Specyfika procesów logistycznych powoduje konieczność koncentracji na tych czynnikach, które mają kluczowy wpływ na ciągłość przepływu towarowego w całym logistycznym łańcuchu dostaw. Należy zatem stwierdzić, iż zarządzanie logistyką powinno koncentrować się na sposobach poprawy efektywności procesów, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego łańcucha dostaw oraz ciągłego nadzorowania i oceniania uzyskanych rezultatów.
Z tego względu optymalizacja procesów logistycznych ma jednocześnie znaczenie z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem, jak także obsługi logistycznej całego procesów logistycznych, na ogół magazynowania i transportu wewnętrznego.
Ustawicznie zmieniający się rynek i warunki konkurencyjności przedsiębiorstw wymuszają na kadrze zarządczej ciągłe poszukiwania nowych przedsięwzięć optymalizujących proces obsługi klienta końcowego. Z tego względu jednym z ważniejszych czynników determinujących konkurencyjność przedsiębiorstw, jest wydajny i reakcyjny proces podejmowania decyzji, w krótkim czasie i na podstawie aktualnych informacji.
proces podejmowania decyzji kierowniczych jest bezpośrednio uzależniony od efektywności przepływu danych w przedsiębiorstwie i łańcuchu dostaw. Skutecznie opracowany przepływ danych ma na celu wspomaganie procesu decyzyjnego, co bezpośrednio wpływa na szybkość i trafność podejmowanych decyzji.
W tym celu opracowuje się systemy informacyjne w przedsiębiorstwach, które wraz z rozwojem technice informatycznych i komunikacyjnych i globalizacji, są wspierane poprzez narzędzia i systemy informatyczne wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem w koncepcji Przemysłu 4.0, a w bardziej szczegółowym ujęciu – Logistyki 4.0.
Odpowiedzią na współczesne problemy logistyki, szczególnie w dobie pandemii COVID-19 jest problematyka poruszana w niniejszej monografii. Niniejsza monografia jest wynikiem współpracy Autorów skupionych wokół Studenckiego Koła Naukowego „CorLog", reprezentującego Wyższą Szkołę Logistyki z siedzibą w Poznaniu, z autorami Kół Naukowych innych Uczelni z całego kraju, przy wsparciu pracowników naukowych Wyższej Szkoły Logistyki, a także Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu.