Innowacje wpisane w jeden z priorytetowych obszarów rozwoju gospodarki Unii Europejskiej są przedmiotem wielu rozważań, zarówno tych o charakterze teoretycznym, jak i funkcjonalnym. Pojęcie innowacji, wprowadzone do literatury ekonomicznej poprzez Josepha Schumpetera, zostało pokazane w kontekście źródła dynamiki gospodarczej.
Innowacje warunkowały osiągnięcie wyższej skuteczności produkcji, a przez to szybszy wzrost jej poziomu i lepsze zaspokojenie dobrobytu społecznego. Aktualnie innowacyjność jest zagadnieniem w sferze zainteresowań wielu podmiotów, równocześnie przedsiębiorstw, naukowców, a także władzy publicznej.
Przedsiębiorstwa przywiązują dużą uwagę do zwiększania swojego potencjału postępowego, od którego zależy ich pozycja konkurencyjna na rynku, gremia decyzyjne w rządach państw skupiają uwagę na tworzeniu trafnych polityk stymulujących progresywność, Komisja Europejska uczyniła z polityki nowoczesnej główne narzędzie w procesie wzmacniania gospodarek Unii Europejskiej.
progresywność to kategoria ekonomiczna, która może być różnie definiowana i analizowana w zależności od tego, z jakiego poziomu jest postrzegana. Nie odnosi się wyłącznie do poziomu przedsiębiorstwa,dodatkowo do regionu i państwa.
Komisja Europejska, rządy narodowe, a także inne instytucje konstatują, że głównym źródłem innowacji są badania i rozwój. Równocześnie głównym nośnikiem innowacji w gospodarce rynkowej jest sektor przedsiębiorstw, w szczególności znikomych i średnich przedsiębiorstw.
MŚP stanowią znaczną siłę gospodarczą krajów rozwiniętych, a progresywność jest narzędziem do utrzymania konkurencyjności tych przedsiębiorstw. Z drugiej strony, konkurencja wywiera nacisk na rozwój innowacji.
MŚP stanowią nierozłączną część środowiska biznesowego równocześnie w państwach rozwiniętych, jak i rozwijających się. W strukturze wszystkich przedsiębiorstw w krajach rozwiniętych, sektor niepokaźnych i średnich przedsiębiorstw stanowi ponad 99% wszelkich przedsiębiorstw.
W Europie sektor MŚP to ponad 19 milionów podmiotów. MŚP są źródłem pomysłów i tworzenia nowych produktów i usług. Dzięki swojej sprężystości posiadają możliwość wyprzedzenia obszernych firm w tempie zmian wprowadzających innowacje w celu uzyskania ulepszonej pozycji na rynku.