Prezentowana praca jest poświęcona podstawowym problemom zarządzania w kulturze fizycznej i sporcie wraz z analizą przypadku klubów piłkarskiej Ekstraklasy w Polsce. Opracowanie posiada także komponenty ekonomiczno-finansowe funkcjonowania klubów sportowych równocześnie w Polsce jak i zagranicą.
obecnie nie jest dostępnych niemało opracowań na ten temat, a jeśli nawet są, to raczej koncentrują się na problematyce zarządzania, natomiast jednostko-we opracowania dotyczą oceny sprawności funkcjonowania wybranych klubów sportowych.
Na tym tle niniejsze opracowanie uzupełnia lukę sprowadzającą się do bardzo ograniczonej wiedzy dotyczącej ekonomiczno-finansowej strony sektora sportu. Przy czym coraz aktualniejsze staje się to, że sport musi być traktowany jak każdy inny sektor gospodarki z uwzględnieniem jego specyfiki polegającej na tym, iż trzeba realizować równanie: obfite środki finansowe – wyjątkowo prawidłowe wyniki sportowe – jeszcze obszerniejsze przychody.
stanowczym celem opracowania jest prezentacja, analiza i ocena problemów zarządzania w kulturze fizycznej i sporcie wraz z analizą przypadków klubów piłki nożnej w Polsce i W. Brytanii. Podstawowa hipoteza badawcza zmierza do tego: 1.Czy wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu, zarzadzaniu i finansowaniu klubów sportowych w Polsce mają w pełni charakter rynkowy? 2.Czy zarzadzanie sportem w Polsce jest kompletnie dostosowane do wymagań funkcjonującego rynku sportowego? 3.Jak powinien funkcjonować komercyjny zawodowy klub sportowy? 4.Jakie powinny być zasady i możliwości finansowania takich klubów sportowych w Polsce? W pracy zostały wykorzystane podstawowe metody badawcze takie jak: analiza, dedukcja czy wnioskowanie logiczne.
Stały się one niezbędne do oceny ta-kich zjawisk jak: efektywność ekonomiczna klubów sportowych, systemy zarzadzania sektorem sportu, zarządzanie strategiczne klubami sportowymi czy wyniki finansowe największych klubów sportowych.
Praca ma charakter przeglądu ułatwiającego studiowanie i prędkie odnajdowanie kluczowych pojęć, formułowanie sytuacji problemowych i poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania. Jej struktura została ujednolicona w miarę możliwości określonych istotą zagadnień i metodami przyjętych analiz.
W rozdziale pierwszym zostały omówione podstawowe pojęcia z zakresu zarzadzania w kulturze fizycznej i sporcie, istota i komponenty składowe otoczenia i nowe koncepcje zarzadzania w teorii i praktyce działalności sportowej, a także Europejskie systemy zarzadzania w sporcie na tle zarzadzania sportem w Polsce.
Rozdział drugi poświęcono analizie porównawczej przedsiębiorstwa sportowego jako podmiotu gospodarczego. Zostały w nim omówione formy prawne pod-miotu sportowego z podziałem na te które nie prowadzą działalności gospodarczej, a także te, które ją prowadzą.
W dalszej części porównano działalność profesjonalnego klubu sportowego do przedsiębiorstwa, a także wyniki działalności gospodarczej klubów sportowych. W rozdziale trzecim została scharakteryzowana problematyka efektywnego zarzadzania klubem sportowym.
Zostały tam omówione w pierwszej kolejności istota, zakres oraz obszary efektywności przedsiębiorstwa z elementami analizy wskaźnikowej, a w kolejności problem efektywności w klubach sportowych wraz obszarami i miernikami oceny produktywności podmiotu sportowego W rozdziale czwartym została podjęta problematyka analizy i oceny proce-sów zarzadzania zawodowymi klubami sportowymi w Polsce na podstawie klubów piłkarskich.
Zostały omówione Ligi piłkarskie w Polsce, pokazana rola i zadania Ekstraklasy SA w zarzadzaniu sportem, podstawowe dane dotyczące budżetów i finansów klubów piłkarskich oraz analiza porównawcza wyników sportowych i finansowych piłkarskiej Ekstraklasy w sezonie 2018/2019.
Rozdział piąty obejmuje problematykę i obszary strategii zawodowych klubów sportowych. Zostały w nim wyeksponowane podstawowe części zarzadzania strategicznego a następnie najważniejsze warianty strategii przedsiębiorstwa sportowego czyli strategie: promocji, finansowa, finansowania działalności, stra-tegie kosztowe klubów piłkarskich, typy strategii inwestycyjnych, strategie zatrudniania kadr i na zakończenie strategie organizacyjno-logistyczne.
W rozdziale szóstym został przedstawiony problem efektywności biznesowej klubów piłkarskich angielskiej Premier League. Scharakteryzowano i oceniono funkcjonowanie Premier League, zasady kierowania i zarzadzania wraz z strukturą i systemem rozgrywek.
niezwykle dużą część opracowania poświecono w tym rozdziale stronnie ekonomiczno-finansowej funkcjonowania systemu rozgrywek piłkarskich w Anglii. Na zakończenie przedstawiono różnice w sposobach finansowania klubów angielskiej Premier League i polskiej Ekstraklasy.
Rozdział siódmy został poświęcony ocenie zarządzania klubem sportowym w zdobywaniu przewagi sportowej i biznesowej. Przedstawiono tutaj funkcjonowanie klubu sportowego jako przedsiębiorstwa oraz zaprezentowano charakterystykę towaru sportowego i korelację wyniku sportowego i ekonomicznego w klubie sportowym.
W końcowej części przedstawiono problem komercjalizacji sportu. Wyspecyfikowane problemy nie tworzą kompendium wiedzy podstawowej z zakresu ekonomii sportu czy podstaw zarządzania sportem. Są one tylko wyborem stanowczych kwestii stanowiącymi istotę omawianych zagadnień i jak każdy dobór wynikający z celów i ograniczeń, mogą kreować potrzebę szerszego ich poznawania.
Jego adresatami są z zasady studenci kierunków wychowanie fizyczne i sport, którzy informując potrzebę zaistnienia tego rodzaju opracowania spowodowali, że powstało ono dla lepszej współpracy uczących i studiujących.
Opracowanie jest konsekwencją pracy pracowników Katedry Nauk Humanistycznych i Społecznych Wydziału Wychowania |Fizycznego AWF w Warszawie, którzy tworząc poszczególne fragmenty książki, wnieśli jednocześnie własne pomysły i prze-myślenia, jak i ujęcia problemów które można odnaleźć w istniejących nielicznych podręcznikach z tej dziedziny wiedzy.
Autorzy opracowania mają nadzieję, iż taka prezentacja ułatwi poznawanie i zrozumienie podstawowych kwestii dotyczących ekonomii sportu i zarzadzania sportem i stanie się podstawą szerokiej podmiany poglądów na temat komercjalizacji sportu, która w odniesieniu do polskich klubów sportowych przyjmuje szczególne ważny charakter.