Od marketingu we współczesnym świecie nie da się uciec. Działania marketingowe należą do najistotniej spektakularnych i najistotniej widocznych poczynań przedsiębiorstw i przeróżnych organizacji. Na co dzień spotykamy liczne reklamy niemal wszelkiego, co moglibyśmy kiedykolwiek zapragnąć. Robiąc zakupy stajemy się ofiarami zabiegów polegających na odpowiednim rozmieszczeniu produktów na półkach sklepowych, skrupulatnie przemyślanych działaniach sprzedawców i celowym wyglądu sklepu, który ma skłonić nas do zakupu. Często pozytywnie ( z punktu widzenia handlowców) reagujemy na napis typu: “Okazja! Obniżka cen o 30%”. Oszołamia nas obfitość różnych produktów, poddajemy się szczególnej atmosferze sklepów, nierzadko traktowanych jako swoiste “świątynie konsumpcji”. Idee marketingowe stosowane są na dodatek w działaniach przeróżnych organizacji i całej sfery niedochodowej (szkoły, szpitale, teatry a nawet urzędy administracji państwowej i samorządowej). Jesteśmy zachęcani do zapisania się do danej szkoły czy też na solidny kurs językowy poprzez przekaz marketingowy, który ma nam udowodnić, iż to jest właśnie to czego potrzebujemy.
We wszystkich tych sytuacjach stajemy się ofiarami szczegółowo zaplanowanych i przede wszystkim idealnie zrealizowanych działań marketingowych. Jednak marketing obejmuje nie tylko działania doraźne,zwykle te, które będą w stanie zapewnić firmie sukces rynkowy w długim okresie.
Sukces ten będzie zależał od tego, czy nabywcy będą chcieli kupować produkty danej producenta, czy też wybiorą raczej produkty innych dostawców. W warunkach coraz silniejszej konkurencji, by uzyskać przyjazność nabywców trzeba zaoferować im coś wyjątkowego, coś, co najlepiej trafi w ich gusty i w optymalnie zaspokoi ich oczekiwania. Bez progresywnych działań marketingowych nie będzie to osiągalne.
Celem tej książki jest przedstawienie wszelkich podstawowych zagadnień z dziedziny marketingu, a tym samym natchnionie do ich wykorzystywania w praktyce. Pokazując kolejne zagadnienia, autorzy starali się odnieść je do otaczającej nas rzeczywistości, nieraz posługując się przykładami przedsiębiorstw polskich bądź zagranicznych.
Adresatem książki, w zamierzeniu autorów, są wszyscy, którzy pragną nauczyć się lub pogłębić znajomość marketingu. Może ona stać się równocześnie podręcznikiem wprowadzającym w bardzo niełatwy, lecz jakże fascynujący świat technik i narzędzi marketingowych, jak i źródłem wiedzy dla osób, które tworzą strategie marketingowe w swych przedsiębiorstwach i organizacjach. Uważamy zatem, iż może ona być praktyczna jednocześnie dla studentów wyższych szkół ekonomicznych, jak i dla wszystkich zainteresowanych współczesnym marketingiem oraz dla praktyków zawodowo zajmujących się wdrażaniem i realizacją koncepcji marketingowych.