Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa
Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa
Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa
Audiobooki Wolters Kluwer Polska SA

Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa

61,48 zł

Specjalna okazja dla Ciebie!

Najlepszą propozycję przygotował TaniaKsiazka.pl w cenie 61,48 zł

Przejrzeliśmy wiele sklepów on-line w systemie aby wyszukać najbardziej korzystną ofertę specjalnie dla Ciebie. Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa Wolters Kluwer Polska SA z kategorii audiobooki kupisz w cenie 61,48 zł w sklepie TaniaKsiazka.pl. Pokazana kwota 61,48 zł nie zawiera ewentualnych kosztów wysyłki.

Zobacz wszystkie oferty ...
  • Cechy:
  • Audiobooki
  • Wolters Kluwer Polska SA
  • 9788382868067
  • Jan Zimmermann
  • Wolters Kluwer
  • 2022

Opis Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa

Tytuł Prawo administracyjne Autor Jan Aleksander Zimmermann Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8286-806-7 seria Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe Rok wydania 2022 liczba stron 620 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów  | str. 17
Wstęp  | str. 19

Część pierwsza 
Zagadnienia ogólne 

Rozdział pierwszy 
Administracja  | str. 29

Uwagi ogólne  | str. 29
Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej  | str. 33
Opisywanie administracji publicznej przez jej parametry  | str. 37

3.1. Działanie w imieniu państwa  | str. 37
3.2. Interes publiczny i indywidualny  | str. 38
3.3. Władztwo administracyjne  | str. 46
3.4. Pozostałe cechy administracji publicznej  | str. 48

Rozdział drugi 
Prawo administracyjne  | str. 50

Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego  | str. 50

1.1. Definiowanie  | str. 50
1.2. Tendencje  | str. 52
1.3. Przedmiot prawa administracyjnego  | str. 56

cechy prawa administracyjnego  | str. 58

2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne  | str. 58
2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm  | str. 62
2.3. Zasada aktualności  | str. 65
2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań  | str. 65
2.5. Problem niesporności  | str. 67
2.6. Inne właściwości prawa administracyjnego  | str. 70
2.7. Atrybuty prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego  | str. 71

Normy prawa administracyjnego  | str. 72
Sankcje w prawie administracyjnym  | str. 75
System prawa administracyjnego  | str. 79
Granice prawa administracyjnego  | str. 92

6.1. Styk z prawem konstytucyjnym  | str. 94
6.2. Styk z prawem cywilnym  | str. 96
6.3. Styk z prawem karnym  | str. 96

Rozdział trzeci 
Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa  | str. 100

Zagadnienia ogólne  | str. 100

1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne  | str. 100
1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa  | str. 103
1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne  | str. 107

Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego  | str. 108

2.1. Konstytucja  | str. 108
2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego  | str. 108
2.1.2. Problem bezpośredniego wykorzystywania Konstytucji przez organy administracji publicznej  | str. 112
2.2. Ustawa  | str. 115
2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy  | str. 116
2.4. Umowy międzynarodowe  | str. 117
2.5. Prawo Unii Europejskiej  | str. 118
2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne  | str. 118
2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów  | str. 120
2.6. Rozporządzenia  | str. 124
2.6.1. Istota rozporządzenia  | str. 124
2.6.2. Upoważnienie ustawowe  | str. 125
2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia  | str. 127
2.6.4. Organy wydające rozporządzenia  | str. 128
2.7. Wysłuchanie publiczne  | str. 129
2.8. Akty prawa miejscowego  | str. 129
2.8.1. Wprowadzenie  | str. 129
2.8.2. Konstytucyjne atrybuty aktów prawa miejscowego  | str. 130
2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego  | str. 132
2.8.4. Gminne prawo miejscowe  | str. 133
2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego  | str. 137

Prawo wewnętrzne  | str. 139
Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego  | str. 141

4.1. Akty planowania  | str. 141
4.1.1. Uwagi ogólne  | str. 141
4.1.2. Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  | str. 143
4.2. Statuty i regulaminy  | str. 144
4.3. Normy technologiczne  | str. 145

Publikacja i promulgacja źródeł prawa  | str. 145

5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa  | str. 145
5.2. Dzienniki urzędowe  | str. 147

Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego  | str. 148

6.1. Zwyczaj  | str. 148
6.2. Prawo sędziowskie  | str. 150

Rozdział czwarty 
Zasady ogólne prawa administracyjnego  | str. 154

Istota zasad ogólnych  | str. 154
wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego  | str. 156

2.1. Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego  | str. 156
2.1.1. Zasada praworządności (legalności)  | str. 156
2.1.2. Zasada lex retro non agit  | str. 156
2.1.3. Zasada ochrony praw korzystnie (słusznie) nabytych  | str. 157
2.1.4. Zasada prawa do sądu  | str. 157
2.1.5. Zasada pomocniczości (subsydiarności)  | str. 158
2.1.6. Zasada proporcjonalności  | str. 159
2.1.7. Zasada stabilnego rozwoju  | str. 161
2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej  | str. 162
2.2.1. Zasada dobrej administracji  | str. 162
2.2.2. Zasada kompetencyjności  | str. 163
2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego  | str. 163
2.2.4. Zasada wydajności  | str. 164
2.3. Zasady ogólne Kodeksu innowacyjnania administracyjnego  | str. 164

Część druga 
Ustrojowe prawo administracyjne  

Rozdział piąty 
Podmioty administracji publicznej  | str. 169

Uwagi ogólne  | str. 169
Organy administracji publicznej  | str. 171

2.1. Pojęcie organu administracji publicznej  | str. 171
2.2. Kompetencja organu administracji publicznej  | str. 174
2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej  | str. 176
2.3.1. Konstrukcje prawne  | str. 176
2.3.2. Porozumienie administracyjne  | str. 178
2.4. Organ administrujący  | str. 182
2.5. Rodzaje organów administracji publicznej  | str. 184
2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe  | str. 184
2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego  | str. 184
2.5.3. Warianty organów ze względu na sposób ich kreowania  | str. 186
2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne  | str. 187
2.5.5. Inne podziały  | str. 188
2.6. Urząd  | str. 188
2.7. Refleksja końcowa  | str. 189

Samorząd  | str. 189

3.1. Pojęcie samorządu  | str. 189
3.2. Rodzaje samorządu  | str. 191
3.2.1. Samorząd powszechny – terytorialny  | str. 191
3.2.2. Samorządy specjalne  | str. 193

Zakłady administracyjne (publiczne)  | str. 194

4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego  | str. 194
4.2. Władztwo zakładowe  | str. 195
4.3. Inne właściwości zakładów publicznych  | str. 196
4.4. Typy zakładów publicznych  | str. 197

Katalog innych podmiotów administracji publicznej  | str. 200

5.1. Przedsiębiorstwa  | str. 201
5.2. Agencje  | str. 201
5.3. Spółki prawa publicznego  | str. 203
5.4. Fundacje prawa publicznego  | str. 203
5.5. Fundusze państwowe  | str. 204

wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne  | str. 204
Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych  | str. 207


Rozdział szósty 
Struktura administracji publicznej i związki pomiędzy jej podmiotami  | str. 210

Uwagi ogólne  | str. 210
Struktura administracji publicznej  | str. 210

2.1. Struktura resortowa (pionowa)  | str. 210
2.1.1. Resort administracyjny  | str. 210
2.1.2. Działy administracji rządowej  | str. 212
2.2. Struktura terytorialna (pozioma)  | str. 214
2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa  | str. 214
2.2.2. Rodzaje podziałów terytorialnych  | str. 214
2.2.3. Podział znaczący  | str. 215
2.2.4. Podział pomocniczy  | str. 218
2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne  | str. 218

Związki pomiędzy podmiotami administrującymi  | str. 219

3.1. Centralizacja i decentralizacja  | str. 219
3.1.1. Centralizacja  | str. 220
3.1.2. Decentralizacja  | str. 221
3.2. Koncentracja i dekoncentracja  | str. 224
3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących  | str. 225
3.3.1. Kierownictwo  | str. 225
3.3.2. Nadzór  | str. 227
3.3.3. Kontrola  | str. 228
3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie  | str. 228
3.3.5. Koordynacja  | str. 230
3.3.6. Współdziałanie  | str. 231

