Tytuł Prawna ochrona treści cyfrowych Autor Katarzyna Chałubińska Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8246-953-0 kolekcja Monografie Rok wydania 2021 ilość stron 684 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów 15
Wstęp 23
1. Niepodzielność treści cyfrowych i ich moderowanie 27
2. Warianty treści cyfrowych 30
3. Treści cyfrowe jako informacje samoczynnie przetwarzane 37
4. Prawo dostępu do treści cyfrowych 37
5. Prawo własności do zasobów cyfrowych (danych internetowych) 38
6. Odpowiedzialność 39
Rozdział I. Treść cyfrowa jako dobro prawnie chronione – charakterystyka ogólna 45
1. Treści cyfrowe – definicja 46
2. Nierozłączność treści cyfrowych 58
3. Treści cyfrowe – dane osobowe jako przedmiot obrotu 60
4. Treść cyfrowa jako utwór 61
5. Usługi cyfrowe 66
6. Treści cyfrowe a usługi medialne udostępniania treści online 78
6.1. Warianty audiowizualnych usług medialnych 80
6.2. Usługi udostępniania treści online 81
6.3. Audiowizualne usługi medialne 85
6.4. Audiowizualne usługi medialne na żądanie 90
6.5. Treści cyfrowe a usługi operatora platformy udostępniania plików wideo 94
7. Treści cyfrowe jako informacje prasowe 101
7.1. Odpowiedzialność redakcyjna 107
7.2. Mowa nienawiści w treściach cyfrowych 113
Rozdział II. Treść cyfrowa na jednolitym rynku cyfrowym 119
1. Treść cyfrowa jako przedmiot regulacji w strategii UE 125
2. Problematyka jurysdykcji a ochrona treści cyfrowych 163
2.1. Wyłączenia od zasady państwa pochodzenia 173
2.2. Wydajność odesłania z art. 11 u.ś.u.d.e. Na tle zasady państwa pochodzenia 178
2.3. Jurysdykcja 179
2.4. Orzecznictwo TSUE 189
3. Zarządzanie rozwojem jako funkcja administracji publicznej na jednolitym rynku treści cyfrowych 196
3.1. O biznesowych wymiarach udostępniania treści cyfrowych 199
3.2. O wizerunkowym i ekonomicznym potencjale cyfryzacji 201
3.3. O podwójnej funkcji prawa 202
3.4. Podstawowy cel – nowe zadania publiczne? 205
Rozdział III. Treści cyfrowe i ich użytkownik w mediach społecznościowych 209
1. Wpływ mediów społecznościowych na sferę publiczną 212
2. Status dostawców treści cyfrowych i ich odpowiedzialność 218
3. Prawa użytkowników usług w otoczeniu cyfrowym 229
4. Powiadamianie i zatrzymywanie w działalności dostawców usług udostępniania online 235
5. Problematyka powiadamiania i blokowania a prawo do prywatności, wolność słowa i prawo własności 245
Rozdział IV. Ochrona prawnoautorska treści cyfrowych – wybrane zagadnienia 265
1. Treści cyfrowe a domena publiczna 274
2. Promocja idei wolnego dostępu do zasobów cyfrowych w społeczeństwie informacyjnym 281
3. Multimedia – generowanie treści cyfrowych 287
4. Aplikacje przenośne 298
5. Transgraniczne zarządzanie prawami do treści cyfrowych 303
6. Korzystanie z treści cyfrowych w ramach platform edukacyjnych 316
7. E-book a audiobook 320
8. Wyczerpanie prawa – e-booki 327
9. Udostępnianie publiczne utworu a używanie udostępnionych treści cyfrowych 343
10. Piractwo 350
Rozdział V. Treść cyfrowa jako dobro w stosunkach konsumenckich 367
1. Treść cyfrowa w systemie praw konsumenckich 371
2. Ochrona praktyk konsumenckich w warunkach umownych 378
3. Środki ochrony prawnej w przypadku niedostarczenia treści cyfrowych lub usługi cyfrowej 390
3.1. Środki ochrony prawnej w sytuacji braku zgodności z umową 392
3.2. Środki marketingowe wpływu na wybory konsumenckie a prawo do prywatności 401
3.2.1. Profilowanie 407
3.2.2. Web bugs 411
3.2.3. Ciasteczka (ang. Cookies) 412
Rozdział VI. Prawna ochrona treści cyfrowych dostarczanych przez użytkownika 429
1. Warunki samoregulacyjne korzystania z treści cyfrowych – wybrane media cyfrowe 431
