Kategoria jakości stosowana jest w toczących się współcześnie dyskursach o gospodarce, polityce, edukacji oraz kulturze. Jej znaczenie wyróżnia się, mówiąc o „zarządzaniu jakością", o „doskonaleniu jakości", „poprawie jakości", „ocenie jakości", „mechanizmach zapewniania jakości", „wskaźnikach jakości", o „wewnętrznej i zewnętrznej ocenie jakości", „materiałach prawidłowej jakości".
Kategoria ta nabrała szczególnego znaczenia w analizach edukacyjnej działalności: jakości kształcenia, kontroli i ocenie jakości kształcenia. Nieodłącznie wiązana z rynkiem – produkcją i handlem, a także konkurencją określa także oczekiwania względem jednostkowych i społecznych systemów edukacji.
Przedstawiony niżej zbiór opracowań jest m.in. Wyrazem poszukiwań tych parametry procesów edukacji, które stanowią o możliwościach zaspokajania pokaźnych potrzeb człowieka, m.in. Potrzeb gospodarczych, z reguły jednak poznawczego panowania nad nimi i kształtowania, czy także – równoważenia ich struktur i funkcji, właśnie poprzez jakość i mądrość edukacji.