We współczesnym świecie istnieje potrzeba konkurowania z innymi uczestnikami obrotu gospodarczego na zmieniających się w sposób nieprzewidywalny rynkach. Niezbędne jest na dodatek ciągłe rewidowanie planów dotyczących występowaniu w solidnych obszarach branżowych i geograficznych.
Same przedsiębiorstwa także ulegają zmianom odpowiednio do otwierających się przed nimi możliwości, dostosowując wielkość i strukturę posiadanych zasobów do celów szanowanych poprzez nie za uzasadnione w informacji warunkach.
Przedsiębiorstwa muszą zatem w sposób udoskonalony niż kiedykolwiek wcześniej zarządzać informacjami, przekuwając je w wiedzę jednocześnie niepowtarzalną, jak i dostępną dla członków całej organizacji w sposób bezpieczny, nawet w obliczu odejścia z niej ważnych, wręcz kluczowych pracowników lub właścicieli.
Takie przedsiębiorstwa można uznać za nową generację firm, przypasowanych do nieprzewidywalnego i ciągle zmieniającego się otoczenia. Instynktownie można je nazwać inteligentnymi. Lecz co to właściwie znaczy, czym odznacza się organizacja inteligentna, jakie są jej charakterystyczne parametry? Co decyduje o sukcesie inteligentnych firm? To pytania, na które w literaturze nie znaleziono dotąd odpowiedzi opartych na badaniach organizacji na przeróżnych etapach ich rozwoju.