Zachowania problemowe nastolatków są zjawiskiem na stałe wpisanym jednocześnie w pracę profilaktyczną szkół ogólnodostępnych jak i placówek resortu edukacji realizujących zadania socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne.
Celem publikacji jest próba przeanalizowania aktualnych obszarów zachowań problemowych wśród dorastających, które identyfikują ich nauczyciele i wychowawcy, a także ustalenie rozwiązań użytkowanych w praktyce pedagogicznej.
Perspektywa teoretyczna podjętych badań odnosi się do tematyki niełatwych, nad wyraz niejednokrotnie nieakceptowanych społecznie zachowań nastolatków manifestowanych zarówno jako problemy z pełnieniem roli ucznia jak i zachowania ryzykowne.
Przedmiotem analiz teoretycznych uczyniono także kwestię rozwiązywania problemów uczniów w warunkach instytucji resortu edukacji - szkól ogólnodostępnych, a także młodzieżowych ośrodków socjoterapii i młodzieżowych ośrodków wychowawczych.
Zaprezentowane wyniki badań o charakterze porównawczym, przeprowadzonych wśród nauczycieli pracujących w szkołach ogólnodostępnych i w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, pokazują aktualną mapę zachowań ryzykownych dorastających, a także problemów w funkcjonowaniu społecznym uczniów.
Odsłaniają także kategorie trudności związanych z procesem edukacyjnym i pełnieniem roli ucznia, które są stanowcze dla powstawania problemów w funkcjonowaniu społecznym nastolatków. Dzięki ustaleniu poziomu wiedzy i nastawienia badanych pedagogów do realizacji zadań z zakresu profilaktyki w warunkach placówki, w której pracują, udało się wyróżnić priorytetowe kierunki działań broniących młode pokolenie przed zachowaniami ryzykownymi i patologia społeczną.
Adresatami książki są wszyscy zainteresowani profilaktyką zachowań ryzykownych nastolatków, istotnie nauczyciele, wychowawcy i dyrektorzy szkół, pracownicy organów prowadzących placówki systemu oświaty oraz organów nadzoru pedagogicznego, a także studenci pedagogiki przygotowujący się do pracy z dziećmi i młodzieżą.