Rozdział siódmy 
Administracja rządowa  | str. 235

Centralne organy administrujące poza administracją rządową  | str. 235

1.1. Prezydent RP i organy mu podległe  | str. 235
1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP  | str. 236

Centralna administracja rządowa  | str. 237

2.1. Rada Ministrów  | str. 237
2.1.1. Istota, skład i powoływanie  | str. 237
2.1.2. Zadania i kompetencje  | str. 238
2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów  | str. 239
2.1.4. Członkowie Rady Ministrów  | str. 239
2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów  | str. 240
2.1.6. Pełnomocnicy rządu  | str. 241
2.2. Prezes Rady Ministrów  | str. 242
2.3. Ministrowie  | str. 243
2.3.1. Istota funkcji ministra  | str. 243
2.3.2. Zakres działania ministrów  | str. 243
2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane  | str. 244
2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej  | str. 245
2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów  | str. 245
2.4. Komitety  | str. 246
2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji  | str. 246
2.6. Rada Polityki Pieniężnej  | str. 247
2.7. Organy centralne  | str. 247

Terenowa administracja rządowa  | str. 249

3.1. Uwagi ogólne  | str. 249
3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie  | str. 250
3.3. Wojewoda  | str. 252
3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje  | str. 252
3.3.2. Kompetencje wojewody  | str. 254
3.3.3. Status osobowy wojewody  | str. 256
3.3.4. Organy pomocnicze wojewody  | str. 257
3.4. Wojewódzka administracja zespolona  | str. 258
3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej  | str. 258
3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej  | str. 259
3.5. Wojewódzka administracja niezespolona  | str. 262

Rozdział ósmy 
Samorząd terytorialny  | str. 264

Zagadnienia ogólne  | str. 264

1.1. Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego  | str. 264
1.1.1. Wspólnota mieszkańców – składnik podmiotowy  | str. 264
1.1.2. Trójszczeblowość – komponent przedmiotowy  | str. 265
1.1.3. Inne komponenty konstrukcyjne  | str. 267
1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego  | str. 268
1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego  | str. 269
1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji  | str. 269
1.3.2. Zasada samodzielności  | str. 271

Zadania  | str. 275

2.1. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja  | str. 275
2.2. Zadania własne gminy i ich katalog  | str. 278
2.3. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie  | str. 279
2.4. Zadania własne powiatu i ich katalog  | str. 280
2.5. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi  | str. 282
2.6. Inne zadania powiatu  | str. 283
2.7. Zadania miasta na prawach powiatu  | str. 283
2.8. Zadania samorządu województwa  | str. 283
2.8.1. Podział zadań z administracją rządową  | str. 283
2.8.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa  | str. 284
2.8.3. Zadania własne województwa  | str. 285
2.8.4. Zadania zlecone województwu  | str. 285

Władze i organy samorządu terytorialnego  | str. 286

3.1. Władze i organy  | str. 286
3.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 286
3.3. Gmina  | str. 288
3.3.1. Rada gminy  | str. 288
3.3.2. Organ wykonawczy gminy  | str. 291
3.3.3. Radni  | str. 295
3.3.4. Organy i jednostki pomocnicze w gminie  | str. 296
3.3.5. Gminy o specjalnym statusie  | str. 297
3.4. Powiat  | str. 300
3.4.1. Rada powiatu (ważniejsze odrębności)  | str. 300
3.4.2. Organ wykonawczy powiatu  | str. 301
3.4.3. Starosta  | str. 303
3.4.4. Powiatowa administracja zespolona  | str. 304
3.5. Województwo samorządowe  | str. 306
3.5.1. Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności)  | str. 306
3.5.2. Organ wykonawczy województwa  | str. 307
3.5.3. Marszałek województwa  | str. 308
3.5.4. Zespolenie w samorządzie województwa  | str. 308

Referendum lokalne  | str. 309

4.1. Pojęcie referendum lokalnego  | str. 309
4.2. Typy referendum lokalnego  | str. 309
4.3. Ważniejsze komponenty progresywnania referendalnego  | str. 311
4.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki  | str. 313

