Przedmowa................................................................................................................... 15
Wstęp............................................................................................................................. 17
Grzegorz Karwatowicz
Określenie statusu przedsiębiorstwa...................................................................... 19
1. Wstęp....................................................................................................................... 19
2. Przepisy właściwe dla ustalenia statusu przedsiębiorstwa................................ 20
3. Wykładnia przepisów............................................................................................ 21
4. Limity i pułapy właściwe dla określenia statusu przedsiębiorstwa.................. 23
5. Dane stanowiące podstawę kwalifikacji.............................................................. 25
6. Przedsiębiorstwa samodzielne.............................................................................. 29
7. Przedsiębiorstwa partnerskie................................................................................ 30
8. Przedsiębiorstwa powiązane................................................................................. 32
9. Ustalenie właściwych dla przedsiębiorstwa informacji........................................... 34
Angelika Dahms, Piotr Świstak
Założenia programu „Tarcza finansowa polskiego funduszu rozwoju dla nieznacznych i przeciętnych firm”....................................................................................... 35
1. Normatywne podstawy obowiązywania programu........................................... 35
2. Warunki udziału w programie............................................................................. 39
2.1. Status beneficjenta........................................................................................ 39
2.2. Pozostałe warunki udziału w programie................................................... 44
3. Subwencja PFR jako pomoc publiczna (zasady szczególne i odstępstwa)...... 49
3.1. Podstawowe prawne uwarunkowania pomocy publicznej...................... 49
3.1.1. Generalny zakaz pomocy publicznej............................................ 49
3.1.2. Dozwolona pomoc publiczna......................................................... 50
3.2. Limit pomocy publicznej wynikający z Tymczasowych ram.................. 52
3.3. COVID-19 a pomoc publiczna................................................................... 52
3.4. Dane o udzielonej pomocy w systemach SHRIMP/SUDOP........ 57
4. Wydatkowanie, koszty kwalifikowane................................................................. 58
5. Warunki zwrotu subwencji wynikające z programu PFR (dla poszczególnych kategorii MŚP).................................................................... 63
5.1. Mikroprzedsiębiorca.................................................................................... 63
5.2. Drobny i średni przedsiębiorca....................................................................... 66
5.3. Spłata nieumorzonej części subwencji....................................................... 68
5.4. Opóźnienie w spłacie................................................................................... 68
5.5. Wcześniejsza spłata subwencji finansowej................................................. 68
5.6. Egzekucja z subwencji, zajęcie na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego........................................... 69
5.7. Uzupełniające obowiązki beneficjenta............................................................ 69
6. Skutki podatkowe uzyskania i umorzenia subwencji........................................ 73
6.1. Skutki w podatku dochodowym................................................................. 73
6.2. Skutki w VAT................................................................................................. 78
6.3. Skutki w PCC................................................................................................ 81
7. Kontrola zastosowania środków z programu................................................... 83
7.1. Podstawy prawne kontroli........................................................................... 83
7.2. Sprawozdawczość.......................................................................................... 84
7.3. Sposób kontroli............................................................................................. 86
7.4. Skutki naruszenia warunków programu.................................................... 90
7.4.1. Uzyskanie subwencji niezgodnie z warunkami programu......... 90
7.4.2. Niedopełnienie formalności po uzyskaniu subwencji................ 91
7.4.3. Inne przypadki niewykonania albo nienależytego wykonania umowy subwencji............................................................................ 92
7.4.4. Odsetki w sytuacji opóźnień w spłacie subwencji.................. 94
7.4.5. Odsetki w przypadku podjęcia przez PFR decyzji o zwrocie subwencji.......................................................................................... 94
7.4.6. Odpowiedzialność karna................................................................ 96
7.4.7. Sankcje ze specustawy o COVID-19............................................. 98
Sylwia Lubelczyk, Marta Surmacz
Preferencje podatkowe udzielane w związku z epidemią COVID-19.............. 100
1. Szczególne warunki potrzebne do uzyskania niektórych preferencyjnych rozwiązań podatkowych i sposoby udokumentowania ich spełnienia w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego............................................................. 100
1.1. Poniesienie negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 jako warunek skorzystania z niektórych preferencyjnych rozwiązań podatkowych.............................................................................. 100
