Skutki globalizacji noszą znamiona przełomu cywilizacyjnego, przenikając do wszystkich sfer aktywności współczesnego człowieka. Uwzględnianie kontekstu tego faktu w analizach procesów edukacji stało się więc nie tylko konieczne, ale jest wręcz niezbędne.
Podjęty zamiar wydawniczy, ze względu na jego rozległość, powoduje, iż poszczególne tomy dotyczą związków edukacji z wybranymi niezwykle ważnymi dziedzinami życia społecznego – gospodarką, zdrowiem czy bezpieczeństwem.
Oczekuje się przy tym, iż prowadzony w taki sposób dyskurs wskaże na problemy nowe, stanowcze dla edukacji i nauk pedagogicznych oraz na ofertę tych nauk, dotyczącą wspólnego rozwiązywania wyłaniających się w tych dziedzinach nowych problemów edukacyjnych.
Dyskurs tak rozumiany wydaje się potrzebny a zarazem niełatwy, zważywszy na globalne, nowe procesy uczących się organizacji, uczących się społeczeństw, całożyciowego uczenia się człowieka, zarządzania wiedzą w społeczeństwach uczących się czy wreszcie ze względu na fenomen społeczeństwa sieci.
Uwzględnienie tego faktu w analizach procesów edukacji stało się więc nie tylko potrzebne, ale wręcz rudymentarne. Podjęcie we wyszczególnionym wyżej przedsięwzięciu zagadnienia zdrowia jako fundamentalnego czynnika dla życia społecznego, choćby w skromnym wymiarze, wymaga jednak, pomiędzy innymi, przyjęcia jako założenia szerokiego pojmowania tak kategorii edukacji, jak i kategorii zdrowia.
W takiej bowiem przestrzeni pojawia się możliwość interdyscyplinarnych analiz, prowadzących do wzajemnego wzbogacenia się o nową wiedzę i wzajemnego tworzenia nowej wiedzy.