Konsultacje społeczne  | str. 314
Związki i porozumienia komunalne  | str. 315

6.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 315
6.2. Związki komunalne  | str. 315
6.3. Porozumienia komunalne  | str. 318
6.4. Związek metropolitalny  | str. 319
6.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego  | str. 320
6.6. Zrzeszenia międzynarodowe  | str. 321

Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego  | str. 322

7.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne  | str. 322
7.2. Nabywanie mienia komunalnego  | str. 323
7.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str. 325
7.4. Gospodarka finansowa  | str. 326

Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str. 328

8.1. Ogólna charakterystyka  | str. 328
8.1.1. Kryterium nadzoru  | str. 328
8.1.2. Organy nadzoru  | str. 331
8.1.3. Zakres nadzoru  | str. 331
8.2. Środki nadzoru  | str. 332
8.2.1. Terminologia  | str. 332
8.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych)  | str. 333
8.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów  | str. 337
8.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem  | str. 338

Samorządowe kolegia odwoławcze  | str. 340

9.1. Uwagi ogólne  | str. 340
9.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej  | str. 342
9.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne  | str. 343

Część trzecia 
Administracja w stosunkach zewnętrznych 

Rozdział dziewiąty 
Działania administracji publicznej i ich formy  | str. 347

Uwagi wprowadzające  | str. 347
Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji  | str. 350
Klasyfikacja form działania administracji  | str. 351

3.1. Kryterium władztwa  | str. 351
3.2. Kryterium skutku prawnego  | str. 353
3.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa  | str. 354
3.4. Kryterium charakteru działania prawnego  | str. 355
3.5. Kryterium sfery skutku prawnego  | str. 355
3.6. Kryterium adresata skutku prawnego  | str. 356

świeże typy prawnych form działania administracji  | str. 357


Rozdział dziesiąty 
Podmioty relacji zewnętrznych  | str. 360

Uwagi wprowadzające  | str. 360
Stosunek administracyjnoprawny  | str. 360

2.1. Pojęcie  | str. 360
2.2. Podmioty  | str. 362
2.3. Przedmiot i treść  | str. 366
2.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie  | str. 367
2.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych  | str. 368
2.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe  | str. 368
2.5.2. Stosunki sporne  | str. 372
2.5.3. Stosunki potencjalne i realne  | str. 372
2.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne  | str. 373
2.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze  | str. 374
2.5.6. Inne kategorie  | str. 374

Sytuacja administracyjnoprawna  | str. 375
Triada Bernatzika  | str. 376

4.1. Interes faktyczny (zwykły)  | str. 377
4.2. Interes prawny (kwalifikowany)  | str. 379
4.3. Publiczne prawa podmiotowe  | str. 383

Współczesne możliwości kompletowania triady Bernatzika  | str. 390

5.1. Uzasadnione wymogi  | str. 390
5.2. Prawa refleksowe  | str. 392

Rozdział jedenasty 
Akt administracyjny  | str. 394

Pojęcie aktu administracyjnego  | str. 394
Decyzja administracyjna  | str. 396

2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej  | str. 397
2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy  | str. 399

Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji)  | str. 400

3.1. Kryteria podziału związane z adresatem  | str. 401
3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi  | str. 401
3.3. Kryteria podziału związane z treścią  | str. 404
3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych  | str. 405

Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 406

4.1. Uwagi wprowadzające  | str. 406
4.2. Fakt a prawo  | str. 407
4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 409
4.4. Dobór wstępny  | str. 410
4.5. Fakty  | str. 410
4.6. Prawo  | str. 412
4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa  | str. 415
4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy  | str. 417
4.9. Subsumcja  | str. 417

Luzy decyzyjne  | str. 418

5.1. Wyważanie  | str. 418
5.2. Dyskrecjonalność  | str. 420
5.3. Uznanie administracyjne  | str. 421
5.3.1. Geneza uznania administracyjnego – luźne uznanie  | str. 423
5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego  | str. 427
5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego poprzez sąd administracyjny  | str. 429

Inne komponenty subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 431
Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 432
Zawartość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 433
Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 436

9.1. Obowiązywanie korzystnego aktu administracyjnego w czasie  | str. 437
9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego  | str. 438
9.3. Uchylenie aktu administracyjnego  | str. 439

Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 443

10.1. Pojęcie wadliwości aktu  | str. 443
10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego  | str. 443
10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego  | str. 444
10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość  | str. 447

Rozdział dwunasty 
Inne formy wykorzystywania prawa administracyjnego  | str. 451

Akty i czynności egzekucyjne  | str. 451

1.1. Uwagi ogólne  | str. 451
1.2. Formy działania organu egzekucyjnego  | str. 452

Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące  | str. 453

2.1. Pojęcie  | str. 453
2.2. Charakterystyka  | str. 454
2.3. Ochrona adresata  | str. 456

Dwustronne i wielostronne działania administracji  | str. 457

3.1. Uwagi ogólne  | str. 457
3.2. Umowa cywilnoprawna  | str. 459
3.3. Umowa administracyjna  | str. 459
3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość  | str. 459
3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech  | str. 461
3.3.3. Umowa administracyjna we Francji  | str. 464
3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim  | str. 464

Ugoda administracyjna  | str. 466

4.1. Pojęcie ugody administracyjnej  | str. 466
4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej  | str. 467
4.3. Skutki ugody  | str. 468

Przyrzeczenie administracyjne  | str. 469
Działania faktyczne administracji  | str. 471

6.1. Działania społeczno-organizatorskie  | str. 471
6.2. Działania materialno-techniczne  | str. 472

Bezczynność i milczenie administracji publicznej  | str. 473

7.1. Istota bezczynności oraz milczenia  | str. 473
7.2. Bezczynność administracji  | str. 473
7.2.1. Poszukiwanie definicji  | str. 473
7.2.2. Bezczynność w postępowaniu administracyjnym  | str. 474
7.2.3. Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym  | str. 476
7.3. Milczenie administracji  | str. 477

Część czwarta 
Kontrola administracji  

Rozdział trzynasty 
Sądownictwo administracyjne  | str. 483

Zagadnienia ogólne  | str. 483

1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego  | str. 483
1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie  | str. 487
1.3. Cel sądownictwa administracyjnego  | str. 490
1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie rozmiaru sprawiedliwości  | str. 491
1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego  | str. 494
1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego  | str. 496

Ustrój sądów administracyjnych  | str. 497

2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny  | str. 497
2.2. Struktura sądów administracyjnych  | str. 498
2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa  | str. 499

Przedmiot ochrony  | str. 501

3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe rodzaje  | str. 501
3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych  | str. 505

Podmioty  | str. 506

4.1. Podmioty czynne  | str. 506
4.2. Podmioty bierne  | str. 508
4.3. Inne podmioty  | str. 508

Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego
(przedmiot i zakres zaskarżenia)  | str. 509

5.1. Wprowadzenie  | str. 509
5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia)  | str. 510
5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu  | str. 514
5.3.1. Decyzja administracyjna  | str. 514
5.3.2. Postanowienia administracyjne  | str. 515
5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty albo czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień albo obowiązków wynikających z przepisów prawa  | str. 516
5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w jednostkowych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających  | str. 517
5.3.5. Akty prawa miejscowego  | str. 518
5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków  | str. 519
5.3.7. Akty nadzoru  | str. 520
5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania  | str. 521
5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia  | str. 522
5.3.10. Enumeracja negatywna  | str. 523
5.4. Inne obszary działania sądu  | str. 524
5.4.1. Znaczny kompetencyjne  | str. 524
5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne  | str. 525

Skarga  | str. 526

6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg  | str. 526
6.2. Skarga w systemie polskim  | str. 527

Przedmiot rozpoznania  | str. 528

7.1. Sprawa sądowoadministracyjna  | str. 529
7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania  | str. 530

Przedmiot orzekania  | str. 531

8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej  | str. 531
8.2. Warianty orzeczeń sądowych  | str. 532
8.3. Związanie sądu w fazie orzekania  | str. 532
8.4. Istota orzekania i jego zakres  | str. 533
8.4.1. Istota orzekania  | str. 533
8.4.2. „Szerokość” orzekania  | str. 534
8.4.3. Problem orzekania merytorycznego  | str. 537
8.4.4. „Głębokość” orzekania  | str. 539
8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius  | str. 541

Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego  | str. 542
Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego  | str. 543


Rozdział czternasty 
Pozostałe formy kontroli administracji publicznej  | str. 545

System kontroli administracji  | str. 545

1.1. Wprowadzenie  | str. 545
1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli  | str. 546
1.2.1. Kryteria kontroli  | str. 546
1.2.2. Podmioty kontroli  | str. 546
1.2.3. Inne komponenty różnicujące  | str. 547
1.3. Atrybuty kontroli administracji  | str. 548

Kontrola zewnętrzna  | str. 549

2.1. Kontrola parlamentarna  | str. 549
2.2. Kontrola państwowa  | str. 550
2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK  | str. 550
2.2.2. Podmioty kontrolowane poprzez NIK i kryteria kontroli  | str. 551
2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK  | str. 553
2.3. Kontrola sądów i trybunałów  | str. 554
2.4. Kontrola prokuratorska  | str. 555
2.5. Kontrola sprawowana poprzez Rzecznika Praw Obywatelskich  | str. 557
2.6. Inne warianty kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe  | str. 558
2.7. Kontrola społeczna (obywatelska)  | str. 559

Kontrola wewnętrzna  | str. 560

3.1. Uwagi ogólne  | str. 560
3.2. Kontrola w administracji rządowej  | str. 561
3.3. Kontrola zarządcza  | str. 562
3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej  | str. 563

Część piąta 
Problemy aksjologiczne 

Rozdział piętnasty 
Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania  | str. 569

Aksjologia i aksjologia prawa  | str. 569
Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego  | str. 575
Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym  | str. 578

3.1. Dobro człowieka  | str. 578
3.2. Moralność  | str. 580
3.3. Sprawiedliwość  | str. 584
3.4. Prawda  | str. 588
3.5. Racjonalność  | str. 590
3.6. Pewność  | str. 592
3.7. Jasność i jawność  | str. 593
3.8. Szybkość i ekonomiczność  | str. 595
3.9. Wartości chronione przez prawo administracyjne  | str. 596

Etyka administrowania  | str. 597

Wybrana literatura  | str. 605

Specyfikacja produktu

Specyfikacja Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa
Kategoria Audiobooki
Marka Wolters Kluwer Polska SA
ISBN 9788382868067
Autor Jan Zimmermann
Wydawnictwo Wolters Kluwer
Rok wydania 2022
Aktualnych ofert 1
Najniższa cena 61,48 zł
Najwyższa cena 61,48 zł
W bazie od 10.07.2022
Data aktualizacji 22.12.2024
Opinia użytkowników -
Nasza recenzja -
Rekomendacja sklepu TaniaKsiazka.pl

Historia cen

Funkcjonalność śledzenia historii zmian cen pozwala Ci podejmować mądre decyzje o zakupie.

Przepraszamy, ale obecnie brak aktualnych danych o historii cen produktu.

Recenzje / opinie

Masz ten produkt? Daj nam znać, co o nim sądzisz.

Nie mamy jeszcze opinii na temat tego produktu. Czy chciałbyś dodać pierwszą recenzję?

Znalezione oferty w bazie

Ewentualne koszty przesyłki dla Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa Wolters Kluwer Polska SA nie są wkalkulowane w ceny prezentowanych poniżej ofert. Przed wyborem miejsca w którym kupisz produkt, zapoznaj się z renomą firmy i rozważ dodatkowy koszt związany z wysyłką. Aktualizacja katalogu sklepów następuje co kilka / kilkanaście minut.

  • Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa (oferta z TaniaKsiazka.pl)

    Prawo administracyjne Wolters kluwer polska sa Sklep on-line
    ★★★★★
    61,48 zł
    Kategoria w sklepie TaniaKsiazka.pl: Audiobooki Wolters Kluwer Polska SA

Produkty powiązane

Prawo do odliczenia vat w świetle orzecznictwa tsue
Wolters Kluwer Polska SA
Prawo pracy dla małych i średnich firm
Wolters Kluwer Polska SA

Inne z kategorii Audiobooki

Dokumentacja medyczna w praktyce lekarza dentysty
Wydawnictwo Lekarskie PZWL
...