1. Nowy rozmiar globalizacji i problemów globalnych (Tadeusz obfitek) 13
1.1. Gospodarka światowa a gospodarka globalna 13
1.2. Przegląd pojęcia globalizacji w literaturze ekonomicznej 17
1.3. Pozytywne i negatywne aspekty globalizacji – ocena szans i zagrożeń 30
1.4. Podsumowanie 41
2. Rola Internetu w gospodarce światowej XXI w. (Sylwia Talar) 43
2.1. Wprowadzenie 43
2.2. Funkcjonalność Internetu 44
2.3. Uwarunkowania użycia Internetu 45
2.4. Istota i zakres badań problemu zróżnicowania w wykorzystaniu Internetu (podziału cyfrowego) 48
2.5. Cyfrowy podział gospodarki światowej a istniejące dysproporcje rozwojowe 50
2.6. Kierunek zmian dysproporcji w dostępie do Internetu 52
2.7. Wymiar cyfrowego podziału gospodarki światowej na podstawie informacji międzynarodowych organizacji 54
2.8. Międzynarodowe różnice w wykorzystaniu Internetu na przykładzie platformy crowdsourcingowej TopCoder 59
2.9. Podsumowanie 62
3. Światowe przepływy usług w XXI w. (Małgorzata Fronczek) 64
3.1. Wprowadzenie 64
3.2. Rozwój handlu usługami w latach 2001-2012 64
3.3. Kierunki geograficzne światowego eksportu usług 65
3.4. Kierunki geograficzne światowego importu usług 68
3.5. Światowy eksport usług według ich rodzajów 71
3.5.1. Eksport usług w krajach rozwiniętych 74
3.5.2. Eksport usług w krajach rozwijających się 84
3.5.3. Eksport usług w krajach transformacji gospodarczej 89
3.6. Podsumowanie 92
4. Przedsiębiorstwa globalne w gospodarce światowej (Iwona Pawlas) 93
4.1. Wprowadzenie 93
4.2. Pojęcie i atrybuty przedsiębiorstw globalnych 93
4.3. Najważniejsze globalne korporacje w gospodarce światowej początku XXI w. Według UNCTAD 99
4.3.1. Wiodące korporacje niefinansowe 99
4.3.2. Wiodące korporacje finansowe 110
4.4. Główne marki globalne ze względu na wartość kapitalizacji rynkowej według PricewaterhouseCoopers LLP 116
4.5. Podsumowanie 119
5. Zastosowanie nowoczesnych technice w funkcjonowaniu przedsiębiorstw na przykładzie mediów społecznościowych (Joanna Kos-Łabędowicz) 120
5.1. Wprowadzenie 120
5.2. Media społecznościowe w działalności przedsiębiorstw 122
5.3. Komunikacja marketingowa w mediach społecznościowych 130
5.4. Podsumowanie 135
6. Wspieranie postępowości przedsiębiorstw na świecie poprzez rozwój klastrów (Małgorzata Dziembała) 137
6.1. Wprowadzenie 137
6.2. Klastry nowoczesne i ich charakterystyka 138
6.3. Wspieranie rozwoju klastrów w wybranych regionach świata 146
6.3.1. Inicjatywy na rzecz klastrów innowacyjnych w UE na przykładzie Finlandii 151
6.3.2. Wspieranie progresywności w regionach USA 158
6.3.3. Rozwój klastrów najnowocześniejszych w Republice Korei 161
6.4. Podsumowanie 164
7. Znaczenie społecznej odpowiedzialności w działalności przedsiębiorstw w warunkach gospodarki globalnej (Katarzyna Czech) 166
7.1. Wprowadzenie 166
7.2. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu jako element realizacji stabilnego rozwoju na poziomie przedsiębiorstw 167
7.3. Pojęcie i rozwój Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw 171
7.4. Znaczenie globalizacji dla rozwoju Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw 175
7.5. Wybrane uregulowania dotyczące społecznej odpowiedzialności na poziomie ogólnoświatowym i normy i standardy CSR 176
7.6. Wybrane uregulowania dotyczące społecznej odpowiedzialności na poziomie regionalnego ugrupowania integracyjnego na przykładzie UE 179
7.7. Podsumowanie 183
8. Utworzenie Strefy Wolnego Handlu pomiędzy Unią Europejską a USA (Rafał Świtała) 184
8.1. Wprowadzenie 184
8.2. Trudności natury technicznej podczas negocjowania umowy handlowej TTIP 187
8.3. Typy korzyści płynących z zawarcia umowy TTIP 188
8.4. Sektory, w których współpraca jest nad wyraz istotna dla Unii Europejskiej 189
8.5. Rolnictwo jako obszar liberalizacji wymiany handlowej 190
8.6. Strefa wolnego handlu jako forma międzynarodowej integracji gospodarczej 191
8.6.1. Znaczenie polsko-ukraińskiej zamiany gospodarczej 191
8.7. Podsumowanie 195
Zakończenie 197
Literatura 203
Spis rysunków 221
Spis tabel 223