Tytuł Samorząd terytorialny XXI wieku Autor Irena Lipowicz Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8160-615-8 linia Monografie Rok wydania 2019 liczba stron 364 Format pdf Spis treści Uwagi wstępne, cel i metoda pracy | str. 9
Rozdział 1
Poglądy głównych twórców samorządu terytorialnego oraz ich kontekst historyczny i kulturowy – w poszukiwaniu współczesnej inspiracji | str. 29
1.1. „Ojcowie samorządu” – uzasadnienie wyboru | str. 29
1.2. Jean-Jacques Rousseau – gmina „starsza od państwa” i naturalne prawa jej mieszkańców | str. 33
1.3. Baron Heinrich vom Stein – uniwersalna idea reformy państwa – współudział i współodpowiedzialność | str. 36
1.4. Alexis de Tocqueville – wolna gmina podstawą wolnych społeczeństw | str. 42
1.5. Rudolf von Gneist – samorząd jako uzupełniający system realizacji woli państwowej, państwo jako zbiorowy obowiązek | str. 43
1.6. Lorenz von Stein – samorząd jako społeczny obszar wolności, narodziny nadzoru | str. 46
1.7. Paul Laband – samorząd jako forma samoograniczenia się państwa dla efektywnego administrowania, ku pozytywizmowi prawniczemu | str. 49
1.8. Tadeusz Bigo – celowe rozproszenie władzy państwowej a związki publicznoprawne | str. 52
1.9. Aleksander Kroński – samodzielny zarząd osób bezpośrednio zainteresowanych | str. 57
1.10. Stanisław Kasznica – prekursor partycypacji i uznania roli innowacji społecznych | str. 59
1.11. Adolf Gasser – samorząd terytorialny „ratunkiem dla Europy” | str. 63
Rozdział 2
Główne fazy rozwoju idei samorządu terytorialnego | str. 67
2.1. Uwagi wstępne | str. 67
2.2. Lata 1809–1849: bunt przeciw absolutyzmowi | str. 68
2.3. Lata 1850–1914: stabilizacja idei i praktyki, duże debaty europejskie | str. 71
2.4. Lata 1918–1939: samorząd wobec nowych zadań i wyzwań: pokaźnego Kryzysu i narastającego totalitaryzmu | str. 72
2.5. Lata 1945–1988: odmienne losy samorządu na Wschodzie i Zachodzie Europy po II wojnie światowej w świetle doktryny prawa administracyjnego | str. 81
2.5.1. Europa Środkowa i Wschodnia – narzucony kres samorządu, triumf centralizacji | str. 81
2.5.2. Wolny Zachód Europy – rozwój teorii samorządu i jego europeizacja | str. 89
2.5.2.1. Samorząd terytorialny w odbudowie demokratycznej legitymacji władzy publicznej | str. 90
2.5.2.2. Rozwój teorii samorządu i jego europeizacja | str. 95
2.5.2.3. Idea prywatyzacji zadań publicznych i jej konsekwencje dla podstaw teorii samorządu | str. 99
2.5.2.4. Pojęcia samorządu wobec ofensywy nowych teorii administracji | str. 119
2.6. Lata 1989–2001: odrodzenie samorządu terytorialnego jako część procesu transformacji ustrojowej – w poszukiwaniu ustroju stosownego | str. 122
2.6.1. Samorząd terytorialny jako fi lar demokratycznego państwa prawnego w świetle nauki prawa administracyjnego | str. 124
2.6.2. Konstytucyjna gwarancja samorządu terytorialnego i jej znaczenie w stabilizacji ustrojowej administracji | str. 128
2.7. Lata 2001–2018: samorząd współczesny – ku europeizacji | str. 129
Rozdział 3
Fundamenty aksjologiczne samorządu terytorialnego | str. 133
3.1. Pomocniczość – powstanie i ewolucja idei | str. 133
3.1.1. Źródła koncepcji – katolicka nauka społeczna w obronie podmiotowości | str. 133
3.1.2. Pomocniczość w zarządzaniu lokalnym Europy – uzasadnienie teoretyczne | str. 137
3.1.3. Kryzys idei pomocniczości jako mechanizmu ochronnego i jej odrodzenie | str. 138
3.1.4. Pomocniczość jako idea na nieprzystępne czasy i uniwersalność jej użycia | str. 147