1.1.1. Przesłanka finansowa: przejawy poniesienia negatywnych konsekwencji ekonomicznych........................................................ 101
1.1.2. Przesłanka przyczynowo-skutkowa: związek pomiędzy poniesieniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych a COVID-19..................................................................................... 119
1.2. Spadek o co najmniej 50% uzyskanych w 2020 r. Przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w kontraście do przychodów uzyskanych z tego tytułu w 2019 r. – jako warunek skorzystania z niektórych specjalnych preferencji podatkowych przewidzianych w związku z COVID-19................................................... 122
2. Wybrane preferencje podatkowe wprowadzone w związku z COVID-19 i kwestie ergonomiczne wynikające z ich używania............................................. 126
2.1. Prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych nabytych w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19................................................................ 126
2.2. Preferencje podatkowe związane z COVID-19 w zakresie ulgi na złe długi..................................................................................................... 129
2.3. Rozwiązania w zakresie najmu związane z COVID-19 i ich skutki dla rozliczeń na gruncie podatkowym....................................................... 135
2.3.1. Skutki podatkowe związane z wygaśnięciem i reaktywowaniem zobowiązań z umów najmu w centrach
handlowych w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia w nich działalności.......................................................................... 135
2.3.2. Skutki podatkowe obniżenia (zwolnienia) najemcy czynszu w związku z COVID-19 w zakresie przychodu najemcy z tytułu nieodpłatnych (częściowo odpłatnych) świadczeń....... 140
2.4. Preferencje podatkowe w związku z COVID-19 w zakresie podatku od przychodów z budynków (tzw. Podatku znikomego).................... 143
2.5. Wsteczne odliczenie straty podatkowej poniesionej w 2020 r. W rozliczeniu za 2019 r................................................................................. 145
2.5.1. Uwagi wstępne................................................................................. 145
2.5.2. Zmiany wprowadzone w związku z COVID-19.......................... 145
2.5.3. Wsteczne odliczenie straty w podatku dochodowym od osób fizycznych.......................................................................................... 149
2.5.4. Wsteczne odliczenie straty w podatku dochodowym od osób prawnych........................................................................................... 151
2.6. Przekazanie darowizn na cele związane ze zwalczaniem COVID-19 a odliczenie w podatkach dochodowych................................................... 152
2.6.1. Warunki skorzystania z prawa do odliczenia............................... 152
2.6.2. Przesłanka podmiotowa.................................................................. 153
2.6.3. Przesłanka przedmiotowa............................................................... 154
2.6.4. Mechanizm i wysokość odliczenia................................................ 155
2.6.5. Podanie darowizny za pośrednictwem innego podmiotu.... 157
2.6.6. Dokumentowanie wartości przekazanej darowizny.................... 159
2.7. Stawka 0% VAT dla darowizn podanych na cele związane ze zwalczaniem COVID-19......................................................................... 161
2.7.1. Uwagi wstępne................................................................................. 161
2.7.2. Warunki odliczenia......................................................................... 161
2.7.3. Pisemna umowa............................................................................... 164
3. Preferencje w podatku od nieruchomości i ulgi podatkowe z Ordynacji podatkowej udzielone w związku z COVID-19 jako pomoc publiczna......... 167
3.1. Uwagi wprowadzające.................................................................................. 167
3.2. Specjalne COVID-owe preferencje w podatku od nieruchomości........ 170
3.3. Ulgi w spłacie należności podatkowych, o których mowa w art. 67a
§ 1 pkt 1 i 2 o.p., udzielone w związku z COVID-19............................... 171
4. Okres przechowywania dokumentacji................................................................ 177
Marta Surmacz
Przyznawane przez starostów dofinansowanie wykonywane przez powiatowe urzędy pracy................................................................................. 179
1. Wprowadzenie........................................................................................................ 179
2. Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorców, śladowych i średnich przedsiębiorców...................................................................... 180
2.1. Warunki otrzymania dofinansowania........................................................ 180
2.2. Wysokość dofinansowania........................................................................... 181
2.3. Wniosek o dofinansowanie.......................................................................... 182
2.4. Obowiązki przedsiębiorcy........................................................................... 183
2.5. Zwrot środków i kontrola użycia otrzymanego dofinansowania............................................................................................. 184
3. Dofinansowanie części kosztów działalności gospodarczej przedsiębiorców będących osobami fizycznymi niezatrudniających pracowników................... 187
3.1. Warunki uzyskania dofinansowania.......................................................... 187
3.2. Wysokość dofinansowania........................................................................... 188
