Wprowadzenie | str. 19
Rozdział I
Terminowość załatwiania spraw administracyjnych a bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 29
1. Konstytucyjne prawo jednostki do sądu w każdej sprawie | str. 32
2. Traktatowe standardy załatwiania spraw w rozsądnym terminie | str. 35
2.1. Prawo do sądowej ochrony w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. 36
2.2. Prawo do produktywnego środka odwoławczego w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. 37
2.3. Prawo do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. 38
3. Temporalne aspekty funkcjonowania administracji publicznej | str. 39
4. Normatywny i doktrynalny zakres pojęć bezczynności i przewlekłego prowadzenia progresywnania | str. 44
5. Zachowania administracji mogące powodować stan bezczynności albo przewlekłego prowadzenia postępowania | str. 57
6. Terminowość a poprawność załatwienia sprawy administracyjnej | str. 63
Rozdział II
Instrumenty przedsądowego przeciwdziałania bezczynności i przewlekłemu prowadzeniu innowacyjnania | str. 64
1. Przyczyny kwestionowania bezczynności administracji | str. 64
1.1. Ochrona interesu publicznego jako przesłanka przeciwdziałania nieterminowym działaniom administracji | str. 67
1.2. Indywidualny interes oparty na prawie | str. 70
2. Sposoby przeciwdziałania nieterminowości w procesie stanowienia prawa przez administrację | str. 70
2.1. Prawotwórcza działalność administracji publicznej | str. 70
2.2. Skarga powszechna jako instrument ochrony interesu jednostkowego przed nieterminowością legislacyjną administracji | str. 75
2.3. Środki ochrony interesu publicznego w związku z nieterminowością legislacyjną organu administracyjnego | str. 79
3. Przeciwdziałanie bezczynności organu stosującego prawo administracyjne | str. 82
3.1. Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 84
3.1.1. Prawny charakter zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 84
3.1.2. Podmioty uprawnione do wniesienia zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 85
3.1.3. Zakres przedmiotowy spraw, w których służy zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 85
3.1.4. Postępowanie w sprawie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 91
3.1.5. Rozstrzygnięcia w przedmiocie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 93
3.2. Zażalenie na przewlekłe prowadzenie nowoczesnania | str. 98
3.3. Ponaglenie organu podatkowego | str. 108
3.4. Sprzeciw przedsiębiorcy wobec prowadzenia kontroli z naruszeniem czasu jej trwania | str. 111
3.5. Skarga na bezczynność wierzyciela | str. 113
3.6. Skarga na przewlekłość organu egzekucyjnego | str. 115
4. Instrumenty ochrony interesu publicznego w związku z bezczynnością administracji publicznej na etapie stosowania i wykonywania prawa poprzez administrację publiczną | str. 117
5. Milczenie organu jako kompozycja prawna zapobiegająca powstawaniu stanu bezczynności administracji | str. 121
6. Skuteczność administracyjnoprawnej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str. 122
Rozdział III
Ochrona przed bezczynnością administracji publicznej dochodzona przed sądem | str. 127
1. Prawo do ochrony sądowej w każdej sprawie | str. 127
2. Sądowy rozmiar sprawiedliwości a sądowa kontrola administracji | str. 130
3. Bezczynność w sprawie administracyjnej jako przedmiot kontroli sądowej | str. 134
3.1. Sprawa administracyjna | str. 134
3.2. Sprawa sądowoadministracyjna | str. 137
4. Przedmiot ochrony realizowanej przez sądy administracyjne w związku z bezczynnością administracji | str. 138
5. Sądowa kontrola administracji sprawowana przez sądy powszechne | str. 140
5.1. Pośrednia kontrola administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne | str. 140
5.2. Kontrola bezpośrednia administracji publicznej sprawowana poprzez sądy powszechne | str. 143
6. Efektywność i kompletność systemu sądowej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str. 157
Rozdział IV
Zakres przedmiotowy sądowej kontroli bezczynności sprawowanej przez sądy administracyjne | str. 160
1. Właściwość sądu administracyjnego w sprawach bezczynności administracji | str. 160
2. Sądowa ochrona w przypadku bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania przy wydawaniu decyzji administracyjnych | str. 165
3. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień | str. 171
3.1. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień w nowoczesnaniu administracyjnym | str. 172
3.2. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień w innowacyjnaniu podatkowym | str. 178
3.3. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień rozstrzygających sprawę co do istoty | str. 180
3.4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z niewydaniem postanowienia w nowoczesnaniu egzekucyjnym | str. 182
4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pozostałych aktów i czynności z zakresu administracji publicznej w sprawach indywidualnych | str. 185
5. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach | str. 189
6. Sądowa ochrona przed bezczynnością w sprawach załatwianych na podstawie przepisów szczególnych | str. 190
7. Kompletność zakresu ochrony przed bezczynnością administracji wykonywanej poprzez sądy administracyjne | str. 191
Rozdział V
Środki ochrony prawnej przed bezczynnością administracji w progresywnaniu sądowoadministracyjnym | str. 193
1. Środki ochrony prawnej służące przeciwdziałaniu bezczynności administracji w progresywnaniu przed sądami administracyjnymi | str. 194
1.1. Dopuszczalność skargi na bezczynność i na przewlekłe prowadzenie nowoczesnania | str. 194
1.2. Termin na wniesienie skargi | str. 196
1.3. Tryb wniesienia skargi | str. 197
1.4. Uwzględnienie skargi | str. 201
1.5. Wymagania formalne skargi | str. 204
1.6. Podmioty upoważnione do wniesienia skargi | str. 206
1.7. Właściwość sądu | str. 207
1.8. Odrzucenie skargi | str. 207
2. Przedmiot rozpoznania | str. 210
3. Przedmiot orzekania | str. 211
4. Części rozstrzygnięcia sprawy ze skargi na bezczynność albo przewlekłe prowadzenie innowacyjnania | str. 216
4.1. Zobowiązanie organu do wydania aktu administracyjnego albo dokonania czynności | str. 222
4.2. Wyznaczenie terminu załatwienia sprawy | str. 225
4.3. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa | str. 226
4.4. Wymiarowanie organowi grzywny | str. 231
5. Niewykonanie wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność albo przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 233
5.1. Wymierzenie grzywny organowi, który nie wykonał orzeczenia sądu w wyróznionym terminie | str. 234
5.2. Orzeczenie o istnieniu lub nieistnieniu uprawnienia albo obowiązku | str. 239
5.3. Roszczenie o odszkodowanie za szkodę powstałą wskutek niewykonania orzeczenia sądu | str. 241
6. Bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania po wyroku uchylającym lub stwierdzającym nieważność aktu albo czynności | str. 242
7. Wydajność i kompletność ochrony przed bezczynnością administracji wykonywanej przez sądy administracyjne | str. 243
Rozdział VI
Ochrona prawna przed negatywnymi konsekwencjami bezczynności przystępna przed sądem powszechnym | str. 246
1. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność odszkodowawcza | str. 246
2. Środki ochrony przed konsekwencjami bezczynności administracji dostępne w postępowaniu cywilnym | str. 247
2.1. Konstytucyjne podstawy wynagrodzenia szkody za niezgodne z prawem zaniechanie organu władzy publicznej | str. 247
2.2. Negatywne konsekwencje zaniechania przy wykonywaniu władzy publicznej jako podstawa odszkodowania | str. 250
2.2.1. Niewydanie aktu normatywnego | str. 252
2.2.2. Niewydanie orzeczenia albo decyzji | str. 257
2.2.3. Niezgodne z prawem zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej | str. 262
2.2.3.1. Szkoda | str. 263
2.2.3.2. Realizowanie władzy publicznej | str. 265
2.2.3.3. Związek przyczynowy | str. 266
3. Zagadnienia procesowe posiadające wpływ na zakres ochrony prawnej przed konsekwencjami bezczynności organu władzy publicznej | str. 267
3.1. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody | str. 268
3.2. Szacowanie wysokości szkody | str. 269
4. Przedawnienie roszczeń | str. 271
5. Podsumowanie | str. 271
Rozdział VII
Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego jako konsekwencja bezczynności | str. 275
1. Niedopełnienie obowiązku i działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego jako podstawa zarzutu w procesie karnym | str. 276
2. Ciężar czynu sprawcy jako kryterium odpowiedzialności karnej | str. 280
3. Okoliczności uchylające lub umniejszające winę | str. 282
3.1. Błąd co do okoliczności wyłączającej bezprawność lub winę | str. 282
3.2. Anormalna sytuacja motywacyjna | str. 285
4. Skazanie wyrokiem karnym jako podstawa odpowiedzialności odszkodowawczej | str. 287
5. Powództwo adhezyjne jako środek dochodzenia roszczeń cywilnych w ramach cyklu karnego | str. 288
6. Wniosek o orzeczenie obowiązku naprawienia szkody w procesie karnym | str. 290
Rozdział VIII
Ochrona przed bezczynnością administracji dochodzona przed Trybunałem Konstytucyjnym | str. 294
1. Skarga konstytucyjna jako instrument wpływający na zwiększenie ustawowej ochrony przed bezczynnością administracji | str. 296
1.1. Wymogi formalne skargi konstytucyjnej | str. 296
1.2. Przedmiot skargi konstytucyjnej | str. 298
1.3. Naruszenie prawa do sądu jako podstawa skargi konstytucyjnej | str. 301
1.4. Skutki prawne orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego dla spraw zakończonych | str. 304
2. Pytania prawne kierowane do Trybunału Konstytucyjnego | str. 306
3. Postanowienia sygnalizacyjne Trybunału Konstytucyjnego | str. 307
4. Podsumowanie | str. 308
Wnioski i postulaty | str. 311
Bibliografia | str. 329