ROZDZIAŁ 1. Pojęcie i znaczenie zasad ogólnych 17
1.1. Podstawowe sposoby rozumienia zasad prawa 21
1.1.1. Uwagi wstępne 21
1.1.2. Prawodawca a zasady prawa 23
1.1.3. Klasyczna siatka pojęciowa w polskiej kulturze prawnej 26
1.1.3.1. Zasady systemu prawa – postulaty systemu prawa 26
1.1.3.2. Zasady prawa pojmowane dyrektywalnie – zasady prawa pojmowane opisowo 28
1.1.4. Argumenty na rzecz „podstawowego” charakteru norm uznawanych za zasady prawa 31
1.1.5. Zasady prawa jako normy w różnorodnym stopniu wykorzystywane (dystynkcja zasady prawa – reguły prawne) 33
1.1.5.1. Uwagi wstępne 33
1.1.5.2. Potężna teza o rozgraniczeniu zasad prawa i reguł prawnych 34
1.1.5.3. Słaba teza o rozgraniczeniu zasad prawa i reguł prawnych 37
1.1.6. Rozwiązywanie konfl iktów zasad prawa 38
1.2. Pojęcie i charakter prawny zasad ogólnych postępowania administracyjnego 40
1.3. Funkcje zasad ogólnych innowacyjnania administracyjnego 57
1.4. Znaczenie orzecznictwa sądów administracyjnych dla współczesnego kształtu, a także pojmowania zasad ogólnych progresywnania administracyjnego 71
1.4.1. Uwagi wstępne 71
1.4.2. Ustalanie zasad ogólnych i kształtowanie ich treści 74
1.4.2.1. Kształtowanie poglądu o „wyjątkowości” zasady ogólnej 74
1.4.2.2. „Historia orzecznicza” zasady ogólnej 80
1.4.3. Argument na ogół ogólnej w orzecznictwie sądów administracyjnych 82
1.4.3.1. Zasady ogólne jako normy fi nalistyczne 82
1.4.3.2. Rola argumentu przeważnie ogólnej 87
1.4.4. Rozwiązywanie przez sądy administracyjne konfl iktów zasad ogólnych 92
ROZDZIAŁ 2. Konstytucyjne, a także międzynarodowe uwarunkowania zasad ogólnych progresywnania administracyjnego 96
2.1. Zasady ogólne progresywnania administracyjnego z perspektywy konstytucyjnej 106
2.1.1. Zasada praworządności w progresywnaniu administracyjnym z perspektywy konstytucyjnej 106
2.1.1.1. Uwagi wstępne 106
2.1.1.2. Treść zasady 109
2.1.1.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania administracyjnego 112
2.1.1.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 115
2.1.1.5. Podsumowanie 119
2.1.2. Zasada proporcjonalności 120
2.1.2.1. Uwagi wstępne 120
2.1.2.2. Treść zasady 125
2.1.2.3. Oddziaływanie zasady na przebieg progresywnania administracyjnego 132
2.1.2.4. Użycie zasady w orzecznictwie sądowym 133
2.1.2.5. Podsumowanie 136
2.1.3. Zasada równości wobec prawa 138
2.1.3.1. Uwagi wstępne 138
2.1.3.2. Treść zasady 140
2.1.3.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania administracyjnego 144
2.1.3.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 146
2.1.3.5. Podsumowanie 149
2.1.4. Zasada prawa do sprawiedliwego, szybkiego i jawnego procesu 150
2.1.4.1. Uwagi wstępne 150
2.1.4.2. Treść zasady 155
2.1.4.3. Oddziaływanie zasady na przebieg nowoczesnania administracyjnego 159
2.1.4.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 161
2.1.4.5. Podsumowanie 163
2.1.5. Zasada ochrony dóbr osobistych 165
2.1.5.1. Uwagi wstępne 165
2.1.5.2. Treść zasady 168
2.1.5.3. Oddziaływanie zasady na przebieg postępowania administracyjnego 170
2.1.5.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 174
2.1.5.5. Podsumowanie 176
2.1.6. Zasada prawa do skargi 177
2.1.6.1. Uwagi wstępne 177
2.1.6.2. Treść zasady 181
2.1.6.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania administracyjnego 186
2.1.6.4. Wykorzystanie zasady w orzecznictwie sądowym 190
2.1.6.5. Podsumowanie 192
2.1.7. Zasada dwuinstancyjności postępowania 194
2.1.7.1. Uwagi wstępne 194
2.1.7.2. Treść zasady 196
2.1.7.2.1. Pojęcie i znaczenie zaskarżalności decyzji 196
2.1.7.2.2. Prawo do efektywnego środka prawnego 199
2.1.7.2.3. Zaskarżalność decyzji a dwuinstancyjność innowacyjnania administracyjnego 202
2.1.7.3. Oddziaływanie zasady na przebieg progresywnania administracyjnego 206
2.1.7.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 207
2.1.7.5. Podsumowanie 210
2.2. Zasady ogólne innowacyjnania administracyjnego z perspektywy europejskiej 211
