Przebieg procesu enkulturacji, rozumianej jako mechanizmy uczenia się kultury, jest uzależniony od sposobu definiowania zjawisk kulturowych. Rozumiejąc kulturę jako system wartości, które projektują sposób myślenia o świecie i otaczającej rzeczywistości, można enkulturację analizować jako nabywanie umiejętności poznawania świata, a także jego wartościowania w kategoriach społecznych.
Inaczej mówiąc rezultatem przebiegu procesu enkulturacji jest powstanie niepowtarzalnej dla przedstawicieli danej kultury mentalności, która zarówno poznawanie jak i komunikowanie społeczne czyni oczywistością kulturową.
Rozumiejąc kulturę jako fason życia proces enkulturacji jest nabywaniem umiejętności realizowania stanowczych społecznie scenariuszy zachowań, które łączą przeszłość z teraźniejszością, a więc odpowiadają za transmisję treści kulturowych i ich przekaz z pokolenia na pokolenie.
Wzory kulturowe uaktualniane są w procesie socjalizacji, która ukonkretnia kontakty społeczne i ogranicza przekaz treści kulturowych tak, żeby odpowiadały one specyfice środowisk społecznych i segmentom świata ponowoczesnego.
Książka omawia zarówno przebieg enkulturacji rozumianej jako system wartości, a także styl życia Polaków. Jest więc analiza wewnętrznych i zewnętrznych, subiektywnych i obiektywnych skutków przebiegu tego cyklu.
Zawartość poszczególnych rozdziałów obejmuje nie tylko treści z zakresu teorii kultury, ale też zjawiska kulturowe i społeczne, które dają możliwość dokonania egzemplifikacji sformułowanych tez. Do takich zjawisk egzemplifikujących teorię enkulturacji i socjalizacji należą: rozmyta tożsamość kulturowa, moralność ekologiczna, a także duchowość rozumiana jako wysokie wartościowanie indywidualności i prawa do samostanowienia.
Książka skierowana jest do szerokiego grona czytelników zainteresowanych teorią kultury oraz analizą zjawisk kulturowych, które właśnie powstają i rozwijają się dynamicznie. Adresatami są studenci dyscyplin wchodzących w skład nauk społecznych, nauk o kulturze oraz nauk humanistycznych.
Książka nie jest skryptem dydaktycznym. Zawarte w opracowaniu rozdziały mogą jednak być traktowane jako literatura powiększająca i uzupełniająca wiedzę zawartą w podręcznikach i skryptach akademickich adresowanych do socjologów, pedagogów i psychologów, a także antropologów kulturowych, etnologów i etnografów.