Książka składa się z czterech części, ułożonych w logiczną całość, a mianowicie od rozważań na najwyższym szczeblu teoretycznej ogólności, rozważań filozoficznych i teologicznych, poprzez nauczanie społeczne Kościoła na temat kultury fizycznej oraz w sposób celowy wyszczególnione w jedną z części nauczanie Jana Pawła II, do postaw Kościoła katolickiego, na które składa się równocześnie wiedza i stosunek emocjonalny hierarchii Kościoła do kultury fizycznej jak i poręczne działania organizacyjne w dziedzinie kultury fizycznej. W pierwszej części zatytułowanej Kultura fizyczna w świetle filozofii i teologii zostało omówionych pięć zagadnień. Pierwsze z nich pozostało poświęcone filozoficznym i teologicznym podstawom kultury fizycznej. Podstawy te zostały zarysowane w sposób chronologiczny na podstawie dorobku takich autorytetów chrześcijańskich jak Aureliusz Augustyn, Tomasz z Akwinu, J. Maritain, E. Gilson, E. Mounier oraz P. Teilhard de Chardin. Drugie dotyczy kwestii kultury fizycznej omawianej przez pryzmat archetypu chrześcijańskiego, innymi słowy, poprzez pryzmat chrześcijańskiej symboliki. Tutaj pozostały przedstawione fundamentalne kwestie kultury fizycznej poprzez odwołanie się do pewnych wzorów, modeli chrześcijańskich, historycznie oddalonych w czasie, lecz w porządku teologicznym aktualnych i posiadających wykorzystanie w wyjaśnianiu współczesności. Trzecie poświęcone jest kwestiom etycznym rozpatrywanym w kontekście sportu. Tutaj zostały omówione zagadnienia szczegółowe z wykorzystaniem podziałów i charakterystycznej dla etyki terminologii. Zwrócono uwagę na potrzebę etyki w sporcie, omówiono rozumienie i przedmiot etyki sportu, czym jest moralna powinność, jaką rolę odgrywa sumienie,skupić swą uwagę na metafizyce moralności w sporcie. Czwarte zagadnienie dotyczy kwestii zapomnianych już chyba w naukach społecznych o kulturze fizycznej, a mianowicie kwestii aretologicznych. Aretologia jest nauką o cnotach, którą z tak wielkim powodzeniem rozwijali nasi wielcy nauczyciele okresu starożytności greckiej, tacy jak Sokrates, Platon, Arystoteles, lecz także w okresie średniowiecza Tomasz z Akwinu. To oni wypracowali komplet cnót kardynalnych, które w życiu każdego człowieka, w tym także sportowca, winny być drogowskazami. Do nich z całą pewnością należą roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie i męstwo. Rozważania kończą się próbą odpowiedzi na pytanie, czy sport potrzebuje aretologii? Piąte zagadnienie poświęcone jest omówieniu i ukazaniu sportu w świetle dwóch wielkich prądów myślowych w kulturze europejskiej, a mianowicie humanizmu antyteistycznego oraz humanizmu katolickiego. Okazuje się, iż wymienione prądy, nie wnikając w uzasadnienia szczegółowe i analizując je pod kątem kultury fizycznej, nie są wobec siebie antynomiczne, ale w jakimś sensie komplementarne. Przynajmniej jeśli chodzi o warstwę argumentacyjną w rozmiarze racjonalnym i ograniczoną do świata doczesnego. Argumentacja teologiczna nie ma charakteru opozycyjnego, lecz wzmacniający i obudowujący kulturę fizyczną dodatkowymi wartościami, które ją wspierają i nobilitują. W części drugiej zatytułowanej Kultura fizyczna a społeczne nauczanie Kościoła pomieszczone pozostały trzy zagadnienia. Pierwsze z nich dotyczy wyjaśnienia inspiracji biblijnych dla kultury fizycznej. Przedstawione pozostały zapisy biblijne, interpretowane w duchu soborowym, które odnoszą się do podstawowych wartości kultury fizycznej. Ukazana pozostała wartość ciała w kontekście kreacjonizmu bożego, w swojej funkcji znakowej i w kontekście metafor św. Pawła. Drugie zagadnienie poświęcone pozostało przedstawieniu poglądów papieży na kulturę fizyczną od Piusa X, poprzez Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Sobór Watykański II do Pawła VI. Ukazana w ten sposób pozostała ewolucja poglądów papieży, a także Soboru względem kultury fizycznej. Nie tyle chodzi o zmianę stanowiska, bowiem zapoczątkowana przez Piusa X linia argumentacyjna, odwołująca się do zapisów Pisma świętego i nauki Doktorów Kościoła, pozostawała bez zmiany, ile raczej potwierdzanie poprzez kolejnych papieży wypracowanego, pozytywnego stanowiska wobec kultury fizycznej. Trzecie zagadnienie dotyczy prezentacji nauczania społecznego na temat kultury fizycznej episkopatów narodowych. Mamy tu do czynienia z nauczaniem na temat kultury fizycznej na poziomie kościołów narodowych, lokalnych. Omówionych