Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi to dogłębny i poparty wieloma przykładami przewodnik po poręcznej stronie tworzenia cyfrowych dzieł kultury przekazany poprzez ich twórców, którzy opowiadają o tym czym się cechuje demo, gra tekstowa, chiptune, magazyn dyskowy, dankowy mem, fejsbuczany status, generator, hipertekst, gra czy conditional arts, Piotrowi Mareckiemu opowiadają Jakub „Argasek” Argasiński, Zenon Fajfer, Paweł Janicki, Leszek Onak, Łukasz Podgórni, Michał „Bonzaj” Staniszewski, Łukasz „Zenial” Szalankiewicz, Wiesławiec deluxe, Yerzmyey oraz Krzysztof A. Ziembik.
Powiesz, że serce kultury cyfrowej bije na Zachodzie, typowo w Stanach Zjednoczonych, gdzie najistotniej rozwinęła się technologia informatyczna. Z jednej strony rzeczywiście tak jest, ale istnieją również lokalne podejścia, nierzadko nad wyraz oryginalne i nieprzeciętne w hegemonicznym centrum. Taka kultura cyfrowa nas interesuje i taką właśnie lokalną narrację obraliśmy.
„Posługując się historią mówioną, Gatunki cyfrowe proponują doskonały wgląd w potężny wycinek praktyk zlokalizowanych w dosyć dokładnie wskazanym miejscu i czasie – a często związanych także z potężnymi platformami (Commodore, Atari, Amiga, ZX Spectrum), które są dzisiaj przedmiotem kulturowej nostalgii i przeżywają swoisty renesans”.
Z recenzji dr hab. Anny Nacher
Piotr Marecki – kulturoznawca, producent i wytwórca utworów cyfrowych. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego i wykładowca na łódzkiej filmówce. Postdok na Massachusetts Institute of Technology (2013–2014). Jest autorem albo współautorem m.in. Tomu literatury generatywnej 2X6 (2016), Wierszy za sto dolarów (2017) napisanych poprzez Mechaniczne Turki Amazona i konceptualnego Sezonu grzejnego (2018). Prowadzi UBU lab na UJ.