1. MENEDŻER OŚWIATY A DYREKTOR klasycznY s. 11
1.1. Dyrektor – pedagog czy menedżer? s. 11
1.2. Menedżer oświaty – dyrektor profesjonalny s. 13
1.3. Menedżerski fason zarządzania s. 14
1.4. Kompetencje menedżera oświaty s. 16
1.5. Tworzenie koncepcji rozwoju placówki edukacyjnej s. 22
2. PREDYSPOZYCJE KIEROWNICZE s. 26
2.1. Czy warto być dyrektorem? s. 26
2.2. Kieruj własną karierą s. 26
2.3. Kto może być dyrektorem – menedżerem? s. 30
3. STARTUJEMY W KONKURSIE s. 34
3.1. Przygotowanie formalne s. 34
3.2. Przygotowanie merytoryczne s. 37
3.3. Przygotowanie koncepcyjne s. 37
3.4. Przygotowanie psychologiczne s.39
3.5. O czym (jeszcze) warto pamiętać s.40
3.6. Nie wstydź się… s.40
4. ZOSTAŁEŚ DYREKTOREM I CO DALEJ? s.43
4.1. Co się zmieniło s.43
4.2. Szkoła to nie fabryka s.44
4.3. Tyle trzeba umieć s.45
4.4. Nie stać się pracoholikiem s.47
4.5. Stres menedżera s.48
5. JESTEŚ OSOBĄ PUBLICZNĄ, CZYLI WIZERUNEK SZEFA s.51
5.1. Nie wystarczy być prawidłowym… s.51
5.2. Jak wytwarzać wizerunek szefa s.53
5.3. Co się poprawnie a co „źle” sprzedaje s.57
6. KIERUJESZ LUDŹMI s.60
6.1. Zasady wydajnego kierowania s.60
6.2. Rozmawiaj z ludźmi s.67
6.3. Inteligentne kontakty społeczne s.75
6.4. Inteligencja emocjonalna w kierowaniu szkołą s.77
6.5. Podejmowanie decyzji s.79
6.6. Nauczyciel lojalny s.80
6.7. Jak motywować pracowników s.82
6.8. Mylące efekty s.87
6.9. Sytuacje konfliktowe s.88
7. MOWA CIAŁA I SŁOWA s.93
7.1. Uściski i gesty s.93
7.2. Jak przekonywać s.97
7.3. Przed tłumem s.99
7.4. Walczymy z tremą s.101
8. LOBBING, OTSOURCING, COAUCHING I MENTORING W SZKOLE s.104
8.1. Lobbing w oświacie s.104
8.2. Outsourcing, czyli zlecaj innym s.107
8.3. Bądź mentorem, organizuj coaching s.109
9. KIERUJEMY ZMIANĄ s.114
9.1. Działać produktywnie s.115
9.2. Kto pomaga, kto utrudnia s.117
9.3. Kształtuj postawy nowoczesne s.123
10. EfektywnA NARADA s.128
10.1. Przygotowanie narady s.128
10.2. Prowadzenie posiedzenia s.134
10.3. Protokółowanie zebrania s.141
11. ZATRUDNIAMY NAUCZYCIELA s.144
11.1. Jakie kryteria s.145
11.2. Jak ogłosić ofertę s.147
11.3. Selekcja kandydatów s.150
11.4. Rozmowa kwalifikacyjna s.152
11.5. Podjęcie i ogłoszenie decyzji s.155
11.6. Niebezpieczeństwa s.157
12. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI s.159
12.1. Włączanie rodziców do procesu decyzyjnego s.159
12.2. Poznawanie szkoły s.160
12.3. Dane I sprawozdania s.161
12.4. Kontakty osobiste s.162
12.5. Pedagogizacja rodziców s.163
12.6. Wyróżnienie rodziców s.164
13. MENEDŻER OŚWIATY A MEDIA – SYTUACJE KRYZYSOWE s.168
13.1. Media to potęga! s.168
13.2. Przyczyny sytuacji kryzysowych i reakcje dyrektora s.170
13.3. Bądź ofensywny – zorganizuj konferencję prasową s.171
13.4. Przebieg konferencji s.173
13.5. Kiedy zorganizować konferencję s.174
13.6. Rozmowa z dziennikarzem s.174
13.7. Proszę o sprostowanie! s.180
13.8. Przed kamerą s.185
13.9. Niekorzystne wpisy internetowe s.188
14. JAK PROMOWAĆ PLACÓWKĘ EDUKACYJNĄ? s.190
14.1. Szkoła jako placówka świadcząca usługi edukacyjne s.190
14.2. Promocja szkoły jako komponent marketingu mix s.192
14.3. Zasady korzystnej promocji szkoły s.194
14.4. Formy promocji placówki edukacyjnej s.198
15. BYCIE BYŁYM (DYREKTOREM) s.211
ZAKOŃCZENIE – WCIĄŻ SIĘ UCZ! s.216
Literatura s. 219