Książka jest analizą dotychczas podejmowanych badań poświęconych samotnemu rodzicielstwu oraz analizą procesu socjalizacji jako znacznego czynnika warunkującego rolę kobiety-matki w rodzinie. Ponadto ukazuje ona wyniki badań przeprowadzonych poprzez autorkę publikacji drogą wywiadu wśród samotnych matek znajdujących się w różnorodnych sytuacjach życiowych.
w wyniku czego przeprowadzonych badań wygenerowana została teoria klasyfikująca i opisująca przyczyny, które powodują,dużo samotnych matek nie usamodzielnia się ekonomicznie oraz mieszkaniowo i coraz mocniej uzależnienia się od szeroko zakrojonych działań pomocowych.
Dokonano także typologizacji samotnych matek korzystających aktualnie bądź w przeszłości ze najróżniejszych świadczeń systemu pomocowego oraz opisano strategie działania pań w życiu rutynowym. Pokaźne było także wyznaczonie czynników umożliwiających kobietom samotnie wychowującym dzieci uzyskanie jednostkowej niezależności i pełne uczestnictwo społeczne.
Interpretatywny charakter badań jest swoistym novum w odniesieniu do podjętej w publikacji tematyki i tym samym z innej niż dotychczas perspektywy pokazuje kwestię samodzielności życiowej samotnych matek również ich zależności od szeroko pojmowanych form pomocy i wsparcia.
Tak ujęte i zrealizowane badania wpisują się w problematykę pedagogiki społecznej i przyczyniają się do jej rozwoju. Niepowtarzalne ujęcie samodzielności życiowej kobiet samotnie wychowujących dzieci w kontekście ich dostępu do zasobów, a także umiejętności i użycia pozwoliło wyłonić czynniki umożliwiające podjęcie działań zmierzających do maksymalnego usamodzielnienia tej grupy społecznej.
Publikacja skierowana jest najczęściej do: naukowców podejmujących problematykę wychowania dzieci i młodzieży w środowisku rodziny niepełnej, naukowców wykorzystujących w badaniach teorię ugruntowaną jako metodę zbierania i analizy materiału badawczego, pracowników szeroko rozumianych służb pomocowych pracujących z nie w pełni samodzielnymi matkami wychowującymi dzieci, pedagogów szkolnych, kuratorów oraz studentów kierunków pedagogicznych.