Tytuł Podatki w branży FMCG i e-commerce Autorzy Sławomir Łuczak, Karolina Gotfryd, Martyna Smolińska, Stanisław Gordziałkowski, Ewelina Całczyńska Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8223-716-0 linia Poradniki LEX Rok wydania 2020 ilość stron 152 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów.................................................................................. 9
Wstęp................................................................................................... 11
Rozdział I. Opodatkowanie handlu FMCG na gruncie podatku od towarów i usług.......................... 15
1. Stawki VAT................................................................................ 15
1.1. Regulacje w prawie polskim............................................ 15
1.2. Regulacje w prawie unijnym............................................ 16
1.3. Przyporządkowanie właściwej stawki VAT................... 17
2. Podatek VAT a Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług....... 20
2.1. Uwagi ogólne...................................................................... 20
2.2. Wysyłka towarów a świadczenie usług.......................... 23
2.3. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej................................... 25
2.4. Podejście sądów administracyjnych i organów podatkowych............................................. 28
2.4.1. Orzecznictwo sądów administracyjnych........................................... 28
2.4.2. Interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów.................................. 31
2.5. Case study........................................................................... 34
3. Nowa matryca VAT.................................................................. 38
3.1. PKWiU a nomenklatura scalona..................................... 38
3.2. Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)............................ 41
4. Kasy rejestrujące online oraz e-paragony............................. 43
4.1. Kasy rejestrujące online.................................................... 43
4.2. E-paragony......................................................................... 46
Rozdział II. Opodatkowanie handlu e-commerce........................................... 47
1. Uwagi ogólne............................................................................. 47
2. Opodatkowanie e-sklepu prowadzonego w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej............................................. 50
3. Opodatkowanie e-sklepu prowadzonego w formie spółki komandytowej, spółki jawnej, spółki cywilnej lub jednoosobowej działalności gospodarczej..................... 52
3.1. Dopuszczalne formy opodatkowania............................. 52
3.2. Opodatkowanie według skali.......................................... 53
3.3. Opodatkowanie liniowe................................................... 54
3.4. Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.......................................................... 55
3.5. Opodatkowanie według karty podatkowej................... 57
3.6. Dobór i zmiana formy opodatkowania......................... 59
4. Rozliczanie sprzedaży w Polsce na gruncie podatku dochodowego i podatku od towarów i usług........................ 61
4.1. Sprzedaż towaru a rozpoznanie przychodu................... 61
4.2. Sprzedaż towaru a rozpoznanie kosztów uzyskania przychodu..................................................... 64
4.3. Sprzedaż towaru a rozpoznanie VAT należnego.......... 65
4.3.1. Zasada ogólna.......................................................... 65
4.3.2. Metoda kasowa........................................................ 68
4.4. Zwrot towaru a rozpoznanie przychodu i VAT należnego................................................................. 69
4.5. Nieodebranie zamówienia a rozpoznanie przychodu i VAT należnego................................................ 71
5. Sprzedaż wysyłkowa w świetle ustawy o podatku od towarów i usług............................................... 72
5.1. Uwagi ogólne...................................................................... 72
5.2. Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju........................ 73
5.2.1. Definicja sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju...................................................... 73
5.2.2. Przesłanki warunkujące wystąpienie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju............................. 74
5.2.3. Miejsce świadczenia – zasady opodatkowania sprzedaży wysyłkowej............................................ 76
5.2.4. Sprzedaż wysyłkowa do dwóch albo więcej państw członkowskich........................................... 81
5.3. Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju..................... 82
5.4. Wyłączenia od sprzedaży wysyłkowej............................ 82
5.5. Dokumentacja sprzedaży wysyłkowej............................ 83
5.5.1. Faktury..................................................................... 83
5.5.2. Inne dokumenty dokumentujące sprzedaż wysyłkową................................................................ 84
5.5.3. Brak dokumentów potwierdzających dostarczenie towarów do nabywcy w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju................................................... 85
5.5.4. Kasa rejestrująca..................................................... 86
6. Opodatkowanie dropshippingu............................................. 88
6.1. Uwagi ogólne...................................................................... 88
6.2. Sprzedaż we własnym imieniu........................................ 88
6.2.1. Podatek dochodowy............................................... 89
6.2.2. Podatek od towarów i usług.................................. 89
