Rozwój rynku usług, jednocześnie od strony podaży, jak i popytu, skutkuje dynamicznymi przeobrażeniami w sektorze kultury. W Europie Zachodniej od lat narasta tendencja wspierania rozwoju współpracy międzysektorowej z użyciem komponentu kulturowego.
trend ten jest obecny m.in. W Strategii „Europa 2020". Zmiany zachodzące na rynku dóbr i usług kultury dokonują się właśnie za sprawą zwiększającego się partnerstwa sektora publicznego, organizacji pozarządowych i wreszcie mądrego, odpowiedzialnego biznesu.
poprzez współpracę z instytucjami kultury, podmioty komercyjne realizują własne cele związane z kreowaniem wizerunku, promowaniem marek produktów i usług, działalnością w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu,jednocześnie stają się hojnymi sponsorami wielu wartościowych wydarzeń i przedsięwzięć, zaspokajają społeczne zapotrzebowania wyższego rzędu, a zarazem uprawiają marketing terytorialny.
używanie komponentu kulturowego w innych sektorach stwarza warunki sprzyjające przekształcaniu pionierskich idei w produkty i usługi. Przedstawiciele biznesu wiedzą, że od ludzi kultury można się uczyć kreatywności i twórczego myślenia, zaś otwarci na nowe doświadczenia ludzie kultury czują potrzebę zdobywania umiejętności i kompetencji menedżerskich, zgłębiania sztuki organizacji, zarządzania czy marketingu.
Te uwarunkowania otwierają nowe, stanowczo atrakcyjne pole do badań naukowych o charakterze poznawczym i aplikacyjnym. Współczesna kultura staje się bowiem sferą wzajemnego przenikania się emocji i wartości biznesowych, a zarządzanie instytucjami kultury we współczesnym świecie wymaga zarówno wyczucia preferencji i oczekiwań odbiorców dóbr i usług kultury, jak także znajomości reguł, jakimi rządzi się gospodarka rynkowa.