pozostało pięć listów pasterskich wydanych poprzez Episkopat Włoch, Portugalii i Polski (3 listy). Na część trzecią zatytułowaną Jana Pawła II wizja kultury fizycznej składają się cztery zagadnienia. W pierwszym z nich zostały przedstawione kwestie fundamentalne dla kultury fizycznej, takie jak: sport w kontekście dowartościowania świata doczesnego, sport w kontekście nobilitacji ludzkiego ciała, dowartościowanie ciała jako warunek nobilitacji sportu i sport w kontekście etyki. W drugim zagadnieniu podjęto próbę interpretacji uniwersalnego przesłania Jana Pawła II w odniesieniu do świata sportu. Tutaj zastosowano nauczenie papieża w trakcie pielgrzymki do Polski w 1999 roku, która była najdłuższa i uznana za najszczególniej sentymentalną. Skoncentrowano uwagę na takich wartościach jak sprawiedliwość, wiara, rozum, wolność, prawda, wychowanie, miłość, postęp, świętość i mnóstwo innych, które omówiono w kontekście sportu. Trzecie zagadnienie dotyczy nauczania Jana Pawła II w trakcie obszernego Jubileuszu Sportowców Roku 2000. Obejmuje ono takie kwestie jak: sport w służbie rozwoju człowieka integralnego, sport jako szkoła ludzkich charakterów, sportowcy jako atleci ducha i zagrożenia dla sportu. Wszystkie wystąpienia Jana Pawła II, przesycone wielką mądrością i mistyką, były z jednej strony rachunkiem sumienia dla sportu, z drugiej natomiast modlitwą za sport. Czwarte, ostatnie zagadnienie pozostało poświęcone koncepcji turystyki Jana Pawła II, który, dostrzegając intensywny rozwój tej dziedziny, widzi w niej szansę na humanizację i personalizację relacji międzyludzkich. Podejmuje kwestie ewangelizacji poprzez turystykę, budowania przyjaźni między ludźmi i narodami, solidarności z ubogimi, organicznych postaw ludzi, ale także zwraca uwagę na patologie turystyki. Na część czwartą zatytułowaną Postawy Kościoła wobec kultury fizycznej składają się cztery zagadnienia. Dwa z nich poświęcone pozostały praktyce Kościoła rzymskokatolickiego w dziedzinie kultury fizycznej, wyrażającej się z jednej strony w organizacji i działalności stowarzyszeń kultury fizycznej, z drugiej natomiast na użytecznych działaniach Kościoła mających na celu dokonanie swoistej sanacji sportu. Dwa kolejne zagadnienia dotyczą postaw wobec kultury fizycznej Kościoła hierarchicznego. Dotyczy to równocześnie członków Episkopatu Polski, księży diecezjalnych i zakonnych, ale także nielicznej zbiorowości świeckich. Omówione także pozostały postawy najmłodszej części hierarchii Kościoła rzymskokatolickiego w stosunku do atrakcyjnej nas dziedziny, a mianowicie postawy alumnów wyższych seminariów duchownych Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Tak skonstruowana całość ma zasygnalizowany wcześniej pewien logiczny porządek, choć świadomi jesteśmy jej słabych punktów i niedoskonałości. Polegają one zwykle na asymetryczności omawianych problemów, równocześnie jeśli chodzi o obszerność wywodu jak i merytoryczne pogłębienie prowadzonych analiz. Nie uwzględniono na dodatek wszelkich osiągalnych pól analizy. W sposób bardzo ograniczony potraktowano kwestie chrześcijańskiego wychowania do kultury fizycznej, nie uwzględniono także zasadniczych systemów wypracowanych w ramach zgromadzeń zakonnych, jak choćby pijarskiego czy salezjańskiego. Są i inne drobniejsze niedociągnięcia i uchybienia, które uważny czytelnik z łatwością wychwyci. Niezależnie od wszelkiego, wiedzieć należy, że jest to pierwsza próba w Polsce tak kompleksowego ujęcia zagadnienia. Wcześniej ukazały się na naszym rynku wydawniczym prace napisane z pozycji filozofii autorstwa ks. S. Kowalczyka, J. Kosiewicza, M. Mylika, a także rozdziały książkowe ks. M. Krąpca, z pozycji teologii ks. J. Cygana, ks. H. Skorowskiego, ks. M. Graczyka, A. Smolenia, ks. F. Siega, ks. P. Kasiłowskiego, ks. A. Potockiego, ks. Z. Łyko, z pozycji pedagogiki ks. K. Misiaszka, A. Pawłuckiego, ks. J. Marszałka, ks. J. Niewęgłowskiego, M. Barlak, ks. R. Pawlasa, ks. S. Chrobaka, ks. J. Jońca, z pozycji historii M. Ponczka i E. Małolepszego. Autor pracy zajmuje się niniejszą problematyką od blisko 30 lat, a zadebiutował swym pierwszym tekstem w 1985 roku zatytułowanym Ontologiczne wyznaczniki aksjologii ludzkiego ciała we współczesnej filozofii i teologii katolickiej, zamieszczonym w Roczniku Teologicznym ChAT. Ukazał tym samym niejako nowy obszar prowadzenia badań naukowych z pozycji nauk społecznych o kulturze fizycznej.
