1
ZASADY sprawnEJ KOMUNIKACJI JAKO PODSTAWA ORGANIZACJI cyklu skutecznEGO UCZENIA SIĘ UCZNIÓW | str. 25
1. Zasady skutecznego porozumiewania się | str. 26
2. Dlaczego lepiej słuchać, niż przemawiać | str. 32
3. Bariery utrudniające nam rozmowę z uczniami | str. 36
4. Słowa prowadzące do negatywnych zachowań | str. 38
2
NARZĘDZIA I ZASADY ZESPOŁOWEJ KOMUNIKACJI, CZYLI O BUDOWANIU SZKOŁY DIALOGU | str. 42
1. Podstawy dialogu z przedstawicielami świata młodych | str. 43
2. Efektywna komunikacja z perspektywy dyrektora szkoły | str. 45
3. Produktywna komunikacja pomiędzy nauczycielami | str. 49
4. Skuteczna komunikacja pomiędzy nauczycielami a rodzicami uczniów | str. 51
5. Wydajna komunikacja między nauczycielami a uczniami | str. 55
3
ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM, CZYLI O TYM, że WARTO ROZMAWIAĆ | str. 58
1. O naturze konfliktu | str. 59
2. Radzenie sobie w sytuacji konfliktowej | str. 61
3. Metoda Thomasa Gordona | str. 65
4. Sposoby komunikowania się wzmacniające konfliktowe zachowania uczniów | str. 67
5. Konflikt a narzędzia TOC | str. 70
6. Negocjacje w przypadku konfliktu | str. 78
7. Język, którego należy unikać | str. 84
4
NFORMACJA ZWROTNA JAKO WAŻNY składnik OCENIANIA UCZNIA I JEGO ROZWOJU | str. 90
1. Ocenianie | str. 91
2. Proces oceniania | str. 93
3. Rola danych zwrotnej | str. 97
4. Warto uczyć, jak się uczyć | str. 101
5. Informacja zwrotna | str. 105
5
RAKTYKA COACHINGU W PROCESIE TOWARZYSZENIA UCZNIOWI W ROZWOJU | str. 112
1. Co to jest ten coaching | str. 113
2. Podstawy pracy coachingowej | str. 115
3. Struktura rozmowy coachingowej | str. 121
4. Struktura rozmowy coachingowej z zastosowaniem lejka coachingowego | str. 124
5. Coaching w nauczaniu | str. 128
6. Narzędzia coachingowe | str. 134
7. Coaching a poziomy uczenia się | str. 140
6
wykorzystanie ZASAD TUTORINGU SPRZYJAJĄCYCH SUKCESOM DYDAKTYCZNYM UCZNIÓW | str. 144
1. Podstawy tutoringu | str. 145
2. Zasady wsparcia | str. 149
3. Proces i narzędzia tutoringu | str. 156
4. Rozmowy wspierające | str. 161
5. Informacja zwrotna w tutoringu | str. 163
7
MEDIACJE SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI POSTAW UCZNIOWSKICH | str. 166
1. Podstawy mediacji | str. 167
2. Mediacje w praktyce | str. 171
3. Mediacje szkolne - studium przypadku | str. 180
8
NARZĘDZIA TOC, CZYLI O SPOSOBACH KRYTYCZNEGO MYŚLENIA | str. 200
1. Idea TOC jako jedna z podstaw wydajnej komunikacji z uczniem | str. 201
2. "Gałąź logiczna" | str. 202
3. Proces planowania z użyciem narzędzi TOC | str. 205
9
I JESZCZE O ODPOWIEDZIALNOŚCI, CZYLI O DIALOGU DOROSŁYCH | str. 209
1. Dialog z rodzicami uczniów | str. 210
2. Czego należy unikać podczas spotkań z rodzicami | str. 218
3. Rodzice w szkole posiadają swoje prawa | str. 222
POSTSCRIPTUM | str. 227
ANEKS | str. 233
1. Aktywne słuchanie w praktyce. Scenariusz do pracy z uczniami | str. 233
2. Nauczanie zasad wydajnej komunikacji. Scenariusz asygnowany do pracy z dorosłymi (nauczycielami, rodzicami) | str. 237
3. Bariery w komunikowaniu się i ich przełamywanie. Scenariusz zajęć dla nauczycieli, ewentualnie dla nauczycieli i rodziców | str. 247
4. Podstawy asertywności. Scenariusz do zastosowania w trakcie szkolenia członków rady pedagogicznej | str. 255
5. Podstawy produktywnego słuchania. Scenariusz do użycia w pracy z radą pedagogiczną, ale też jako wstęp do wypracowania wspólnych rozwiązań z rodzicami uczniów | str. 262
6. Podstawowe zasady pozyskiwania rodziców do współpracy. Scenariusz do pracy z nauczycielami | str. 269
7. Wspólne planowanie celów, a także działań z przestrzeganiem zasad komunikacji interpersonalnej. Scenariusz zajęć dla nauczycieli | str. 274
BIBLIOGRAFIA | str. 281