3.3. Wniosek o dofinansowanie.......................................................................... 189
3.4. Obowiązki przedsiębiorcy........................................................................... 189
3.5. Kontrola wykorzystania otrzymanego dofinansowania.......................... 190
4. Pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców................................... 192
4.1. Warunki otrzymania dofinansowania........................................................ 192
4.2. Wysokość pożyczki i warunki jej umorzenia............................................ 193
4.3. Przychody i koszty podatkowe z tytułu otrzymanej pożyczki................ 194
4.4. Przeznaczenie pożyczki i kontrola jej wykorzystania.............................. 194
5. Jednorazowa dotacja z Funduszu Pracy dla mikro- i śladowych przedsiębiorców...................................................................................................... 197
5.1. Warunki otrzymania dofinansowania........................................................ 197
5.2. Wniosek o udzielenie dotacji...................................................................... 198
5.3. Wysokość dotacji i przypadki jej zwrotu................................................... 199
5.4. Przeznaczenie dotacji i kontrola jej użycia.................................. 199
Ines Borkowska
Dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wykonywane poprzez wojewódzkie urzędy pracy...................................................... 202
1. Wprowadzenie........................................................................................................ 202
2. Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym rozmiarem czasu pracy (art. 15g u.COVID-19).......................................................................................... 203
2.1. Podmioty uprawione do złożenia wniosku o przyznanie świadczeń z FGŚP............................................................................................................ 203
2.2. Osoby, na które może zostać przyznane dofinansowanie........................ 207
2.3. Przestój ekonomiczny.................................................................................. 208
2.4. Obniżenie wymiaru czasu pracy................................................................. 211
2.5. Porozumienie o przestoju ekonomicznym albo obniżeniu czasu pracy..................................................................................................... 214
2.6. Spadek obrotów gospodarczych jako warunek dofinansowania............ 218
2.7. Pozostałe przesłanki uzyskania dofinansowania...................................... 219
2.8. Wniosek o dofinansowanie.......................................................................... 221
2.9. Okres dofinansowania.................................................................................. 231
2.10. Zasady rozliczenia otrzymanych środków po upływie okresu dofinansowania............................................................................................. 233
2.11. Zwrot środków pobranych z FGŚP za pośrednictwem WUP................. 237
2.12. Wykaz pracowników, którym podano pomoc otrzymaną z FGŚPza każdy miesiąc, w którym zostało przyznane dofinansowanie............ 237
2.13. Rozliczenie z WUP....................................................................................... 240
2.14. Charakter dofinansowania z art. 15g u.COVID-19.................................. 245
3. Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy pracowników nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym ani obniżonym rozmiarem czasu pracy – art. 15gg u.COVID-19............................................................................. 246
3.1. Odesłanie do art. 15g u.COVID-19............................................................ 246
3.2. Warunki uzyskania dofinansowania.......................................................... 246
3.3. Wysokość dofinansowania........................................................................... 246
3.4. Procedura innowacyjnania w sprawie przyznania dofinansowania.......... 247
3.5. Okres trwania dofinansowania................................................................... 248
3.6. Rozliczenie z WUP....................................................................................... 249
Angelika Dahms, Piotr Świstak
Tarcza finansowa 2.0.................................................................................................. 253
1. Uwagi wprowadzające........................................................................................... 253
2. Warunki programu................................................................................................ 254
2.1. Typ prowadzonej działalności............................................................... 254
2.2. Warunki dotyczące stanu zatrudnienia..................................................... 256
2.3. Warunki dotyczące sytuacji finansowej..................................................... 256
3. Szczegółowe warunki dla mikroprzedsiębiorców.............................................. 257
4. Szczegółowe warunki dla MŚP............................................................................. 258
5. Warunki umorzenia subwencji............................................................................. 260
5.1. Mikroprzedsiębiorcy.................................................................................... 260
5.2. Mali i średni przedsiębiorcy........................................................................ 260
Bibliografia.................................................................................................................. 261
Autorzy......................................................................................................................... 263