cykl wychowania człowieka to dziś nie tylko wyzwanie, lecz i odwieczny problem, wyjątkowo w okresach niełatwych i rewolucyjnych. Żyjemy bowiem w czasach skomplikowanych i nieprzewidywalnych zarazem. Stąd myśl pedagogiczna i podejmowane w tym zakresie działania pedagogiczne ewoluowały i będą ewoluować, ponieważ wpływ na to ma nie tylko rozwój nauki i techniki, ale także – jak nawet w ostatnim czasie – nieoczekiwane zdarzenia/zjawiska (np.
pandemia). Nieoczekiwana w swym zasięgu epidemia koronowirusa Covid-19 zdewastowała i przeorganizowała życie wielu społeczeństw. Zmusiła do nowych zachowań, innej organizacji życia w domach, szkołach, instytucjach funkcjonalności publicznej itp.
Tom V z cyklu Czas na wychowanie jest ponownie okazją i przyczynkiem do wielopłaszczyznowej dyskusji i do namysłu, a fakt ten potwierdzają referaty autorów reprezentujących polskie i zagraniczne ośrodki akademickie.
To czteroczęściowe opracowanie gromadzi referaty o charakterze zarówno teoretycznym, jak i empirycznym. Niniejsza publikacja to, pomiędzy innymi, rezultat wieloletniej współpracy Instytutu Społeczno-Prawnego (w przeszłości Instytutu Humanistycznego – przyp.
B.P.) Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu z Grodzieńskim Państwowym Uniwersytetem im. Janki Kupały (Republika Białoruś) i Państwowym Pedagogicznym Uniwersytetem im. L.
N. Tołstoja w Tule (Rosja).