W poszczególnych rozdziałach pracy autorka zaprezentowała tematykę równościową, początkując w rozdziale I od wyjaśnienia, czym jest idea równości i jak może być definiowana, a także jakie są jej relacje z zasadą sprawiedliwości.
Śledząc poniekąd losy historyczne kobiet i mężczyzn, mając na uwadze ich wzajemne stosunki, odniosła się do poglądów filozoficznych na równość, począwszy od czasów najdawniejszych, aż do obecnych. Poruszyła także materię płci, zarówno biologicznej, jak i społeczno-kulturowej, stanowią cych wyraźne tło dla głównego nurtu rozważań.
Scharakteryzowała również rozwój ruchów feministycznych i wiążące się z nim przemiany świadomościowe w społeczeństwach, szczególnie państw Zachodu (m.in. Kraje europejskie, a także Stany Zjednoczone). W II rozdziale autorka skupiła się na zasadzie równości płci w kontekście prawnym i politycznym.
Scharakteryzowała przepisy prawne, obowiązujące zarówno na forum międzynarodowym, jak i europejskie i krajowe. Przedstawiła ewolucję zmian prawnych oraz społeczne skutki podejmowanych legislacji, mając na uwadze tło historyczno-polityczne poszczególnych okresów czasowych.
Omówiła strategię gender mainstreaming, której powstanie stanowi na pewno punkt zwrotny w procesie definiowania zasady równości płci. Wskazała genezę, narzędzia, a także oceny owej strategii oraz sposób jej wdrażania w poszczególnych krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce.
Odniosła się tym samym do krajowych dokumentów równościowych i związanym z nimi planem działania na rzecz równości. Następnie, przytaczając informacje statystyczne dotyczące wyników wyborów, zwróciła uwagę na problem niedoreprezentowania kobiet w strukturach władzy.
Wskazała kilka zdiagnozowanych i opublikowanych w literaturze przedmiotu przyczyn i skutków tego zjawiska i w tym kontekście poddała ocenie równościowe narzędzia zarządzania, wdrażane (bądź planowane) poprzez rząd na szczeblu krajowym.
W rozdziale III autorka odniosła się do polityki równości płci na szczeblu lokalnym, analizując przypadek gminy jako jedynej konstytucyjnej i zarazem podstawowej jednostki samorządu terytorialnego. Scharakteryzowała pozycję prawną gmin w strukturze zdecentralizowanej administracji samorządowej oraz zaprezentowała katalog ich zadań własnych i zleconych.
Następnie przedstawiła wypracowane przez siebie zestawienie możliwych instrumentów gminnej polityki równości płci: prawno-politycznych, instytucjonalnych i finansowych. W rozdziale IV – jak wyjaśniono powyżej – odbiegającym jednocześnie formą, jak i objętością od pozostałych części pracy, autorka zawarła metodologiczne wprowadzenie do zrealizowanych badań.
W rozdziałach V i VI autorka przedstawiła wyniki badania. Pozyskane dane mają charakter jakościowo-ilościowy. Jako iż polityka równości płci na szczeblu lokalnym nie wynika w obszernej mierze z jasnych, powszechnie obowiązujących przepisów prawnych, gminy podejmują przeróżne działania, niedające się nieraz i co za tym idzie – rzetelnie sklasyfikować.
Tak więc, przytaczając dane ilościowe, pochyliła się nad mocnymi przypadkami, tzw. Dobrymi praktykami z zakresu wdrażania zasady równości płci. Nie zabrakło także przedstawienia złych praktyk i końcowych rekomendacji, które zawarła w zakończeniu pracy.