Rozdział I
Bezpieczeństwo finansowe jako problem wielowymiarowy
1.1. Istota bezpieczeństwa finansowego 11
1.2. Sieć bezpieczeństwa finansowego i jej znaczenie dla zapewnienia stabilności finansowej 19
1.3. Konsument na rynku usług finansowych 22
1.4. Bezpieczeństwo finansowe a poziom wiedzy finansowej 28
Rozdział II
Ochrona klienta nieprofesjonalnego na rynku usług bankowych – wybrane obszary
2.1. Systemy gwarantowania depozytów i ich znaczenie w zapewnianiu ochrony deponenta 34
2.2. Kondycja finansowa banku a bezpieczeństwo klienta 44
2.3.Tajemnica bankowa jako narzędzie ochrony interesów klienta nieprofesjonalnego 50
2.4. Sektorowe sądownictwo polubowne a ochrona interesów klienta nieprofesjonalnego na rynku bankowym 53
Rozdział III
System ochrony klienta nieprofesjonalnego na rynku kapitałowym i ubezpieczeniowym
3.1. Wybrane sektorowe regulacje prawne a ochrona klienta nieprofesjonalnego na rynku kapitałowym 58
3.2. System Rekompensat elementem broniącym aktywa klienta nieprofesjonalnego 66
3.3. Rozstrzyganie sporów na rynku kapitałowym poprzez instytucje sektorowe 76
3.4. Wybrane obszary ochrony klienta na rynku usług ubezpieczeniowych 83
Rozdział IV
Ponadsektorowa, instytucjonalno-prawna ochrona nieprofesjonalnego klienta rynku finansowego
4.1. Nadzór finansowy i inne podmioty ochrony konsumenta na rynku usług finansowych. Ocena skuteczności instytucjonalnej ochrony konsumenta 91
4.1.1. Ochrona konsumenta oparta na nadzorze finansowym 94
4.1.2. Pozostałe podmioty ochrony nieprofesjonalnego uczestnika rynku finansowego 105
4.1.3. Ponadsektorowe sądownictwo polubowne 115
4.2. Przegląd i ocena regulacji prawnych szczególnie wzmacniających poziom ochrony praw i interesów nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego 130
4.2.1. Regulacyjna ochrona praw konsumenta jako kredytobiorcy 133
4.2.2. Ochrona informacji osobowych konsumenta – obowiązujące regulacje prawne 136
4.2.3. Usługi płatnicze i przeciwdziałanie praniu pieniędzy, a także finansowaniu terroryzmu – przegląd regulacji prokonsumenckich 139
4.3. Unijny i krajowy system cyberbezpieczeństwa 150
4.4. Usługi zaufania oraz system identyfikacji elektronicznej 160
Zakończenie 167
Bibliografia 171
Spis rysunków 191
Spis tabel 193
Informacja o autorach 195