Książka, operując przykładami, odsłania fenomen map nauki, a także wprowadza w detale warsztatu związanego z przetwarzaniem i wizualizacją informacji. To pole badań przyciąga specjalistów z różnorodnych dyscyplin naukowych, stawiających pytania dotyczące rozwoju i historii oraz filozofii i socjologii nauki w szerokim sensie.
Żeby ukazać meritum map nauki, autorka na jednej z pierwszych stron książki przytacza trzy cytaty znanych ludzi mówiące o znaczeniu tego narzędzia. Po pierwsze, jak każda mapa tworzą one powiązania między „odmiennymi ideami, o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia".
Po drugie, mapa nauki pomaga w odkrywaniu nowej wiedzy o danym zjawisku albo procesie. Po trzecie, wizualizacje wielkoskalowych danych (opisujących naukę) mogą być odbierane jako wytwór artystyczny. Jak zaznaczył prof.
Rafał Maciąg w recenzji wydawniczej, książka ta porusza „[…] nad wyraz interesujące i aktualne problemy nauki związane z jej podstawami, takimi jak legitymizacja i wiarygodność, lecz także dostępność i transparentność czy last but not least sensowność i poprawność.
Wszystkie te aspekty mieszczą się w refleksji podjętej poprzez autorkę i ze względu na swoją wagę i obszerność nie mogły być poprzez nią wyczerpane".