1.1. Facebook 432
1.2. Twitter 437
1.3. Instagram 440
1.4. Storytel 444
1.5. Audioteka 446
2. Warianty dostarczanych treści cyfrowych 449
3. Treści generowane przez użytkowników 452
4. Monetyzacja treści cyfrowych 461
Rozdział VII. Odpowiedzialność za treści cyfrowe 487
1. Odpowiedzialność pośredników przekazu treści cyfrowych 492
2. Odpowiedzialność redakcyjna za treści cyfrowe 495
3. Projekt aktu o usługach cyfrowych – świeże zasady odpowiedzialności pośredników 503
3.1. Mere conduit (art. 3 projektu aktu o usługach cyfrowych) 504
3.2. Caching (art. 4 projektu aktu o usługach cyfrowych) 505
3.3. Hosting (art. 5 projektu aktu o usługach cyfrowych) 506
4. Powiadomienia i inne mechanizmy działania pośredników 513
5. Odpowiedzialność dostawcy usług medialnych za treści cyfrowe 528
6. Odpowiedzialność operatorów platform udostępniania plików wideo 530
7. Odpowiedzialność na gruncie przepisów dyrektywy 2019/790 o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym 542
Rozdział VIII. Ponowne używanie informacji sektora publicznego – re-use treści cyfrowych 557
1. Prawo dostępu do internetu jako prawo podstawowe człowieka 566
2. Publiczne zasoby cyfrowe 568
3. Zasoby cyfrowe jako zasoby zawierające informacje sektora publicznego i zasady ich udostępniania 572
4. Ustawa re-use – nowa regulacja 576
4.1. Informacje o wysokiej wartości, dane dynamiczne i informacje badawcze 589
4.2. Szanse 609
4.3. Zagrożenia 610
Podsumowanie 619
1. Interes publiczny 624
2. Własność w sieci 626
3. Odpowiedzialność 627
4. Prawo do przenoszenia danych i monetyzacja 632
Wnioski 639
1. Regulacja treści cyfrowych 639
2. Poziom regulacji 640
3. Otwartość zasobów cyfrowych 640
4. Regulacja mediów społecznościowych 643
5. Jurysdykcja 644
6. Regulacja zawartości 652
7. Bezpieczeństwo prawne obrotu treściami cyfrowymi 654
8. Konkurencja 655
9. Odpowiedzialność za przekazywane treści cyfrowe 657
Bibliografia 661
Wstęp 23
1. Niepodzielność treści cyfrowych i ich moderowanie 27
2. Warianty treści cyfrowych 30
3. Treści cyfrowe jako informacje samoczynnie przetwarzane 37
4. Prawo dostępu do treści cyfrowych 37
5. Prawo własności do zasobów cyfrowych (danych internetowych) 38
6. Odpowiedzialność 39
Rozdział I. Treść cyfrowa jako dobro prawnie chronione – charakterystyka ogólna 45
1. Treści cyfrowe – definicja 46
2. Nierozłączność treści cyfrowych 58
3. Treści cyfrowe – dane osobowe jako przedmiot obrotu 60
4. Treść cyfrowa jako utwór 61
5. Usługi cyfrowe 66
6. Treści cyfrowe a usługi medialne udostępniania treści online 78
6.1. Warianty audiowizualnych usług medialnych 80
6.2. Usługi udostępniania treści online 81
6.3. Audiowizualne usługi medialne 85
6.4. Audiowizualne usługi medialne na żądanie 90
6.5. Treści cyfrowe a usługi operatora platformy udostępniania plików wideo 94
7. Treści cyfrowe jako informacje prasowe 101
7.1. Odpowiedzialność redakcyjna 107
7.2. Mowa nienawiści w treściach cyfrowych 113
Rozdział II. Treść cyfrowa na jednolitym rynku cyfrowym 119
1. Treść cyfrowa jako przedmiot regulacji w strategii UE 125
2. Problematyka jurysdykcji a ochrona treści cyfrowych 163
2.1. Wyłączenia od zasady państwa pochodzenia 173
2.2. Wydajność odesłania z art. 11 u.ś.u.d.e. Na tle zasady państwa pochodzenia 178
2.3. Jurysdykcja 179
2.4. Orzecznictwo TSUE 189
3. Zarządzanie rozwojem jako funkcja administracji publicznej na jednolitym rynku treści cyfrowych 196
3.1. O biznesowych wymiarach udostępniania treści cyfrowych 199
3.2. O wizerunkowym i ekonomicznym potencjale cyfryzacji 201
3.3. O podwójnej funkcji prawa 202
3.4. Podstawowy cel – nowe zadania publiczne? 205
