Burzliwe otoczenie rynkowe wyznacza świeże mechanizmy funkcjonowania przedsiębiorstw. To, że przedsiębiorstwa konkurują modelami biznesu, już dawno stało się faktem. Dzisiaj nie chodzi już o posiadanie modelu biznesu, lecz o umiejętne jego konfigurowanie w spójności ze strategią i procesami biznesowymi.
Model biznesu staje się podstawowym atrybutem dynamicznie zmieniającego się i stwarzającego z otoczeniem pewną całość przedsiębiorstwa. Umiejętność konstruowania skutecznych modeli biznesu powinna być kluczową kompetencją współczesnego menedżera.
Dlatego projektowanie skutecznych modeli biznesu powinno być jednym z znacznych obszarów eksploracji naukowych w naukach o zarządzaniu i praktyce biznesowej. Jako iż zmieniają się paradygmaty zarządzania w wyniku radykalnych zmian zachodzących w biznesie, wyraźnym czynnikiem staje się kreowanie rynku w kierunku tworzenia nowej wartości zamienianej na zyski przedsiębiorstwa.
Stąd rentowność przedsiębiorstwa to także rentowność jego modelu biznesu. Rentowność modelu biznesu będzie wyrażać się taką jego konfiguracją, która uruchomiona poprzez zastosowanie optymalnych mechanizmów strategicznych będzie dawać odpowiednią stopę zwrotu dla mającego dany model biznesu przedsiębiorstwa.
Monografia ta, odpowiadając na mnóstwo tego typu pytań, wychodzi naprzeciw takim oczekiwaniom. Celem monografii jest omówienie wybranych zagadnień dotyczących projektowania i operacjonalizacji modeli biznesu zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i poręcznym.
Założenie, jakie przyświeca monografii, związane jest z przyjęciem tezy, że dzisiejsze funkcjonowanie przedsiębiorstw warunkowane jest posiadaniem takiego modelu biznesu, który przy jego stosownej skalowalności, powtarzalności i dynamice pozwala przedsiębiorstwom generować wyższą wartość na rynku, osiągać wysoką wydajność i rozciągliwie doprowadzać się do ciągłej zdolności do osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku.