Wstęp |9
Rozdział 1
Specyfika zarządzania zmianą w publicznych zakładach opieki zdrowotnej |21
1.1. Teoria kostki lodu a przeprowadzanie zmian w organizacjach oziębłych |21
1.2. Publiczne zakłady opieki zdrowotnej jako organizacje oziębłe |29
1.3. Bariery funkcjonowania szpitali publicznych w Polsce w kontekście uwarunkowań systemu opieki zdrowotnej |37
1.4. Istota zmian i oporu przed nimi w organizacjach oziębłych |48
1.5. Oddziaływanie otoczenia na zmiany organizacyjne |56
1.6. Specyfika interesariatu szpitali publicznych |62
1.7. Pracownicy szpitalnych wielospecjalistycznych zakładów opieki zdrowotnej |71
Rozdział 2
Uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim – rozmiar teoretyczny |80
2.1. Ludzie jako podstawowy element kapitału organizacyjnego |80
2.2. Ewolucja zarządzania kapitałem ludzkim – perspektywa historyczna |86
2.3. Ilościowa i jakościowa wartość kapitału ludzkiego |93
2.4. Metody wymiarowania kapitału ludzkiego |97
2.5. Inklinacje wynagradzania pracowników |105
2.6. Motywacyjne oddziaływania na kapitał ludzki |114
2.7. Determinanty zachowań pracowniczych – przegląd koncepcji teoretycznych |121
Rozdział 3
Wybrane implementacje stymulujące kapitał ludzki w kontekście wdrażania zmian w szpitalach publicznych |136
3.1. Rozwój koncepcji Total Quality Management w ochronie zdrowia |136
3.2. Badanie poziomu zaangażowania pracowników szpitala |144
3.3. Możliwości użycia w szpitalnictwie części zarządzania poprzez cele |159
3.4. Karta kontrolna jako narzędzie wspomagające ograniczanie nadwykonań w działalności szpitalnej |172
3.5. Wartościowanie pracy i reorganizacja systemu wynagradzania w zakładach opieki zdrowotnej |184
3.6. Business Intelligence jako komponent wspomagający zarządzanie zmianami |192
3.7. Inne wybrane implementacje stymulujące zmiany w szpitalach publicznych |197
Rozdział 4
Podsumowanie. Ocena efektywności wdrażanych zmian (studium przypadku) |207
Załącznik |219
Bibliografia |243