Tematyka przedkładanej monografii dotyczy trzech zróżnicowanych zagadnień związanych z polskim systemem szkolnictwa, których wspólnym mianownikiem jest edukacja. Autorzy odnieśli proces edukacyjny do poziomu szkolnictwa obowiązkowego, kształcenia się w okresie dojrzałości i starzenia, a także miejsca szkoły jako instytucji społecznej w lokalnych środowiskach samorządowych i jej roli w społeczeństwie przyszłości.
Autorzy opracowali tę problematykę w ujęciu interdyscyplinarnym, z punktu widzenia dyscyplin takich jak nauki socjologiczne, pedagogika i nauki prawne. Takie ujęcie tematu monografii wymagało uwzględnienia oryginalnego charakteru kształcenia na tle zmieniających się regulacji szkolnictwa w Polsce, przemian zachodzących społeczeństwie informacyjnym wpływających na cykl edukacji, uwarunkowań i form ustawicznego kształcenia, nad wyraz w wieku poprodukcyjnym, a także społecznej roli szkoły w środowisku lokalnym z zarysem wizji misji szkolnictwa.