Rozdział 1. Miejsce szkoły w procesie zarządzania 13
1.1. Funkcjonowanie szkoły jako organizacji publicznej 13
1.2. Relacje dyrektor - środowisko w zarządzaniu szkołą publiczną 23
1.3. Usytuowanie dyrektora w strukturze szkoły - jego zadania i obowiązki 31
Rozdział 2. Kształtowanie się menedżeryzmu oświatowego w Polsce 37
2.1. Podstawowe koncepcje w zarządzaniu oświatą - ich istota i oddziaływanie na pracę dyrektora szkoły 37
2.2. Zmiany w sferze edukacji a rozwój menedżeryzmu oświatowego 46
2.3. Wpływ menedżeryzmu oświatowego na rolę dyrektora w zarządzaniu szkołą publiczną 55
Rozdział 3. Kompetencje menedżera oświaty w świetle praktyki zarządzania szkołą 63
3.1. Kompetencje jako podstawowa kategoria opisu roli kierowniczej 63
3.2. Charakterystyka i zakres kompetencji dyrektora szkoły 66
3.2.1. Wiedza 67
3.2.2. Doświadczenie zawodowe 73
3.2.3. Właściwości osobowościowe 77
3.2.4. Umiejętności 86
3.3. Zarządzanie kompetencjami w szkole, a także poręczne możliwości ich wykorzystania 96
Rozdział 4. Funkcje zarządzania menedżera oświaty - teoretyczne i poręczne aspekty ich realizacji 102
4.1. Funkcje kierownicze - istota i ich znaczenie w pracy dyrektora szkoły 102
4.2. Typy funkcji dyrektora szkoły 106
4.3. Stanowisko dyrektora szkoły w kontekście realizacji funkcji zarządzania 108
4.3.1. Planowanie 108
4.3.2. Organizowanie 119
4.3.2.1. Organizacja czasu pracy 120
4.3.2.2. Struktura organizacyjna szkoły 127
4.3.3. Motywowanie 134
4.3.4. Kontrolowanie 140
4.3.4.1. Dyrektor jako podmiot kontrolujący 141
4.3.4.2. Dyrektor jako podmiot kontrolowany 144
Rozdział 5. Kierunki zmian w zarządzaniu szkołą 148
5.1. Wyzwania dla menedżera oświaty w świetle współczesnych koncepcji zarządzania - wytyczne dla dyrektorów szkół 148
5.2. Zalecenia dotyczące działań wspierających adaptację menedżera oświaty w warunkach zmian 161
Zakończenie 167
Bibliografia 171
Spis ilustracji 180
Spis tabel 181
Spis wykresów 182