Rozdział 1
Networking i sprawność pracowników naukowych jako konstrukty badawcze 15
1.1. Networking akademicki – pojęcie, stan wiedzy i pomiar (Maciej Mitręga) 15
1.1.1. Pojęcie, skala i wielowymiarowość networkingu akademickiego 17
1.1.2. Związek pomiędzy networkingiem a sprawnością akademicką 22
1.1.3. Podsumowanie i wnioski 25
1.1.4. Literatura do rozdziału 26
1.2. Pojęcie i pomiar skuteczności pracownika naukowego (Olgierd Witczak) 29
1.2.1. Pojęcie sprawności 30
1.2.2. Systemowe uwarunkowania sprawności pracownika nauki w Polsce 35
1.2.3. Problemy w pomiarze sprawności pracownika nauki 41
1.2.4. Podsumowanie 48
1.2.5. Literatura do rozdziału 49
Rozdział 2
Wielorakość perspektyw wobec uwarunkowań networkingu akademickiego 54
2.1. Uwarunkowania networkingu akademickiego w perspektywie psychologicznej (Aleksandra Sarna) 54
2.1.1. Motywacja 54
2.1.2. Umiejscowienie poczucia kontroli 56
2.1.3. Osobowość 58
2.1.4. Rezyliencja 60
2.1.5. Czynniki zewnętrzne 61
2.1.6. Podsumowanie 62
2.1.7. Literatura do rozdziału 63
2.2. Uwarunkowania networkingu akademickiego w perspektywie socjologicznej (Małgorzata Suchacka) 65
2.2.1. Wielowymiarowy charakter socjologicznego ujęcia networkingu akademickiego 66
2.2.1.1. Pojęcia bazowe: kapitał ludzki i społeczny a networking akademicki 66
2.2.1.2. Koncepcje learning regions i learning organizations a networking akademicki 71
2.2.1.3. Networking akademicki a społeczeństwo sieciowe − siła słabych więzi i poziomy współpracy 74
2.2.1.4. Paradygmat interakcjonizmu symbolicznego − szczególny charakter więzi naukowych 78
2.2.2. Podsumowanie − implikacje teoretyczne i osiągalne dalsze kierunki badań 80
2.2.3. Literatura do rozdziału 81
2.3. Uwarunkowania networkingu akademickiego w perspektywie kulturowej (Anna Ligia Wieczorek) 84
2.3.1. Rola kultury i języka w rozwoju jednostki 85
2.3.2. Klasyfikacja kultury według Geerta Hofstede 86
2.3.2.1. Dystans władzy 86
2.3.2.2. Indywidualizm/kolektywizm 87
2.3.2.3. Męskość/kobiecość 87
2.3.2.4. Unikanie niepewności 88
2.3.2.5. Orientacja długotrwała/krótkookresowa 89
2.3.3. Rola znajomości języka angielskiego w networkingu pracowników naukowych 90
2.3.4. Właściwości „polskiej kultury akademickiej" a networking 91
2.3.5. Podsumowanie 93
2.3.6. Literatura do rozdziału 93
Rozdział 3
zarys zarządzania zasobami ludzkimi w networkingu akademickim (Janusz Strużyna) 96
3.1. Sieć jako oryginalny obiekt zarządzania zasobami ludzkimi 99
3.2. Odwzorowanie networkingu a zarządzanie zasobami ludzkimi 102
3.3. Podejścia do sieciowej organizacji akademickiej z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi 107
3.4. W kierunku zasad ramowych zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji akademickiej 114
3.5. Podsumowanie 116
3.6. Literatura do rozdziału 118
Rozdział 4
Networking jako czynnik sukcesu naukowca w świetle wyników badań jakościowych (Anna Ligia Wieczorek) 121
4.1. Opis badań i charakterystyka respondentów 123
4.1.1. Szczegółowa charakterystyka respondentów 124
4.2. Współpraca akademicka i jej uwarunkowania 127
4.2.1. Znaczność networkingu akademickiego w karierze naukowca 127
4.2.2. Czynniki wspomagające i utrudniające współpracę 129
4.2.3. Doświadczenia respondentów związane z networkingiem akademickim 130
4.2.4. Czynniki wspomagające budowanie dobrej atmosfery w zespole 131
4.2.5. Współpraca pozaakademicka jako czynnik wpływający na sprawność 133
4.2.6. Znajomość języka angielskiego jako czynnik wpływający na zdolności networkingowe naukowca 134
4.2.7. Wpływ różnic kulturowych na networking akademicki 135
4.3. Dynamiczne aspekty budowania sieci akademickiej 136
4.3.1. Nawiązywanie współpracy 136
4.3.2. Użytkowanie potencjału relacji 138
4.3.3. Pogarszanie się i rozpad relacji 139
4.4. Wyniki badań jakościowych – próba syntezy 141
4.5. Literatura do rozdziału 144
Rozdział 5
Networking i efektywność naukowa w świetle wyników badań ilościowych (Maciej Mitręga) 146
5.1. Charakterystyka procedury badawczej i modelu pomiarowego 146
5.2. Skuteczność naukowa pracowników uczelni 153
5.3. Networking, cechy badaczy i pozostałe uwarunkowania pracy naukowej 158
5.4. Współzależności pomiędzy analizowanymi czynnikami pracy akademickiej 166
5.5. Podsumowanie 175
5.6. Literatura do rozdziału 176
Podsumowanie i wnioski (Maciej Mitręga) 179
Aneks. Postępowe media jako kanał networkingu akademickiego (Justyna Laskowska-Witek) 187