Wstęp | str. 19
Cel rozprawy | str. 22
Przedmiot analizy | str. 22
Podstawowe założenie | str. 23
Hipotezy robocze | str. 23
Struktura monografii | str. 25
Rozdział 1. Od uniwersytetu liberalnego do uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 29
1.1. Historyczne koncepcje uniwersytetu | str. 29
Uniwersytet średniowieczny | str. 30
Uniwersytet liberalny | str. 32
Uniwersytet uniwersalny | str. 33
1.2. Uniwersytet liberalny | str. 36
Koncepcja Wilhelma von Humboldta | str. 36
Wprowadzenie koncepcji uniwersytetu Humboldta w Polsce | str. 43
1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy | str. 53
Źródła koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 54
Tworzenie wiedzy według Michaela Gibbonsa | str. 58
Potrójna spirala Henry'ego Etzkowitza | str. 60
Koncepcja Burtona Clarka | str. 63
Koncepcja Ronalda Barnetta | str. 70
1.4. Konkluzja | str. 72
Rozdział 2. Koncepcje uniwersytetu liberalnego i przedsiębiorczego w praktyce polskich publicznych uczelni technologicznych | str. 76
2.1. Cele i założenia badań statystyczno-empirycznych | str. 76
2.2. Polskie uczelnie technologiczne w świetle statystyk | str. 78
Kierunki kształcenia w uczelniach technicznych | str. 79
Wybrane zasoby uczelni technologicznych | str. 81
Wybrane efekty działalności uczelni technologicznych | str. 85
2.3. Polskie uczelnie technologiczne w świetle wyników badań empirycznych | str. 92
Centrum sterujące | str. 93
Rdzeń akademicki | str. 103
Relacje uczelni z otoczeniem | str. 125
Finansowanie uczelni | str. 129
Kultura przedsiębiorczości | str. 136
2.4. Konkluzja | str. 151
Rozdział 3. Współczesne koncepcje zarządzania - sugestia zastosowań w uniwersytecie | str. 155
3.1. Wyzwania współczesnego uniwersytetu | str. 155
Funkcjonowanie w warunkach niepewności | str. 156
elastyczność uniwersytetu reakcją na zmiany w otoczeniu | str. 157
Zmieniająca się rola interesariuszy uczelni | str. 157
3.2. Uniwersytet podporządkowany wiedzy | str. 158
Wiedza podstawowym zasobem uczelni | str. 158
Bariery przepływu wiedzy w uczelni | str. 161
elementy koncepcji uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 164
Organizacja hipertekstowa uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 180
3.3. Uniwersytet społecznie odpowiedzialny | str. 183
Zmiany w uniwersytecie | str. 183
Ewolucja relacji uniwersytetu z otoczeniem | str. 185
elementy koncepcji uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego | str. 187
3.4. Konkluzja | str. 201
Rozdział 4. Podstawy tworzenia i wdrażania strategii współczesnego uniwersytetu | str. 208
4.1. Kształtowanie wizji i misji uniwersytetu | str. 208
Wizja i misja organizacji | str. 209
Wizja i misja uniwersytetu | str. 213
4.2. Sugestia kształtowania strategii uniwersytetu | str. 219
Zmierzch strategii uniwersytetu? | str. 220
Uwarunkowania tworzenia strategii współczesnego uniwersytetu | str. 224
4.3. Zarządzanie paradoksami strategicznymi w uniwersytecie | str. 228
proces tworzenia strategii uniwersytetu | str. 233
Treść strategii | str. 249
Kontekst strategiczny | str. 271
4.4. Konkluzja | str. 287
Synteza paradoksów w procesie tworzenia strategii uniwersytetu | str. 288
Synteza paradoksów związanych z treścią strategii uniwersytetu | str. 289
Synteza paradoksów związanych z kontekstem strategicznym | str. 290
Cel istnienia uniwersytetu | str. 290
Zakończenie | str. 293
Bibliografia | str. 297
Indeks | str. 323