Tytuł Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną Autor Rafał Otręba Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-4690-0 Rok wydania 2012 ilość stron 280 Format pdf Spis treści Wstęp str. 7
Rozdział 1. Szkoła jako organizacja str. 11
1.1. Pojęcie organizacji w literaturze przedmiotu str. 11
1.1.1. Organizacja jako system str. 11
1.1.2. Modele organizacji str. 17
1.1.3. Szkoła jako organizacja str. 23
1.1.4. Atrybuty szkoły jako organizacji str. 28
1.2. Istota otoczenia szkoły w zarządzaniu organizacją str. 35
1.2.1. Pojęcie otoczenia str. 35
1.2.2. Modele otoczenia organizacji str. 38
1.2.3. Otoczenie organizacji szkolnej str. 42
1.2.4. Modele otoczenia organizacji szkolnej str. 45
1.3. Siły sprawcze organizacji szkolnej str. 51
1.3.1. Strategia jako determinanta sukcesu zarządzania str. 51
1.3.2. Struktury w organizacji szkolnej str. 61
1.3.3. Kultura organizacyjna szkoły str. 68
Rozdział 2. Współczesne dylematy rozwoju organizacji szkolnej str. 79
2.1. Wymiary sukcesu organizacji str. 79
2.1.1. Pojęcie sukcesu w literaturze przedmiotu str. 79
2.1.2. Ilościowy wymiar sukcesu organizacji str. 81
2.1.3. Jakościowe aspekty sukcesu organizacji str. 85
2.1.4. Problematyka pomiaru sukcesu organizacji szkolnej str. 92
2.2. Wybrane aspekty rozwoju organizacyjnego str. 106
2.2.1. Rozwój i zmiana organizacyjna str. 106
2.2.2. Koncepcje rozwoju organizacji szkolnej str. 111
2.2.3. Szkoła jako organizacja ucząca się str. 120
2.3. Autonomizacja organizacji szkolnej str. 125
2.3.1. Pojęcie autonomizacji w literaturze przedmiotu str. 125
2.3.2. Autonomia jako wyznacznik innowacyjnej organizacji szkolnej str. 129
2.3.3. Koncepcja częściowo autonomicznej organizacji szkolnej str. 140
Rozdział 3. Wybrane problemy zarządzania organizacją szkolną str. 148
3.1. Kierowanie szkołą w teorii organizacji i zarządzania oświatą str. 148
3.1.1. Kierowanie a zarządzanie str. 148
3.1.2. Koncepcje zarządzania organizacją szkolną str. 155
3.1.3. Zintegrowany model zarządzania St. Galler str. 164
3.2. Dyrektor we współczesnej organizacji szkolnej str. 173
3.2.1. Funkcje dyrektora szkoły str. 173
3.2.2. Role organizacyjne dyrektora szkoły str. 181
3.2.3. Kompetencje dyrektora szkoły str. 189
Rozdział 4. Sukces w zarządzaniu współczesną organizacją szkolną str. 199
4.1. Organizacja badań własnych str. 199
4.1.1. Przebieg badań str. 199
4.1.2. Dobór próby badawczej str. 199
4.1.3. Charakterystyka badanego środowiska str. 200
4.2. Strategia badawcza str. 207
4.2.1. Model badań własnych str. 207
4.2.2. Zmienne nieobserwowalne w badaniach własnych str. 209
4.3. Aspekty sukcesu zarządzania str. 210
4.3.1. Style zarządzania a kompetencje dyrektora szkoły str. 210
4.3.2. Wybrane aspekty produktywności organizacyjnej dyrektora szkoły str. 220
4.3.3. Sprawność systemu kształcenia oraz doskonalenia dyrektorów szkół str. 231
4.3.4. Profil kompetencyjny dyrektora szkoły str. 236
Zakończenie str. 247
Spis tabel str. 255
Spis rysunków str. 257
Spis wykresów str. 259
Bibliografia str. 261
Rozdział 1. Szkoła jako organizacja str. 11
1.1. Pojęcie organizacji w literaturze przedmiotu str. 11
1.1.1. Organizacja jako system str. 11
1.1.2. Modele organizacji str. 17
1.1.3. Szkoła jako organizacja str. 23
1.1.4. Atrybuty szkoły jako organizacji str. 28
1.2. Istota otoczenia szkoły w zarządzaniu organizacją str. 35
1.2.1. Pojęcie otoczenia str. 35
1.2.2. Modele otoczenia organizacji str. 38
1.2.3. Otoczenie organizacji szkolnej str. 42
1.2.4. Modele otoczenia organizacji szkolnej str. 45
1.3. Siły sprawcze organizacji szkolnej str. 51
1.3.1. Strategia jako determinanta sukcesu zarządzania str. 51
1.3.2. Struktury w organizacji szkolnej str. 61
1.3.3. Kultura organizacyjna szkoły str. 68
Rozdział 2. Współczesne dylematy rozwoju organizacji szkolnej str. 79
2.1. Wymiary sukcesu organizacji str. 79
2.1.1. Pojęcie sukcesu w literaturze przedmiotu str. 79
2.1.2. Ilościowy wymiar sukcesu organizacji str. 81
2.1.3. Jakościowe aspekty sukcesu organizacji str. 85
2.1.4. Problematyka pomiaru sukcesu organizacji szkolnej str. 92
2.2. Wybrane aspekty rozwoju organizacyjnego str. 106
2.2.1. Rozwój i zmiana organizacyjna str. 106
2.2.2. Koncepcje rozwoju organizacji szkolnej str. 111
2.2.3. Szkoła jako organizacja ucząca się str. 120
2.3. Autonomizacja organizacji szkolnej str. 125
2.3.1. Pojęcie autonomizacji w literaturze przedmiotu str. 125
2.3.2. Autonomia jako wyznacznik innowacyjnej organizacji szkolnej str. 129
2.3.3. Koncepcja częściowo autonomicznej organizacji szkolnej str. 140
Rozdział 3. Wybrane problemy zarządzania organizacją szkolną str. 148
3.1. Kierowanie szkołą w teorii organizacji i zarządzania oświatą str. 148
3.1.1. Kierowanie a zarządzanie str. 148
3.1.2. Koncepcje zarządzania organizacją szkolną str. 155
3.1.3. Zintegrowany model zarządzania St. Galler str. 164
3.2. Dyrektor we współczesnej organizacji szkolnej str. 173
3.2.1. Funkcje dyrektora szkoły str. 173
3.2.2. Role organizacyjne dyrektora szkoły str. 181
3.2.3. Kompetencje dyrektora szkoły str. 189
Rozdział 4. Sukces w zarządzaniu współczesną organizacją szkolną str. 199
4.1. Organizacja badań własnych str. 199
4.1.1. Przebieg badań str. 199
4.1.2. Dobór próby badawczej str. 199
4.1.3. Charakterystyka badanego środowiska str. 200
4.2. Strategia badawcza str. 207
4.2.1. Model badań własnych str. 207
4.2.2. Zmienne nieobserwowalne w badaniach własnych str. 209
4.3. Aspekty sukcesu zarządzania str. 210
4.3.1. Style zarządzania a kompetencje dyrektora szkoły str. 210
4.3.2. Wybrane aspekty produktywności organizacyjnej dyrektora szkoły str. 220
4.3.3. Sprawność systemu kształcenia oraz doskonalenia dyrektorów szkół str. 231
4.3.4. Profil kompetencyjny dyrektora szkoły str. 236
Zakończenie str. 247
Spis tabel str. 255
Spis rysunków str. 257
Spis wykresów str. 259
Bibliografia str. 261