Każda jednostka musi mieć dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości.
Polityka rachunkowości nie powinna być zbiorem czysto teoretycznych reguł, zrozumiałych tylko dla nielicznych pracowników komórek księgowości, ani zadośćuczynieniem wymogom stawianym przez pracowników komórek i instytucji kontroli finansowej. Dla wszelkich pracowników jednostek, uczestniczących w procesie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obserwujących i kontrolujących ten cykl, powinna być czymś w rodzaju podręcznika upraszczającego realizowanie rutynowych obowiązków.
W poradniku pokazano – krok po kroku – w jaki sposób należy wypełnić poszczególne dyspozycje na temat zawartości polityki rachunkowości, wynikające z ustawy o rachunkowości, a także z przepisów szczególnych.
W każdym rozdziale Poradnika, po omówieniu uregulowań ustawowych, przedstawiony jest wzór dobrego tworzenia określonej części polityki rachunkowości, a następnie omówione są błędy głównie stwierdzane w czasie kontroli w tym zakresie.
wskazanie błędów na pewno pomoże służbom księgowym w ich uniknięciu przy tworzeniu polityki rachunkowości i w ocenie już posiadanej dokumentacji poprzez pracowników komórki księgowości i komórek i instytucji kontroli, pod kątem jej zgodności z obowiązującymi przepisami, a także przydatności dla jednostki.