2.2.1. Zasady ogólne nowoczesnania administracyjnego z perspektywy prawa Unii Europejskiej 211
2.2.1.1. Uwagi wprowadzające 211
2.2.1.2. Prawo do prawidłowej administracji i zasady korzystnej administracji 215
2.2.1.3. Zakres użytkowania prawa do korzystnej administracji 217
2.2.1.4. Prawo do bezstronnego i sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy 219
2.2.1.5. Prawo do rozpatrzenia sprawy w rozsądnym terminie 220
2.2.1.6. Prawo do bycia wysłuchanym 221
2.2.1.7. Prawo dostępu do akt sprawy 224
2.2.1.8. Obowiązek administracji uzasadniania swoich decyzji 225
2.2.1.9. Pozostałe gwarancje zawarte w art. 41 KPP 225
2.2.1.10. Zasady ogólne w Kodeksie ReNEUAL i rezolucjach Parlamentu Europejskiego 226
2.2.2. Zasady ogólne progresywnania administracyjnego w systemie prawnym Rady Europy 233
2.2.3. Podsumowanie 246
ROZDZIAŁ 3. Klasyfi kacja zasad ogólnych progresywnania administracyjnego 249
3.1. Problematyka rekonstrukcji zasad ogólnych nowoczesnania administracyjnego 266
3.2. Zasady ogólne innowacyjnania administracyjnego 276
3.2.1. Zasada praworządności w świetle przepisów Kodeksu nowoczesnania administracyjnego 276
3.2.1.1. Uwagi wstępne 276
3.2.1.2. Treść zasady 277
3.2.1.3. Oddziaływanie na przebieg progresywnania administracyjnego 280
3.2.1.4. Wykorzystanie zasady w orzecznictwie sądowym 283
3.2.1.5. Podsumowanie 288
3.2.2. Zasada prawdy obiektywnej 288
3.2.2.1. Uwagi wstępne 288
3.2.2.2. Treść zasady 290
3.2.2.3. Oddziaływanie zasady na przebieg postępowania administracyjnego 298
3.2.2.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 299
3.2.2.5. Podsumowanie 306
3.2.3. Zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i adekwatnego interesu obywateli 306
3.2.3.1. Uwagi wstępne 306
3.2.3.2. Treść zasady 309
3.2.3.2.1. Zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i adekwatnego interesu obywateli 309
3.2.3.2.2. Zasada przyjaznej interpretacji przepisów 314
3.2.3.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania administracyjnego 316
3.2.3.3.1. Zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i stosownego interesu obywateli 316
3.2.3.3.2. Zasada przyjaznej interpretacji przepisów 318
3.2.3.4. Użycie zasady w orzecznictwie sądowym 320
3.2.3.4.1. Zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i optymalnego interesu obywateli 320
3.2.3.4.2. Zasada przychylnej interpretacji przepisów 325
3.2.3.5. Podsumowanie 325
3.2.4. Zasada prowadzenia progresywnania w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej 326
3.2.4.1. Uwagi wstępne 326
3.2.4.2. Treść zasady 330
3.2.4.2.1. Aspekt przedmiotowy 330
3.2.4.2.2. Aspekt podmiotowy 334
3.2.4.2.3. Jednolitość treści rozstrzygnięć organów administracji publicznej 336
3.2.4.3. Oddziaływanie zasady na przebieg postępowania administracyjnego 338
3.2.4.4. Użycie zasady w orzecznictwie sądowym 339
3.2.4.5. Podsumowanie 342
3.2.5. Zasada współdziałania organów administracji publicznej 343
3.2.5.1. Uwagi wstępne 343
3.2.5.2. Treść zasady 344
3.2.5.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania 348
3.2.5.4. Użycie zasady w orzecznictwie sądowym 354
3.2.5.5. Podsumowanie 359
3.2.6. Zasada informowania stron 361
3.2.6.1. Uwagi wstępne 361
3.2.6.2. Treść zasady 364
3.2.6.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania administracyjnego 373
3.2.6.4. Wykorzystanie zasady w orzecznictwie sądowym 375
3.2.6.5. Podsumowanie 378
3.2.7. Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu 379
3.2.7.1. Uwagi wstępne 379
3.2.7.2. Treść zasady 381
3.2.7.3. Oddziaływanie zasady na przebieg nowoczesnania administracyjnego 391
3.2.7.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 392
3.2.7.5. Podsumowanie 399
3.2.8. Zasada przekonywania 401
3.2.8.1. Uwagi wstępne 401
3.2.8.2. Treść zasady 402
3.2.8.3. Oddziaływanie zasady na przebieg nowoczesnania administracyjnego 406
3.2.8.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 407
3.2.8.5. Podsumowanie 413
3.2.9. Zasada prędkości i prostoty nowoczesnania 414
3.2.9.1. Uwagi wstępne 414