6.3. Pośrednictwo sprzedaży................................................... 93
6.3.1. Podatek dochodowy............................................... 93
6.3.2. Podatek od towarów i usług.................................. 95
6.4. Dokumentowanie sprzedaży w ramach dropshippingu...................................................... 99
6.4.1. Dokumentowanie transakcji przy sprzedaży we własnym imieniu............................................... 99
6.4.2. Dokumentowanie transakcji przy pośrednictwie w sprzedaży................................... 100
6.4.3. Dokumentowanie transakcji przy użyciu kasy rejestrującej................................................. 101
Rozdział III. Akcje promocyjne............................................................................. 103
1. Opodatkowanie rabatów i usług wzajemnych..................... 103
1.1. Uwagi ogólne...................................................................... 103
1.2. Rabaty sprzedażowe i posprzedażowe (retro-rabaty)................. 105
1.2.1. Rabat sprzedażowy................................................. 105
1.2.2. Rabat posprzedażowy............................................ 106
1.2.3. Korekta zbiorcza...................................................... 108
1.3. Rabat a wynagrodzenie za usługę................................... 110
1.3.1. Uwagi ogólne........................................................... 110
1.3.2. Zobowiązania kupującego wynagradzane rabatem............................................................. 112
1.3.3. Rabaty pośrednie.................................................... 114
1.4. Rabaty pracownicze.......................................................... 117
Rozdział IV. Obciążenia fiskalne w branży FMCG........................................... 121
1. Uwagi ogólne............................................................................. 121
2. Opłata za reklamę napojów alkoholowych........................... 121
2.1. Uwagi ogólne...................................................................... 121
2.2. Pojęcie reklamy i promocji napojów alkoholowych..... 122
2.3. Wysokość opłaty................................................................ 125
2.4. Czynności niepodlegające opłacie.................................. 127
2.5. Brak uiszczenia opłaty...................................................... 128
3. Opłata recyklingowa................................................................ 129
4. Opłata cukrowa......................................................................... 132
5. Opłata od napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml – tzw. Małpek............................. 134
6. Podatek od sprzedaży detalicznej.......................................... 136
Bibliografia......................................................................................... 141
Wykaz orzeczeń sądów.................................................................... 143
Wykaz pism urzędowych................................................................. 145
O Autorach......................................................................................... 149
Wstęp................................................................................................... 11
Rozdział I. Opodatkowanie handlu FMCG na gruncie podatku od towarów i usług.......................... 15
1. Stawki VAT................................................................................ 15
1.1. Regulacje w prawie polskim............................................ 15
1.2. Regulacje w prawie unijnym............................................ 16
1.3. Przyporządkowanie właściwej stawki VAT................... 17
2. Podatek VAT a Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług....... 20
2.1. Uwagi ogólne...................................................................... 20
2.2. Wysyłka towarów a świadczenie usług.......................... 23
2.3. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej................................... 25
2.4. Podejście sądów administracyjnych i organów podatkowych............................................. 28
2.4.1. Orzecznictwo sądów administracyjnych........................................... 28
2.4.2. Interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów.................................. 31
2.5. Case study........................................................................... 34
3. Nowa matryca VAT.................................................................. 38
3.1. PKWiU a nomenklatura scalona..................................... 38
3.2. Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS)............................ 41
4. Kasy rejestrujące online oraz e-paragony............................. 43
4.1. Kasy rejestrujące online.................................................... 43
4.2. E-paragony......................................................................... 46
Rozdział II. Opodatkowanie handlu e-commerce........................................... 47
1. Uwagi ogólne............................................................................. 47
2. Opodatkowanie e-sklepu prowadzonego w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej............................................. 50
3. Opodatkowanie e-sklepu prowadzonego w formie spółki komandytowej, spółki jawnej, spółki cywilnej lub jednoosobowej działalności gospodarczej..................... 52
3.1. Dopuszczalne formy opodatkowania............................. 52
3.2. Opodatkowanie według skali.......................................... 53
3.3. Opodatkowanie liniowe................................................... 54
3.4. Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.......................................................... 55
3.5. Opodatkowanie według karty podatkowej................... 57
