Prezentowany zbiór studiów przypadku i zadań, przygotowany poprzez pracowników Katedry Marketingu Międzynarodowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, ma na celu próbę wykształcenia w odbiorcach umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa.
Celem publikacji jest także wyszczególnionie Czytelnikom,optymalnie przygotowana strategia marketingowa, dopasowana do profilu działalności przedsiębiorstwa oraz sytuacji rynkowej stanowczo wpływa na sukces marki na arenie międzynarodowej.
Publikacja została podzielona na dwie części. Pierwsza posiada studia przypadku firm działających na arenie międzynawowej. Stanowi ona kontynuację dwóch wcześniejszych publikacji pt. Marketing międzynarodowy.
Studia przypadków, jednak przedstawione w nich problemy firm zostały zaktualizowane, uwzględniono nowe wyzwania społeczno-ekonomiczne, przed jakimi stoją przedsiębiorstwa działające na arenie międzynarodowej.
W części tej, dla bardziej dogłębnego zobrazowania przekroju problemów i wyzwań przedsiębiorstw, dodano przykłady firm z rynku business-to-business, które osiągnęły sukces na rynkach międzynarodowych. W celu ulepszonego zrozumienia problemu oraz utrwalenia wiedzy z danego tematu każde studium przypadku jest zakończone pytaniami i zadaniami.
Stają się one także przyczynkiem do dalszej dyskusji nad wybranymi elementami strategii marketingowej przedsiębiorstwa działającego na rynku zagranicznym. Niniejsza publikacja jest zatem ukierunkowana praktycznie, a także koncentruje się na relacjach między przedsiębiorstwami (B2B).
W drugiej części publikacji zaproponowano zadania warsztatowe i ćwiczenia, które posiadają pomóc Czytelnikom w rozwijaniu umiejętności wspólnego podejmowania decyzji, dyskusji i prezentacji swych poglądów.
podczas prac nad zadaniami i ćwiczeniami wykorzystano elementy teorii z zakresu marketingu międzynarodowego oraz zarządzania, dzięki czemu odbiorca ma możliwość skonfrontowania teorii wyniesionej z zajęć, wykładów i ćwiczeń z symulacją sytuacji rynkowej fikcyjnych przedsiębiorstw działających na arenie międzynarodowej.
na dodatek zadania i ćwiczenia pomagają w kreatywnym podejściu do tworzenia oraz zarządzania strategią marketingową przedsiębiorstwa działającego na rynku zagranicznym. W tym celu wybrane zadania posiadają adekwatne arkusze usprawniające ich rozwiązywanie bezpośrednio w publikacji.
Problematyka studiów przypadku, a także zadań i ćwiczeń przedstawionych w publikacji obejmuje obfite spektrum zagadnień powiązanych z marketingiem międzynarodowym, jak na przykład aspekty standaryzacji i adaptacji, pozycjonowania towaru, marketingu partnerskiego, rynku B2B, segmentacji nabywców czy wybranych komponentów strategii marketingowej firm działających na rynkach zagranicznych.
Publikacja jest dedykowana dla studentów uczęszczających na zajęcia z marketingu i dla osób, które chciałyby rozwijać poręczne umiejętności tworzenia i wdrażania strategii marketingowej firmy na rynku zagranicznym.