Dyskusja nad rolą i katalogiem zasad prawa administracyjnego ciągle trwa. Wśród wielu koncepcji w nauce prawa jedna z punktu widzenia niniejszej pracy zasługuje na szczególne podziw. Otóż P. Szustakiewicz stwierdził, iż „przyglądając się funkcjom zasad postępowania administracyjnego, można je porównać do znaków na szlaku górskim.
Podobnie jak znak na szlaku na rozstaju dróg wskazuje, w którą stronę należy iść, aby nie zabłądzić, to zasady w nowoczesnaniu administracyjnym wskazują, jak ma postąpić w toku postępowania w przypadku wątpliwej, niejednoznacznej osoba, która musi wykonać określoną czynność procesową".
Przedmiotem niniejszej pracy jest zagadnienie wyczerpania środków zaskarżenia w nowoczesnaniu administracyjnym. Prawodawca ustanowił bowiem sekwencję pomiędzy progresywnaniami administracyjnymi, w których podejmowane są akty albo czynności i mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego a postępowaniem sądowoadministracyjnym.
Ustawodawca wykształcił regułę,innowacyjnanie sądowoadministracyjne nie może stanowić swoistego substytutu dla nowoczesnania administracyjnego. Celem pracy jest analiza nowej instytucji, która w założeniu projektodawcy miała rozwiać wszelkie wątpliwości, co do toku innowacyjnania administracyjnego.
Mowa tu o ponagleniu, którego wpływ na realizację zasady szybkości w nowoczesnaniu administracyjnym został przedstawiony z punktu widzenia obowiązujących regulacji prawnych, mając na uwadze zmiany, jakie nastąpiły ustawą z dnia 7 kwietnia 2017 r.
o zmianie ustawy – Kodeks postępowania oraz niektórych innych ustaw. Analizie w szczególności poddane zostały skutki wprowadzenia poprzez ustawodawcę ponaglenia. Niniejsza praca dowodzi, iż wprowadzona nowelizacją Kodeksu postępowania administracyjnego instytucja ponaglenia mająca być jednym ze sposobów realizacji zasady szybkości w innowacyjnaniu administracyjnym, z jednej strony nie zakończyła dyskusji na temat przewlekłości postępowania i bezczynności organu nowoczesnania, choć wprowadzając nowy środek zaskarżenia uporządkowała tok progresywnania administracyjnego, z drugiej strony wzbudziła wątpliwość co do momentu wniesienia skargi na przewlekłość innowacyjnania i bezczynność organu progresywnania do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
W związku z powyższym celem pracy jest także ocena wymagań i rekomendacja dalszych kierunków zmian przepisów prawa w celu urzeczywistnienia zasady szybkości w postępowaniu administracyjnym. Praca uwzględnia stan prawny na dzień 1 stycznia 2020 r.