ISTOTA I CZYNNIKI DETERMINUJĄCE POPYT Z perspektywy ekonomii rynek jest procesem polegającym na konfrontacji popytu i podaży, czyli klienci i sprzedający określają, co mają zamiar kupować i sprzedawać i na jakich warunkach [Kamerschen, McKenzie i Nardinelli 1993, s.
47]. Powyższa definicja przedstawia rynek jako pewien mechanizm, który posiada umiejętności autoregulacji i dochodzenia do równowagi samoistnie między przeciwnymi siłami rynkowymi. W teorii ekonomii istnieje wiara w rynek, który doprowadza gospodarkę samoistnie w stan równowagi.
Poglądy te zainicjował Adam Smith w teorii konwencjonalnej, traktując rynek jako „niewidzialną rękę gospodarki" [Smith 2013]. Kupujący i sprzedający określają ilości dóbr, które mają być kupione i sprzedane.
wyraźnym elementem cyklu rynkowego jest konkurencja, która jest procesem za pomocą którego uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów, próbują przedstawić należyciejsze od innych oferty pod względem ceny albo innych cech, np.
jakości, co wpływa na decyzję o zawarciu transakcji. W wyniku tego ustalana jest cena rynkowa. Konsumenci konkurują o ograniczoną liczba dóbr znajdujących się na rynku, a sprzedający o środki finansowe będące w posiadaniu konsumentów.
W wyniku tego rynek funkcjonuje jako bezustannie działający system informacji i podmiany [Kirzner 1973,s.10]. W pełni konkurencyjny rynek składa się z licznych sprzedawców i konsumentów identyczny towar tak,że żaden pojedynczy sprzedawca, ani nabywca nie jest w stanie wpłynąć na cenę rynkową przez zmianę wielkości produkcji (podaży) lub wielkości zakupu (popytu) [Hall i Taylor 2004, s.
38]. W dodatku wejście lub opuszczenie znakomicie konkurencyjnego rynku nie jest niczym ograniczone. Wzajemne powiązania i zależności pomiędzy podmiotami powstają za pośrednictwem rynku towarów i usług.
Każdy z podmiotów dąży do optymalizacji korzyści z podjętych działalności. Dlatego w literaturze przedmiotu uważa się, iż kształtowanie się cen rynkowych towarów i usług wynika z relacji pomiędzy siłami popytu i podaży.
Powstające na rynku relacje między popytem, a podażą i wynikającą z tego ceną uzależnione są od tego w jakich warunkach i pod wpływem jakiej konkurencji działają podmioty gospodarcze. W niniejszym rozdziale zostanie zaprezentowana istota i czynniki determinujące popyt, a także jego wpływ na stan gospodarki i obfitość narodowe.
MARKETINGOWE ASPEKTY LOGISTYCZNE DYSTRYBUCJI W UNII EUROPEJSKIEJ W Polsce w ciągu ostatnich kilku lat nastąpił aktywny rozwój logistyki, powstało niemało publikacji na ten temat. Coraz więcej firm zaczęło zwracać uwagę na to w jaki sposób stosowane są środki transportu, czy bardziej opłacalne jest posiadanie magazynów własnych czy ich dzierżawienie, czy klient obsługiwany jest efektywnie i w sposób gwarantujący jego zadowolenie.
Powszechne stało się kalkulowanie kosztów dystrybucji towarów i porównywanie ich z osiąganym zyskiem ze sprzedaży. Nieraz niemało firm zaczęło zlecać całą obsługę logistyczną począwszy od obsługi magazynów, na dostarczaniu do konsumentów finalnych kończąc, wyspecjalizowanym firmom logistycznym.
Okazało się bowiem,nieduże marki miały tak wysokie koszty utrzymania zapasów, obsługi magazynów, koszty pracy i związanych z tym składek, że zlecenie tych czynności jednej firmie jest prawidłowojsze pod względem finansowym.
A biorąc pod uwagę to, że klient jest obsłużony szybciej i kompleksowo, marka może skoncentrować się na pozyskiwaniu nowych odbiorców. Dystrybucja jest procesem przemieszczania towarów od ich wytwórcy do miejsc, gdzie zostaną dostarczone nabywcom finalnym.
Ważne jest żeby wyrób był dostarczony optymalnej jakości, w trafnej ilości, w ściśle określonym czasie i do wyodrębnionego miejsca. Każda żeby wykonać te operacje musi określić jaki kanałami będzie to robić, jaka będzie lokalizacja miejsc sprzedaży, czy będzie korzystać z maksymalnie długich kanałów dystrybucji tzn.
wielu rozmaitych pośredników, czy także sama będzie pozyskiwała konsumentów i docierała do jednostkowych odbiorców. Celem rozdziału było zbadanie marketingowych i logistycznych aspektów dystrybucji sprzętu rehabilitacyjno-leczniczego.
WYBRANE ASPEKTY PRAWNE wykorzystania BEZZAŁOGOWYCH APARATÓW LATAJĄCYCH W OPERACJACH PRZECIWDZIAŁANIA WSPÓŁCZESNEMU TERRORYZMOWI NA TERYTORIUM UNII EUROPEJSKIEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM zastosowania ŚRODKÓW PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO Bezzałogowe Aparaty Latające (BAL, z ang.
Unmanned Air Vehicles – UAV lub w wersji bojowej – Unmanned Combat Air Vehice – UCAV) wykorzystywane są zwykle poprzez siły zbrojne w procesie wsparcia szeroko rozumianego bezpieczeństwa narodowego. Ich przeznaczeniem jest typowo zbieranie informacji o charakterze nadzorczym i obserwacyjnym, rozpoznawczym lub wywiadowczym/zwiadowczym, monitoring i kontrola granic państwowych.
Do innych znacznych zadań należy ochrona kontrwywiadowcza; walka radioelektroniczna; transport; ochrona baz wojskowych; akcje poszukiwawcze i ratownicze, a także działania psychologiczne; wsparcie statków załogowych, w tym śmigłowców; wskazywanie celów (przy sporym nasileniu środków przeciwlotniczych – tak aby uniknąć niepotrzebnych strat w ludziach); rozpoznanie meteorologiczne; nadzór szlaków komunikacyjnych, w tym morskich; komunikacja i transport; obrazowanie powierzchni (mapping); nadzorowanie natężenia ruchu, a także monitoring sytuacji kryzysowych.
W zależności od parametrów technologicznych mogą być w dodatku zastosowane do prowadzenia działań stricte bojowych, takich, jak: obserwacja-namierzanie-likwidacja pojedynczego celu albo grupy celów; korekta ognia artylerii; organizacja łączności radiowej w centrum działań zbrojnych/wojennych, a także wspomaganie operacji odzyskiwania izolowanego personelu (z ang.
Personel Recovery – PR). Efektywne wykorzystywanie BAL w przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej (UE), w tym Polski, obarczone jest całym szeregiem przepisów prawnych. Przepisy prawne krajów europejskich w tym zakresie różnią się pokaźnie między sobą.
Dodatkowym problemem są sytuacje kryzysowe wynikające z zagrożenia terrorystycznego. Cechują się one z zasady zaskoczeniem, nieprzewidywalnością oraz deficytem czasu potrzebnego na przygotowanie się do nich oraz ich produktywne przeciwdziałanie (działania antyterrorystyczne) i zwalczanie (działania kontrterrorystyczne).
Autor w niniejszym rozdziale stara się przybliżyć czytelnikowi wybrane modele bezzałogowców oraz możliwości ich efektywnego wykorzystania. Kolejnym omawianym zagadnieniem jest wykorzystanie BAL w przestrzeni powietrznej wybranych krajów UE, w tym Polski.
W dalszej części omówiony został problem współczesnego terroryzmu. Rozważania zaś kończy analiza wybranych aspektów prawnych związanych z możliwością przeciwdziałania zamachom terrorystycznym, w tym możliwością zastosowania poprzez bezzałogowce środków przymusu bezpośredniego.