W procesie kształtowania bezpieczeństwa publicznego uwidacznia się nadrzędna rola administracji publicznej. Nie bez znaczenia dla typu i skali zagrożeń są liczba uczestników imprez masowych i zgromadzeń publicznych, czas trwania, a także miejsce ich organizacji.
Naczelna zasada stanowi, iż szczególny obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa ciąży na organizatorze imprezy, który owo bezpieczeństwo zobowiązany jest osiągnąć poprzez odpowiednią organizację zabezpieczenia, uwzględniwszy uwagi administracji publicznej.
Inną zasadą jest właściwa organizacja działań samej administracji w rozmiarze kontroli zabezpieczenia podejmowanego przez organizatora oraz poprzez nią samą. Szczególny obowiązek kontroli bezpieczeństwa spoczywa na organie administracji samorządowej właściwym ze względu na miejsce organizacji imprezy masowej.
Organ ten wydaje zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej lub odmawia jej wydania, może wyznaczyć podwyższone ryzyko i szereg obowiązków związanych z organizacją danej imprezy masowej obligujących organizatora.
W procesie kształtowania bezpieczeństwa imprez masowych i zgromadzeń publicznych sporo jest obowiązków i uprawnień, które — jak wykazano — nie dotyczą tylko organizatora. Dane statystyczne wskazują na pokaźną, wynoszącą aż ponad siedem tysięcy liczbę imprez masowych, do zabezpieczenia których zaangażowano w 2014 r.
siły i środki policji. Z tej liczby ok. Dwa i pół tysiąca to masowe imprezy sportowe. Koszty, jakie ponosi policja w związku ze swym zaangażowaniem w zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie imprez masowych wyrażone są w milionach złotych.
Niestety, dane statystyczne wskazują na znaczną liczbę przestępstw popełnianych w związku z przeprowadzonymi imprezami masowymi. W 2014 r. Ujawniono ich 1080, z czego połowa o były mecze piłki nożnej. Skala popełnianych wykroczeń to ponad trzynaście tysięcy.
Przedstawione informacje pokazują, jak ważne są właściwa organizacja i zabezpieczenie, ukierunkowane na likwidację zagrożeń. Prawo stanowione nakłada na państwo polskie obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom.
Osiągnięcie tego celu jest osiągalne dzięki wyposażeniu wielu podmiotów w kompetencje zapisane w aktach rangi ustawy. Zaznajomienie z nimi i podniesienie umiejętności poruszania 6 Zarządzanie bezpieczeństwem imprez masowych i zgromadzeń publicznych się w zawiłościach administracyjno-prawnych związanych z właściwą organizacją zabezpieczenia jest celem tego opracowania.
Wielowymiarowość zagadnienia zmusza do przybliżenia licznych uzupełniających się obszarów, bez znajomości których zapewnienie bezpieczeństwa imprez masowych czy zgromadzeń publicznych jest niemożliwe. Publikacja Zarządzanie bezpieczeństwem imprez masowych i zgromadzeń publicznych ma dwie odsłony zamknięte w oddzielnych monografiach.
Pierwsza dotyczy rozmiaru administracyjno-prawnego, druga natomiast — organizacyjno-użytecznego. Zebrane w nich doświadczenia autorów są kontynuacją ich pracy naukowej i aktywności publikacyjnej w obszarze zamkniętym w tytule opracowania, a także odpowiedzią na potrzeby studentów.