Rozdział III. Treści cyfrowe i ich użytkownik w mediach społecznościowych 209
1. Wpływ mediów społecznościowych na sferę publiczną 212
2. Status dostawców treści cyfrowych i ich odpowiedzialność 218
3. Prawa użytkowników usług w otoczeniu cyfrowym 229
4. Powiadamianie i zatrzymywanie w działalności dostawców usług udostępniania online 235
5. Problematyka powiadamiania i blokowania a prawo do prywatności, wolność słowa i prawo własności 245
Rozdział IV. Ochrona prawnoautorska treści cyfrowych – wybrane zagadnienia 265
1. Treści cyfrowe a domena publiczna 274
2. Promocja idei wolnego dostępu do zasobów cyfrowych w społeczeństwie informacyjnym 281
3. Multimedia – generowanie treści cyfrowych 287
4. Aplikacje przenośne 298
5. Transgraniczne zarządzanie prawami do treści cyfrowych 303
6. Korzystanie z treści cyfrowych w ramach platform edukacyjnych 316
7. E-book a audiobook 320
8. Wyczerpanie prawa – e-booki 327
9. Udostępnianie publiczne utworu a używanie udostępnionych treści cyfrowych 343
10. Piractwo 350
Rozdział V. Treść cyfrowa jako dobro w stosunkach konsumenckich 367
1. Treść cyfrowa w systemie praw konsumenckich 371
2. Ochrona praktyk konsumenckich w warunkach umownych 378
3. Środki ochrony prawnej w przypadku niedostarczenia treści cyfrowych lub usługi cyfrowej 390
3.1. Środki ochrony prawnej w sytuacji braku zgodności z umową 392
3.2. Środki marketingowe wpływu na wybory konsumenckie a prawo do prywatności 401
3.2.1. Profilowanie 407
3.2.2. Web bugs 411
3.2.3. Ciasteczka (ang. Cookies) 412
Rozdział VI. Prawna ochrona treści cyfrowych dostarczanych przez użytkownika 429
1. Warunki samoregulacyjne korzystania z treści cyfrowych – wybrane media cyfrowe 431
1.1. Facebook 432
1.2. Twitter 437
1.3. Instagram 440
1.4. Storytel 444
1.5. Audioteka 446
2. Warianty dostarczanych treści cyfrowych 449
3. Treści generowane przez użytkowników 452
4. Monetyzacja treści cyfrowych 461
Rozdział VII. Odpowiedzialność za treści cyfrowe 487
1. Odpowiedzialność pośredników przekazu treści cyfrowych 492
2. Odpowiedzialność redakcyjna za treści cyfrowe 495
3. Projekt aktu o usługach cyfrowych – świeże zasady odpowiedzialności pośredników 503
3.1. Mere conduit (art. 3 projektu aktu o usługach cyfrowych) 504
3.2. Caching (art. 4 projektu aktu o usługach cyfrowych) 505
3.3. Hosting (art. 5 projektu aktu o usługach cyfrowych) 506
4. Powiadomienia i inne mechanizmy działania pośredników 513
5. Odpowiedzialność dostawcy usług medialnych za treści cyfrowe 528
6. Odpowiedzialność operatorów platform udostępniania plików wideo 530
7. Odpowiedzialność na gruncie przepisów dyrektywy 2019/790 o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym 542
Rozdział VIII. Ponowne używanie informacji sektora publicznego – re-use treści cyfrowych 557
1. Prawo dostępu do internetu jako prawo podstawowe człowieka 566
2. Publiczne zasoby cyfrowe 568
3. Zasoby cyfrowe jako zasoby zawierające informacje sektora publicznego i zasady ich udostępniania 572
4. Ustawa re-use – nowa regulacja 576
4.1. Informacje o wysokiej wartości, dane dynamiczne i informacje badawcze 589
4.2. Szanse 609
4.3. Zagrożenia 610
Podsumowanie 619
1. Interes publiczny 624
2. Własność w sieci 626
3. Odpowiedzialność 627
4. Prawo do przenoszenia danych i monetyzacja 632
Wnioski 639
1. Regulacja treści cyfrowych 639
2. Poziom regulacji 640
3. Otwartość zasobów cyfrowych 640
4. Regulacja mediów społecznościowych 643
5. Jurysdykcja 644
6. Regulacja zawartości 652
7. Bezpieczeństwo prawne obrotu treściami cyfrowymi 654
8. Konkurencja 655
9. Odpowiedzialność za przekazywane treści cyfrowe 657
Bibliografia 661