Problem specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci pojawiający się na kolejnych szczeblach edukacji, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych niepokoi społeczeństwa wszystkich krajów świata.
Osoby, u których diagnozujemy najróżniejsze dysfunkcje w funkcjonowaniu o szczególnie wąskim lub niezwykle szerokim spektrum nieprawidłowości wymagają specjalnego podejścia pedagogicznego w procesie kształcenia, wychowania, opieki i terapii.
mistrzowskie wsparcie dziecka/podopiecznego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oparte na pełnej akceptacji, otwartości i autentyczności wynikających z relacji międzyludzkiej jest przejawem człowieczeństwa.
Ludzie dla ludzi – młodszych i starszych - wytwarzać powinni pedagogiczne/społeczne rozwiązania wdrażające do codziennej praktyki inkluzję i równe szanse dla wszystkich. Praca, która powstała jest nieszablonowa, po pierwsze, ze względu na jej Autorów – poszczególne artykuły to szkice dokonane przez Studentów podyplomowych studiów pedagogicznych o specjalności Oligofrenopedagogika, wykonywanych w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Przygotowane do publikacji teksty to atrakcyjne fragmenty prac dyplomowych będących wcześniej przedmiotem publicznej obrony. Autorzy to czynni zawodowo, kreatywni praktycy, którzy na łamach publikacji dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i przemyśleniami.
Po drugie, stanowczość książki scala się z jej adresatem. Proponowana jest nie tylko obecnym nauczycielom/pedagogom, którzy pracują bądź będą pracować z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale także kierowana jest do rodziców takich unikatowych dzieci, by pomóc im w znalezieniu argumentów popierających wybór drogi edukacyjnej swojego dziecka, także żeby zachęcić do współdziałania z nauczycielami, wychowawcami.