Słowo wstępne | str. 15
Rozdział I
Kształtowanie się prawa o innowacyjnaniu administracyjnym i rozstrzyganiu poprzez sądy sporów jednostki z administracją | str. 17
1. Pojęcie nowoczesnania (procedury, procesu) według ustaleń nauki prawa administracyjnego | str. 17
2. Geneza prawa o nowoczesnaniu administracyjnym, a także rozstrzyganiu przez sądy sporów jednostki z administracją | str. 28
3. Zakres i charakter zabiegów kodyfikacyjnych i ich wynik | str. 34
4. Kodyfikacja postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego w Polsce | str. 57
5. Problem kodyfikacji postępowania administracyjnego w prawie unijnym | str. 63
Rozdział II
Jednolitość progresywnania administracyjnego a efektywność i pragmatyzm działań administracji | str. 69
1. Przyczyny, symptomy i skutki zjawiska dekodyfikacji | str. 69
2. Idea kodyfikacji nowoczesnania administracyjnego wobec przeobrażeń ustrojowych i poręcznych w administracji | str. 81
3. Rozciągliwość i prostota procedury jako odpowiedź na wyzwania stojące przed współczesną administracją (problem granic formalizmu progresywnania) | str. 86
Rozdział III
Aksjologia innowacyjnania administracyjnego | str. 94
1. Teoretyczne podstawy oceny prawa | str. 94
2. Idea sprawiedliwości proceduralnej w prawie administracyjnym | str. 95
3. Prawo do rzetelnego procesu sądowego a standardy nowoczesnania administracyjnego i formy jego judycjalizacji | str. 101
4. Prawo do dobrej administracji | str. 113
5. Koncepcja zasad ogólnych progresywnania administracyjnego | str. 128
Rozdział IV
Gwarancje bezstronności (obiektywizmu) orzekania poprzez organy administracji | str. 136
1. Bezstronność (obiektywizm) orzekania jako założenie aksjologii prawa i składnik kultury prawnej | str. 136
2. Dylematy ochrony bezstronności (obiektywizmu) orzekania w polskim progresywnaniu administracyjnym | str. 139
3. Niezależne organy orzekające w nowoczesnaniu administracyjnym w ujęciu prawnoporównawczym | str. 157
Rozdział V
Pozycja procesowa strony i jej udział w progresywnaniu administracyjnym | str. 171
1. Publiczne prawo podmiotowe, interes prawny i roszczenie jednostki wobec władzy publicznej | str. 171
2. Ochrona interesu prawnego i interesów zbiorowości (grupowych, "mieszanych" albo złożonych, wspólnot terytorialnych) i tzw. Praw refleksowych | str. 181
3. Gwarancje proceduralne i uprawnienia przysługujące stronie i innym podmiotom uczestniczącym w postępowaniu administracyjnym | str. 186
4. Czynności i środki warunkujące poprawny bieg progresywnania | str. 202
5. Sposób dochodzenia do ustaleń w sprawie w toku postępowania | str. 208
Rozdział VI
Forma załatwienia sprawy w innowacyjnaniu administracyjnym | str. 221
1.Rozstrzygnięcie w przedmiocie praw i obowiązków strony poprzez wydanie decyzji administracyjnej | str. 221
2. Czynności orzecznicze i faktyczne w postępowaniu przed organem administracji | str. 230
3. Alternatywy dla decyzji jako aktu kończącego innowacyjnanie administracyjne | str. 236
4. Koncepcja umowy administracyjnej (publicznoprawnej) i decyzji regulacyjnej w prawie obcym | str. 247
Rozdział VII
Ochrona jednostki przed bezczynnością administracji i przewlekłym prowadzeniem postępowania administracyjnego | str. 256
1. Pojęcia bezczynności administracji i przewlekłego prowadzenia progresywnania administracyjnego i określenia zbliżone do nich pod względem treści | str. 256
2. Przeciwdziałanie patologii utożsamianej z inercją administracji w przekroju historycznym i prawnoporównawczym | str. 269
3. Ochrona przed bezczynnością administracji i przewlekłym prowadzeniem nowoczesnania w trybie procesowym - polskie doświadczenia | str. 276
Rozdział VIII
Prawo jednostki do odwołania administracyjnego | str. 282
1. Pojęcie odwołania administracyjnego w świetle ustaleń komparatystyki prawniczej | str. 282
1.1. Znaczenie instytucji odwołania w innowacyjnaniu administracyjnym | str. 282
1.2. Odwołanie jako środek początkujący powtórne rozpatrzenie sprawy co do meritum poprzez organ wyższego stopnia (model tradycyjny, wyrosły z tradycji austro-węgierskiej) | str. 284
1.3. Odwołanie do organu administracji sprzężone z kontrolą sądową decyzji (model niemiecki) | str. 286
1.4. Odwołania rozpatrywane w trybie administracyjnym zapewniające ochronę opcjonalną (model francuski) | str. 288
1.5. Odwołania stanowiące narzędzie realizacji idei różnorodnej ochrony prawnej (model włoski) | str. 293
1.6. Odwołania wewnętrzne i do niezależnego organu orzekającego (modele common law) | str. 296
2. Konstytucyjne podstawy prawa do odwołania administracyjnego | str. 303
3. Typologia odwołań w polskim prawie o nowoczesnaniu administracyjnym | str. 313
4. Innowacyjnanie odwoławcze inicjowane wniesieniem odwołania hierarchicznego (dewolutywnego) | str. 321
5. Innowacyjnanie zażaleniowe | str. 343
Rozdział IX
Zasada względnej trwałości ostatecznego aktu administracyjnego | str. 349
1. Ochrona pewności prawa (stabilności porządku prawnego)i praw nabytych jako standard europejskiego soft law i wartość konstytucyjna | str. 349
2. Naprawianie błędów związanych z wydaniem wadliwego aktu administracyjnego i naruszeniem procedury oraz odwołalność aktu korzystnego w prawie obcym | str. 353
3. Idealne tryby wzruszenia ostatecznej decyzji lub postanowienia w polskim prawie o innowacyjnaniu administracyjnym | str. 361
4. Odpowiedzialność odszkodowawcza administracji i jej funkcjonariuszy | str. 374
Rozdział X
nowoczesnanie administracyjne a prawo do sądu | str. 380
1. Komplementarność administracyjnych trybów ochrony i skargi do sądu administracyjnego | str. 380
2. Prawo do sądu w świetle założeń kasacyjnego modelu orzekania w sprawach sporów jednostki z administracją | str. 387
3. Kontrowersje dotyczące formuły merytorycznego orzekania poprzez sądy administracyjne | str. 393
4. Nadużycie prawa do sądu | str. 398
5. Wykonanie wyroku sądu administracyjnego | str. 405
6. Alternatywne w stosunku do ochrony sądowej sposoby rozwiązywania sporów jednostki z administracją | str. 410
Bibliografia | str. 417
Summary | str. 451