Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstw jest już stosunkowo dogłębnie opisana w literaturze przedmiotu. Swym zasięgiem obejmuje obfity zakres podejmowanej problematyki. Fakt ten powoduje jednak, iż zainteresowanie tą tematyką nie maleje, lecz dynamicznie rośnie.
Ma to związek w szczególności z rolą, jaką odgrywają w ostatnich latach także niefinansowe nośniki kreacji wartości. Oprócz zagadnień czysto finansowych w procesie zarządzania wartością przedsiębiorstw dominującą rolę odgrywają takie zagadnienia jak koncepcja modelu biznesu, rosnąca rola kapitału intelektualnego w budowaniu wartości przedsiębiorstw czy kreowanie wartości poprzez innowacje.
Zaprezentowana monografia jest kontynuacją wcześniej wydawanych publikacji powstałych w wyniku organizacji cyklicznej konferencji organizowanej przez Wydział Zarządzania Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej: Zarządzanie Wartością Przedsiębiorstw – Strategie – Finanse – Kompetencje.
Niniejsza monografia stanowi zbiór poszczególnych rozdziałów odpowiadających tematyce stylizacji wartości przedsiębiorstw. Autorami poszczególnych rozdziałów są reprezentanci różnych ośrodków akademickich w Polsce.
Celem monografii jest wskazanie kluczowych trendów i wyzwań, jakie stoją zarówno przed teoretykami, jak i praktykami nauk o zarządzaniu i finansów.