3.2. Decentralizacja | str. 150
3.3. Decentralizacja jako ustrojowa zasada podstawowa | str. 161
3.4. Demokracja | str. 162
3.4.1. Demokratyczna organizacja samorządu | str. 162
3.4.2. Demokratyczna kontrola samorządu | str. 176
3.4.3. Demokratyczna legitymacja samorządu | str. 181
Rozdział 4
Samorząd w państwie współczesnym | str. 195
4.1. Uwagi wstępne | str. 195
4.2. Samorząd terytorialny a parlament | str. 200
4.3. Samorząd terytorialny a sądownictwo | str. 209
4.4. Samorząd terytorialny a administracja rządowa jako część władzy wykonawczej | str. 211
4.5. Pojęcie władztwa administracyjnego | str. 213
4.6. Erozja władztwa samorządu terytorialnego | str. 220
4.6.1. Depopulacja i nomadyzacja | str. 221
4.6.2. Deindustrializacja a specjalne strefy ekonomiczne | str. 225
4.6.3. Prywatyzacja i jej ograniczenia | str. 227
4.6.4. Uspołecznienie a rezonans społeczny | str. 231
4.6.5. Recentralizacja i jej ideologiczne uzasadnienia | str. 234
4.7. Konsekwencje teoretyczne zmian | str. 236
Rozdział 5
Samorząd czasów przełomu | str. 243
5.1. Globalizacja i odmiejscowienie administrowania na poziomie lokalnym i ponadlokalnym | str. 243
5.2. Ofensywa cyfryzacji – wirtualne wspólnoty i ich samorządy czy wirtualne społeczności? | str. 254
5.3. ESamorząd w ePaństwie – perspektywy i granice | str. 264
5.4. Standardy samorządu terytorialnego – perspektywy gminy | str. 269
5.5. Samorząd terytorialny – ratunek dla Europy? | str. 292
5.5.1. Zaufanie i otwartość w „demokracji nieufnych” | str. 292
5.5.2. Bliskość i lokalność w anonimowym społeczeństwie | str. 298
5.5.3. Dobro wspólne w świecie eskalacji konfliktów | str. 303
5.5.4. Racjonalność jako płaszczyzna legitymacji działania w czasach postprawdy | str. 310
Podsumowanie i wnioski | str. 317
Bibliografia | str. 337
Rozdział 1
Poglądy głównych twórców samorządu terytorialnego oraz ich kontekst historyczny i kulturowy – w poszukiwaniu współczesnej inspiracji | str. 29
1.1. „Ojcowie samorządu” – uzasadnienie wyboru | str. 29
1.2. Jean-Jacques Rousseau – gmina „starsza od państwa” i naturalne prawa jej mieszkańców | str. 33
1.3. Baron Heinrich vom Stein – uniwersalna idea reformy państwa – współudział i współodpowiedzialność | str. 36
1.4. Alexis de Tocqueville – wolna gmina podstawą wolnych społeczeństw | str. 42
1.5. Rudolf von Gneist – samorząd jako uzupełniający system realizacji woli państwowej, państwo jako zbiorowy obowiązek | str. 43
1.6. Lorenz von Stein – samorząd jako społeczny obszar wolności, narodziny nadzoru | str. 46
1.7. Paul Laband – samorząd jako forma samoograniczenia się państwa dla efektywnego administrowania, ku pozytywizmowi prawniczemu | str. 49
1.8. Tadeusz Bigo – celowe rozproszenie władzy państwowej a związki publicznoprawne | str. 52
1.9. Aleksander Kroński – samodzielny zarząd osób bezpośrednio zainteresowanych | str. 57
1.10. Stanisław Kasznica – prekursor partycypacji i uznania roli innowacji społecznych | str. 59
1.11. Adolf Gasser – samorząd terytorialny „ratunkiem dla Europy” | str. 63
Rozdział 2
Główne fazy rozwoju idei samorządu terytorialnego | str. 67
2.1. Uwagi wstępne | str. 67
2.2. Lata 1809–1849: bunt przeciw absolutyzmowi | str. 68
2.3. Lata 1850–1914: stabilizacja idei i praktyki, duże debaty europejskie | str. 71
2.4. Lata 1918–1939: samorząd wobec nowych zadań i wyzwań: pokaźnego Kryzysu i narastającego totalitaryzmu | str. 72
