\n\nW opracowaniu, posługując się metaforą umeblowania przestrzeni mieszkalnej, przedstawiono m.in.: uwarunkowania kształtowania modelu funkcjonowania edukacji formalnej w Polsce po 1989 r.; mechanizmy ograniczające szkolną demokrację; opis zrębów potencjalnego demokratycznego ustroju szkolnego; praktyki codzienności szkolnej, zwłaszcza pracę i postawy nauczycieli.
\n\nMetafora architektoniczna pozwala powiązać przeróżne komponenty, traktując politykę edukacyjną i etapy transformacji ustrojowej jako okres projektowania, a praktyki codzienności szkolnej jako cykl meblowania symbolicznej szkolnej przestrzeni działań.
\n\nPublikację dopełnia aneks zawierający przykładowe akty prawne i regulaminy, które mogą być wykorzystane w procesie budowy demokratycznej szkoły. \n\nAdresaci:\nKsiążka asygnowana jest dla przedstawicieli resortu edukacji oraz terenowych i samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i ich rodziców.
Zainteresuje także pedagogów, socjologów i psychologów i studentów socjologii, psychologii, pedagogiki, a także wszystkich kierunków nauczycielskich.