Audiobooki
AWF Warszawa
Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB
4,75 zł
Wyjątkowa promocja dla Ciebie!
Najkorzystniejszą propozycję przygotował TaniaKsiazka.pl w cenie 4,75 zł
Idź do sklepu
Przeszukaliśmy dużą ilość e-sklepów w bazie aby wyszukać najbardziej korzystną ofertę dla Ciebie. Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB AWF Warszawa z kategorii audiobooki kupisz w cenie 4,75 zł w sklepie TaniaKsiazka.pl. Przedstawiona kwota 4,75 zł nie zawiera ewentualnych kosztów wysyłki.
Zobacz wszystkie oferty ...Opis Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB
Specyfikacja produktu
Specyfikacja Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB | |
---|---|
Kategoria | Audiobooki |
Marka | AWF Warszawa |
ISBN | 9788389630834 |
Autor | Zbigniew Dziubiński |
Wydawnictwo | AWF Warszawa |
Ilość stron | 295 |
Rok wydania | 2008 |
Aktualnych ofert | 1 |
Najniższa cena | 4,75 zł |
Najwyższa cena | 4,75 zł |
W bazie od | 05.02.2018 |
Data aktualizacji | 23.12.2024 |
Opinia użytkowników | - |
Nasza recenzja | - |
Rekomendacja sklepu | TaniaKsiazka.pl |
Historia cen
Funkcjonalność monitorowania historii cen pozwala na obserwację wartości towaru w czasie.
Nie udało się uzyskać archiwalnych informacji cenowych dla produktu Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB (Audiobooki). Spróbuj proszę ponownie w późniejszym czasie.
Nie udało się uzyskać archiwalnych informacji cenowych dla produktu Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB (Audiobooki). Spróbuj proszę ponownie w późniejszym czasie.
Recenzje / opinie
Podziel się swoją opinią o produkcie! Twoje doświadczenie może pomóc innym potencjalnym kupującym.
Na chwilę obecną brak recenzji Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB. Bądź pierwszym, który dodaje opinię!
Na chwilę obecną brak recenzji Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB. Bądź pierwszym, który dodaje opinię!
Znalezione oferty w bazie
Ceny propozycji dla Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB AWF Warszawa, które zostały przedstawione poniżej, nie zawierają potencjalnych kosztów przesyłki. Podczas wyboru miejsca w którym kupisz produkt, zapoznaj się z reputacją firmy i weź pod uwagę dodatkowy koszt związany z wysyłką. Katalog sklepów z ofertami jest odświeżana co kilka / kilkanaście minut.
-
Kościół rzymskokatolicki a kultura fizyczna, 3D596C26EB (w sklepie TaniaKsiazka.pl)
★★★★★4,75 złKategoria w sklepie TaniaKsiazka.pl: Audiobooki AWF Warszawa
Produkty powiązane
Inne z kategorii Audiobooki
Przeglądaj promocje z kategorii audiobooki popularnych marek:
Popularne marki:
Audiobooki
Armoryka,
Audiobooki
Harlequin,
Audiobooki
Infor PL,
Audiobooki
Novae Res,
Audiobooki
Universitas,
Audiobooki
Uniwersytet Śląski,
Audiobooki
Wolters Kluwer Polska SA,
Audiobooki
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Audiobooki
Wydawnictwo Naukowe PWN,
Audiobooki
Wydawnictwo e-bookowo