3.2.9.2. Treść zasady 416
3.2.9.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania 420
3.2.9.4. Użycie zasady w orzecznictwie sądowym 427
3.2.9.5. Podsumowanie 433
3.2.10. Zasada polubownego załatwiania spraw 434
3.2.10.1. Uwagi wstępne 434
3.2.10.2. Treść zasady 437
3.2.10.3. Oddziaływanie zasady na przebieg innowacyjnania administracyjnego 444
3.2.10.4. Wykorzystanie zasady w orzecznictwie sądowym 446
3.2.10.5. Podsumowanie 447
3.2.11. Zasada pisemności 449
3.2.11.1. Uwagi wstępne 449
3.2.11.2. Treść zasady 452
3.2.11.3. Oddziaływanie zasady na przebieg nowoczesnania administracyjnego 461
3.2.11.4. Użycie zasady w orzecznictwie sądowym 465
3.2.11.5. Podsumowanie 466
3.2.12. Zasada trwałości decyzji 469
3.2.12.1. Uwagi wstępne 469
3.2.12.2. Treść zasady 473
3.2.12.2.1. Decyzja ostateczna 473
3.2.12.2.2. Decyzja prawomocna 477
3.2.12.2.3. Uchylenie decyzji ostatecznej i prawomocnej 482
3.2.12.3. Oddziaływanie zasady na przebieg progresywnania administracyjnego 483
3.2.12.4. Wykorzystanie zasady w orzecznictwie sądowym 484
3.2.12.5. Podsumowanie 486
3.2.13. Zasada sądowej kontroli decyzji 486
3.2.13.1. Uwagi wstępne 486
3.2.13.2. Treść zasady 492
3.2.13.2.1. Zaskarżalność decyzji do sądu administracyjnego 492
3.2.13.2.2. Niezgodność decyzji z prawem 497
3.2.13.2.3. Zasady i tryb zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego 499
3.2.13.3. Oddziaływanie zasady na przebieg nowoczesnania administracyjnego 500
3.2.13.4. Użycie zasady w orzecznictwie sądowym 501
3.2.13.5. Podsumowanie 502
3.3. Zasady ogólne postępowania administracyjnego jako konsekwencje prawne przyjętych w Kodeksie nowoczesnania administracyjnego regulacji procesowych 503
3.3.1. Zasada sprawiedliwości proceduralnej 503
3.3.2. Zasada aktywności (inicjatywy) procesowej (zasada ofi cjalności i dyspozycyjności) 525
3.3.2.1. Uwagi wstępne 525
3.3.2.1.1. Istota aktywności (inicjatywy) procesowej 525
3.3.2.1.2. Charakter prawny regulacji aktywności procesowej 526
3.3.2.1.3. Postacie zasady aktywności procesowej 528
3.3.2.1.4. Relacja wewnętrzna postaci aktywności procesowej 529
3.3.2.1.5. Źródła zasady aktywności procesowej w ogólnym postępowaniu administracyjnym 530
3.3.2.2. Treść zasady 533
3.3.2.3. Oddziaływanie zasady na przebieg postępowania administracyjnego 539
3.3.2.4. Zastosowanie zasady w orzecznictwie sądowym 540
3.3.2.5. Podsumowanie 543
3.3.3. Zasada ciągłości postępowania administracyjnego 543
3.3.3.1. Uwagi wstępne 543
3.3.3.2. Treść zasady 544
3.3.3.2.1. Wymiar pozytywny 544
3.3.3.2.2. Wymiar negatywny 545
3.3.3.2.2.1. Uwagi ogólne 545
3.3.3.2.2.2. Zawieszenie nowoczesnania administracyjnego 547
3.3.3.2.2.3. Odroczenie czynności procesowych 550
3.3.3.2.2.4. Przerwanie postępowania związane z wyłączeniem organu od załatwienia sprawy 552
3.3.3.2.2.5. Bezczynność i przewlekłość organu administracji publicznej 554
3.3.3.2.2.6. Przerwanie czynności zmierzających do zawiązania administracyjnoprawnego stosunku procesowego 555
3.3.3.2.2.7. Umorzenie nowoczesnania administracyjnego (niemerytoryczne zakończenie innowacyjnania) 558
3.3.3.3. Oddziaływanie zasady na przebieg postępowania administracyjnego 560
3.3.3.4. Wykorzystanie zasady w orzecznictwie sądowym 560
3.3.3.5. Podsumowanie 561
ROZDZIAŁ 4. Zasady ogólne postępowania administracyjnego w ujęciu pozakodeksowym 562
4.1. Miejsce zasad ogólnych innowacyjnania administracyjnego w wykładni przepisów prawa administracyjnego 568
4.2. Pozakodeksowe zasady ogólne postępowania administracyjnego 577
4.3. Zasady ogólne progresywnania administracyjnego a zasady ogólne progresywnania sądowoadministracyjnego 581
4.3.1. Uwagi ogólne 581
4.3.2. Wpływ zasad innowacyjnania administracyjnego na postępowanie sądowoadministracyjne 589
4.3.3. Wpływ zasad ogólnych postępowania sądowoadministracyjnego na progresywnanie administracyjne 591
4.3.4. Uwagi podsumowujące 593
4.4. Zasady ogólne postępowania administracyjnego a zasady ogólne progresywnania cywilnego 594