3.6. Dobór i zmiana formy opodatkowania......................... 59
4. Rozliczanie sprzedaży w Polsce na gruncie podatku dochodowego i podatku od towarów i usług........................ 61
4.1. Sprzedaż towaru a rozpoznanie przychodu................... 61
4.2. Sprzedaż towaru a rozpoznanie kosztów uzyskania przychodu..................................................... 64
4.3. Sprzedaż towaru a rozpoznanie VAT należnego.......... 65
4.3.1. Zasada ogólna.......................................................... 65
4.3.2. Metoda kasowa........................................................ 68
4.4. Zwrot towaru a rozpoznanie przychodu i VAT należnego................................................................. 69
4.5. Nieodebranie zamówienia a rozpoznanie przychodu i VAT należnego................................................ 71
5. Sprzedaż wysyłkowa w świetle ustawy o podatku od towarów i usług............................................... 72
5.1. Uwagi ogólne...................................................................... 72
5.2. Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju........................ 73
5.2.1. Definicja sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju...................................................... 73
5.2.2. Przesłanki warunkujące wystąpienie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju............................. 74
5.2.3. Miejsce świadczenia – zasady opodatkowania sprzedaży wysyłkowej............................................ 76
5.2.4. Sprzedaż wysyłkowa do dwóch albo więcej państw członkowskich........................................... 81
5.3. Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju..................... 82
5.4. Wyłączenia od sprzedaży wysyłkowej............................ 82
5.5. Dokumentacja sprzedaży wysyłkowej............................ 83
5.5.1. Faktury..................................................................... 83
5.5.2. Inne dokumenty dokumentujące sprzedaż wysyłkową................................................................ 84
5.5.3. Brak dokumentów potwierdzających dostarczenie towarów do nabywcy w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju................................................... 85
5.5.4. Kasa rejestrująca..................................................... 86
6. Opodatkowanie dropshippingu............................................. 88
6.1. Uwagi ogólne...................................................................... 88
6.2. Sprzedaż we własnym imieniu........................................ 88
6.2.1. Podatek dochodowy............................................... 89
6.2.2. Podatek od towarów i usług.................................. 89
6.3. Pośrednictwo sprzedaży................................................... 93
6.3.1. Podatek dochodowy............................................... 93
6.3.2. Podatek od towarów i usług.................................. 95
6.4. Dokumentowanie sprzedaży w ramach dropshippingu...................................................... 99
6.4.1. Dokumentowanie transakcji przy sprzedaży we własnym imieniu............................................... 99
6.4.2. Dokumentowanie transakcji przy pośrednictwie w sprzedaży................................... 100
6.4.3. Dokumentowanie transakcji przy użyciu kasy rejestrującej................................................. 101
Rozdział III. Akcje promocyjne............................................................................. 103
1. Opodatkowanie rabatów i usług wzajemnych..................... 103
1.1. Uwagi ogólne...................................................................... 103
1.2. Rabaty sprzedażowe i posprzedażowe (retro-rabaty)................. 105
1.2.1. Rabat sprzedażowy................................................. 105
1.2.2. Rabat posprzedażowy............................................ 106
1.2.3. Korekta zbiorcza...................................................... 108
1.3. Rabat a wynagrodzenie za usługę................................... 110
1.3.1. Uwagi ogólne........................................................... 110
1.3.2. Zobowiązania kupującego wynagradzane rabatem............................................................. 112
1.3.3. Rabaty pośrednie.................................................... 114
1.4. Rabaty pracownicze.......................................................... 117
Rozdział IV. Obciążenia fiskalne w branży FMCG........................................... 121
1. Uwagi ogólne............................................................................. 121
2. Opłata za reklamę napojów alkoholowych........................... 121
2.1. Uwagi ogólne...................................................................... 121
2.2. Pojęcie reklamy i promocji napojów alkoholowych..... 122
2.3. Wysokość opłaty................................................................ 125
2.4. Czynności niepodlegające opłacie.................................. 127
2.5. Brak uiszczenia opłaty...................................................... 128
3. Opłata recyklingowa................................................................ 129
4. Opłata cukrowa......................................................................... 132
5. Opłata od napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml – tzw. Małpek............................. 134
6. Podatek od sprzedaży detalicznej.......................................... 136
Bibliografia......................................................................................... 141
Wykaz orzeczeń sądów.................................................................... 143
Wykaz pism urzędowych................................................................. 145
O Autorach......................................................................................... 149