Rozdział 1
Rynek certyfikacji systemów zarządzania w Polsce
1.1. Tendencje w rozwoju certyfikacji systemów zarządzania jakością produktów 9
1.2. Akredytacja, autoryzacja i notyfikacja w systemie unijnej oceny zgodności 19
1.3. Normalizacja wyrazem ujednolicenia wymagań wyrobów, systemów i procesów 30
1.4. Kryteria dla jednostek certyfikujących systemy zarządzania w organizacji 40
Rozdział 2
Rygory jednostki certyfikującej systemy zarządzania w organizacji
2.1. Rozwój certyfikacji systemów zarządzania 49
2.2. Certyfikacja u klienta – kryteria względem audytorów zewnętrznych 54
2.3. Prowadzenie procesu certyfikacji systemu u klienta z punktu widzenia jednostki certyfikującej 58
Rozdział 3
Wprowadzenie do audytowania znormalizowanych systemów zarządzania w organizacjach
3.1. Zmiany w normie PN-EN ISO 9001:2015 w odniesieniu do edycji normy PN-EN ISO 9001:2009 72
3.2. Audyt wewnętrzny jako narzędzie oceny systemu zarządzania w organizacji 85
3.3. Proces audytu wewnętrznego przeprowadzany z użyciem nośników klasycznych 94
3.4. Rada jakości organem inspirującym działania doskonalące 99
Rozdział 4
Kompetencje – obowiązki, odpowiedzialność i uprawnienia audytora
4.1. Wiedza i umiejętności audytora – wymagania wobec audytorów 102
4.2. Wytyczne normy PN-EN ISO 19011:2012 105
4.3. Komunikacja audytora z audytowanym 108
Rozdział 5
Metodyczny warsztat audytora i jego instrumentarium
5.1. Zasady i etapy przeprowadzenia audytu systemu zarządzania jakością produktów 113
5.2. Ustalenie próbki do audytowania 131
5.3. Techniki i narzędzia wykorzystywane podczas audytu 133
5.4. Lista pytań audytowych 135
5.5. Dokumentowanie wyników audytu 137
5.6. Scenki audytowe 143
5.7. Identyfikowanie zgodności/niezgodności 145
Rozdział 6
Ryzyko w audytowaniu systemu zarządzania jakością
6.1. Zjawisko niepewności wyzwaniem dla kierownictwa organizacji 148
6.2. Analiza i ocena ryzyka według rygorów standardu ISO 31000 151
6.3. Przykład praktyczny szacowania ryzyka 153
Podsumowanie 169
Załączniki
1. Kodeks etyczny 171
2. Lista pytań audytowych do badania zgodności systemu zarządzania jakością (SZJ) z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009 174
3. Tablice rozkładu t-Studenta 181
4. Pakiet udokumentowanych informacji dla zintegrowanych systemów zarządzania 183
Bibliografia 187
Spis rysunków 193
Spis tabel 194