalonej przestrzeni zawodowej | str. 230
IV
INTRASUBIEKTYWNE rozmiary RYWALIZACJI | str. 240
1. Uczniowskie i nauczycielskie poczucie zobowiązania wobec elitarności szkoły | str. 240
2. Wewnętrzny świat niepodatności na porażki | str. 243
3. Rywalizacja z samym sobą jako środek wychowawczy | str. 252
V
KU wewnątrzSZKOLNEJ WSPÓŁPRACY | str. 260
1. Szkoła współpracy | str. 260
2. Źródła solidarnościowej walki o demokratyzację szkolnictwa | str. 264
3. Początki ustrojowych zmian w polskiej edukacji | str. 266
4. Edukacja po trzydziestu trzech latach polskiej transformacji | str. 273
5. Diagnoza społeczna | str. 285
6. Współdziałanie nauczycieli i rodziców | str. 296
7. wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli | str. 304
8. Strategiczne planowanie rozwoju szkoły | str. 315
9. Przesłanki edukacji kooperacyjnej i wychowującej | str. 319
10. Konstruktywistyczny model nauczania | str. 322
11. atrybuty konstruktywnej edukacji | str. 322
12. Montessoriańska pedagogia współpracy | str. 328
13. Nie zabijajcie coacha | str. 342
ZAKOŃCZENIE | str. 347
BIBLIOGRAFIA | str. 353