2.5. Lata 1945–1988: odmienne losy samorządu na Wschodzie i Zachodzie Europy po II wojnie światowej w świetle doktryny prawa administracyjnego | str. 81
2.5.1. Europa Środkowa i Wschodnia – narzucony kres samorządu, triumf centralizacji | str. 81
2.5.2. Wolny Zachód Europy – rozwój teorii samorządu i jego europeizacja | str. 89
2.5.2.1. Samorząd terytorialny w odbudowie demokratycznej legitymacji władzy publicznej | str. 90
2.5.2.2. Rozwój teorii samorządu i jego europeizacja | str. 95
2.5.2.3. Idea prywatyzacji zadań publicznych i jej konsekwencje dla podstaw teorii samorządu | str. 99
2.5.2.4. Pojęcia samorządu wobec ofensywy nowych teorii administracji | str. 119
2.6. Lata 1989–2001: odrodzenie samorządu terytorialnego jako część procesu transformacji ustrojowej – w poszukiwaniu ustroju stosownego | str. 122
2.6.1. Samorząd terytorialny jako fi lar demokratycznego państwa prawnego w świetle nauki prawa administracyjnego | str. 124
2.6.2. Konstytucyjna gwarancja samorządu terytorialnego i jej znaczenie w stabilizacji ustrojowej administracji | str. 128
2.7. Lata 2001–2018: samorząd współczesny – ku europeizacji | str. 129
Rozdział 3
Fundamenty aksjologiczne samorządu terytorialnego | str. 133
3.1. Pomocniczość – powstanie i ewolucja idei | str. 133
3.1.1. Źródła koncepcji – katolicka nauka społeczna w obronie podmiotowości | str. 133
3.1.2. Pomocniczość w zarządzaniu lokalnym Europy – uzasadnienie teoretyczne | str. 137
3.1.3. Kryzys idei pomocniczości jako mechanizmu ochronnego i jej odrodzenie | str. 138
3.1.4. Pomocniczość jako idea na nieprzystępne czasy i uniwersalność jej użycia | str. 147
3.2. Decentralizacja | str. 150
3.3. Decentralizacja jako ustrojowa zasada podstawowa | str. 161
3.4. Demokracja | str. 162
3.4.1. Demokratyczna organizacja samorządu | str. 162
3.4.2. Demokratyczna kontrola samorządu | str. 176
3.4.3. Demokratyczna legitymacja samorządu | str. 181
Rozdział 4
Samorząd w państwie współczesnym | str. 195
4.1. Uwagi wstępne | str. 195
4.2. Samorząd terytorialny a parlament | str. 200
4.3. Samorząd terytorialny a sądownictwo | str. 209
4.4. Samorząd terytorialny a administracja rządowa jako część władzy wykonawczej | str. 211
4.5. Pojęcie władztwa administracyjnego | str. 213
4.6. Erozja władztwa samorządu terytorialnego | str. 220
4.6.1. Depopulacja i nomadyzacja | str. 221
4.6.2. Deindustrializacja a specjalne strefy ekonomiczne | str. 225
4.6.3. Prywatyzacja i jej ograniczenia | str. 227
4.6.4. Uspołecznienie a rezonans społeczny | str. 231
4.6.5. Recentralizacja i jej ideologiczne uzasadnienia | str. 234
4.7. Konsekwencje teoretyczne zmian | str. 236
Rozdział 5
Samorząd czasów przełomu | str. 243
5.1. Globalizacja i odmiejscowienie administrowania na poziomie lokalnym i ponadlokalnym | str. 243
5.2. Ofensywa cyfryzacji – wirtualne wspólnoty i ich samorządy czy wirtualne społeczności? | str. 254
5.3. ESamorząd w ePaństwie – perspektywy i granice | str. 264
5.4. Standardy samorządu terytorialnego – perspektywy gminy | str. 269
5.5. Samorząd terytorialny – ratunek dla Europy? | str. 292
5.5.1. Zaufanie i otwartość w „demokracji nieufnych” | str. 292
5.5.2. Bliskość i lokalność w anonimowym społeczeństwie | str. 298
5.5.3. Dobro wspólne w świecie eskalacji konfliktów | str. 303
5.5.4. Racjonalność jako płaszczyzna legitymacji działania w czasach postprawdy | str. 310
Podsumowanie i wnioski | str. 317
Bibliografia | str. 337