Monografia prezentuje nowe spojrzenie na jakość towaru, które dzięki uwzględnieniu myślenia kategoriami procesu życia wychodzi poza dotychczasowe, technologiczne rozumienie tego pojęcia. Pokazano możliwości użycia informacji pozyskanych dzięki ocenie cyklu życia do komunikowania środowiskowej sprawności produktów, przez co opisano świeże podejście i wykorzystanie środowiskowej oceny produktu, LCA (life cycle assessment).
Celem podjętych działań jest ocena potencjału przekazywania komunikatów o efektywności środowiskowej produktów ich nabywcom i konsumentom. Jak dotąd nie zweryfikowano bowiem możliwości wykorzystania jednolitego systemu pozwalającego na przekazywanie takich danych o różnych rodzajach produktów oferowanych na rynku.
Brakuje opracowania zawierającego ocenę możliwości użycia jednolitego systemu znakowania środowiskowego produktów. Obecnie istnieje prawie 500 różnego typu znaków środowiskowych zawiadamiających o różnorodnych aspektach związanych ze środowiskiem.
Są one stosowane do znakowania różnorodnego typu produktów, jednak zwykle jeden znak może być stosowany wyłącznie do oznaczania jednej konkretnej kategorii bądź znajduje zastosowanie w przypadku kilku wybranych.
obecnie na rynku nie istnieje znak ekologiczny, który miałby użycie dla wszelkich kategorii produktowych, co w połączeniu z mnogością oznaczeń powoduje, że społeczna znajomość znaków ekologicznych jest wciąż na niskim poziomie.
kupujący mają problemy nie tylko z ich rozpoznawaniem,też z interpretacją przekazywanych przez nie treści. Skutkuje to brakiem zaufania do produktów ekologicznych, co znajduje odzwierciedlenie w ich raczej niskim popycie i udziale w rynku.
niezbędne jest więc rozszerzanie zaufania społecznego do znakowania naturalnego produktów, które w przyszłości mogłoby przyczynić się do rozwoju rynku zrównoważonych dóbr i usług. Konieczne jest ponadto powiększenie świadomości nabywców dotyczącej oceny produktów poprzez pryzmat ich oddziaływania na środowisko.
W monografii przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego wśród konsumentów. Dotyczyło ono jednolitego systemu znakowania produktów etykietami środowiskowymi opartymi na wynikach analizy procesu życia. Jego wyniki pokazują, że jest możliwe zastosowanie tego kanału komunikacji do przekazywania danych o efektywności środowiskowej produktów.
Etykiety zawierające informacje środowiskowe pozwolą w przyszłości na oznaczenie w ten sam rozpoznawalny sposób rozmaitego typu produktów dostępnych na rynku oraz na proste porównywanie sprawności środowiskowej w ramach jednej kategorii produktowej.
Zaletą zastosowania takiego systemu jest zniwelowanie szumu komunikacyjnego wynikającego z mnogości wykorzystywanych obecnie deklaracji i znaków naturalnych, a także przyczynienie się do zwiększenia świadomości i zainteresowania tematyką środowiskową poprzez szersze grono konsumentów.
Znajdujące zastosowanie w odniesieniu do wszystkich produktów ujednolicone etykiety, zawierające informacje pozyskane z analizy cyklu życia produktu, mogłyby także w przyszłości uzupełnić bądźkompletnie zastąpić obecnie wykorzystywane systemy naturalnego znakowania produktów.