Sprostanie wyzwaniom, jakie stoją przed administracją publiczną w zakresie jakości wykonywanych zadań i świadczonych usług, wymaga od osób zarządzających tymi jednostkami takiej skuteczności w zarządzaniu, która wyzwala u pracowników twórczą energię i motywuje do angażowania się na rzecz realizacji celów organizacji.
Wzmacniać u pracowników podległych zespołów zaangażowanie organizacyjne potrafią tylko kierownicy, którzy posiadają wysokie kompetencje nie tylko specjalistyczne, ale i społeczne, wśród których wyjątkowo widoczne jest kompetentne komunikowanie się z pracownikami.
Wymaga to uświadomienia kierownikom jednostek administracji publicznej wszelkich szczebli zarządzania, iż egzekwowanie przestrzegania zapisów ustaw i procedur nie daje gwarancji zaangażowania się organizacyjnego pracowników, jeżeli jednocześnie pracownicy nie będą mieć poczucia bezpieczeństwa zawodowego, a relacje na linii przełożony–podwładny nie będą oparte na wzajemnym szacunku i współpracy.
Oznacza to, że współczesny kierownik administracji publicznej, by móc wyzwalać u pracowników kreatywność i innowacyjność, musi dbać o ustawiczny rozwój własnych kompetencji w zakresie komunikowania się z podległym mu zespołem.