We współczesnym świecie istnieje potrzeba konkurowania z innymi uczestnikami obrotu gospodarczego na zmieniających się w sposób nieprzewidywalny rynkach. Konieczne jest w dodatku ciągłe rewidowanie planów dotyczących obecności w mocnych obszarach branżowych i geograficznych.
Same przedsiębiorstwa także ulegają zmianom stosownie do otwierających się przed nimi możliwości, dostosowując wielkość i strukturę posiadanych zasobów do celów cenionych przez nie za uzasadnione w informacji warunkach.Przedsiębiorstwa muszą zatem w sposób udoskonalony aniżeli kiedykolwiek wcześniej zarządzać informacjami, przekuwając je w wiedzę równocześnie specyficzną, jak i przystępną dla członków całej organizacji w sposób bezpieczny, nawet w obliczu odejścia z niej ważnych, wręcz kluczowych pracowników albo właścicieli.Takie przedsiębiorstwa można uznać za nową generację firm, dobranych do nieprzewidywalnego i ciągle zmieniającego się otoczenia.
intuicyjnie można je nazwać inteligentnymi. Ale co to właściwie znaczy, czym odznacza się organizacja inteligentna, jakie są jej charakterystyczne cechy? Co decyduje o sukcesie inteligentnych firm? Na te pytania autorzy starają sie odpowiedzieć w niniejszej publikacji.