Wstęp 9
Rozdział I. Podstawy prawne ochrony informacji osobowych 13
1. Ochrona danych osobowych w Unii Europejskiej 13 1.1. Konwencja Nr 108 o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem informacji osobowych 13 1.2. Dyrektywa 95/46/WE w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania informacji osobowych, a także swobodnego przepływu tych informacji 17 1.3. Rekomendacje i rezolucje 27 2. Ochrona danych osobowych w Polsce 30 2.1. Prawo do prywatności jako podstawa prawa do ochrony informacji osobowych 30 2.2. Prawo do ochrony informacji osobowych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej 39 2.3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. O ochronie danych osobowych 45 2.3.1. Uwagi ogólne 45 2.3.2. Pojęcie "informacje osobowe" 50 2.3.3. Administrator informacji - definicja 60 2.3.4. Zbiór danych osobowych - definicja 62 2.3.5. Zakres podmiotowy obowiązywania ustawy o ochronie informacji osobowych 65 2.3.6. Zakres przedmiotowy obowiązywania ustawy o ochronie informacji osobowych 67 3. Podsumowanie 106
Rozdział II. Zakres przetwarzania informacji osobowych przedsiębiorcy 112
1. Uwagi ogólne 112 2. Zakres przetwarzania jawnych informacji osobowych przedsiębiorcy 115 2.1. Podstawy jawności informacji osobowych przedsiębiorcy 115 2.2. Termin powstania jawności informacji osobowych przedsiębiorcy 118 2.3. Zakres ogólnodostępnych danych osobowych przedsiębiorcy w rejestrach publicznych 120 2.3.1. Zakres przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy w ewidencji działalności gospodarczej 120 2.3.2. Oznaczenie przedsiębiorcy - marka 125 2.4. Zakres przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy w rejestrze działalności regulowanej 127 2.5. Zakres przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy w rejestrze dłużników niewypłacalnych 130 2.6. Zakres przetwarzania danych osobowych w rejestrach specjalnych 133 2.7. Zakres przetwarzania jawnych informacji osobowych przedsiębiorcy na podstawie wybranych regulacji szczególnych........135 3. Zakres objętych ochroną danych osobowych przedsiębiorcy 141 3.1. Tajemnica przedsiębiorcy 141 3.2. Tajemnica bankowa 146 3.3. Tajemnica skarbowa 154 3.4. Tajemnica innowacyjnania administracyjnego 160 4. Zakres przetwarzania danych osobowych pracowników przedsiębiorcy 170 5. Podsumowanie 172
Rozdział III. Zakres przetwarzania informacji osobowych konsumenta 178
1. Konsument (pojęcie, problematyka ustalania tożsamości) 178 2. Zakres przetwarzania danych osobowych konsumenta wskazany przesłanką dopuszczalności przetwarzania danych 186 2.1. Zgoda osoby, której dane dotyczą 186 2.2. Realizacja uprawnienia albo spełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa 199 2.2. Realizacja umowy lub podjęcie działań przed zawarciem umowy 208 2.4. Realizowanie określonego prawem zadania publicznego 217 2.5. Wypełnienie prawnie usprawiedliwionych celów wykonywanych poprzez administratorów danych albo odbiorców informacji 220 3. Zakres przetwarzania informacji osobowych konsumenta poprzez podmiot, któremu powierzono przetwarzanie danych 231 3.1. Instytucja powierzenia informacji 231 3.2. Zakres przetwarzania informacji osobowych przez podmiot, któremu powierzono przetwarzanie informacji 237 3.3. Zakres odpowiedzialności podmiotu, któremu powierzono przetwarzanie informacji osobowych 240 4. Podsumowanie 244
Źródła prawa 259
Orzecznictwo 263
Literatura 267
Wyjaśnienia, wystąpienia i wywiady GIODO 277