Tytuł Od zapału do wypalenia? Funkcjonowanie nauczycieli w codzienności szkolnej Autorzy Jowita Synal, Jolanta Szempruch Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Jana Kochanowskiego ISBN 978-83-7133-684-3 Rok wydania 2017 liczba stron 367 Format pdf Spis treści Spis treści
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Funkcjonowanie fachowe nauczycieli
1.1. Funkcje i zadania nauczycieli 13
1.2. Rozwój profesjonalny nauczycieli w kontekście pragnień społecznych 23
1.3. Uwarunkowania funkcjonowania fachowego nauczycieli 33
1.4. Ewaluacja jakości funkcjonowania mistrzowskiego nauczycieli 49
Rozdział 2
Problematyka wypalenia zawodowego nauczycieli
2.1. Pojęcie i symptomy wypalenia 55
2.2. Etapy rozwoju wypalenia 65
2.3. Determinanty wypalenia 70
2.4. Sposoby radzenia sobie z wypaleniem 82
Rozdział 3
Założenia metodologiczne badań własnych
3.1. Problematyka badań 89
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze 93
3.3. Dobór terenu badań i próby badawczej 98
3.4. Organizacja badań i sposób opracowania skatalogowanego materiału
empirycznego 104
Rozdział 4
Wyniki badań funkcjonowania fachowego nauczycieli
4.1. Motywy wyboru zawodu nauczyciela 111
4.2. Funkcjonowanie fachowe nauczycieli w zakresie dojrzałości
osobowościowej i kompetencji zawodowych 115
4.3. Umiejętność radzenia sobie nauczycieli w sytuacjach stresowych 158
4.4. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli 164
4.5. Potrzeby nauczycieli w zakresie rozwoju i doskonalenia zawodowego 174
4.6. Wsparcie nauczycieli w funkcjonowaniu mistrzowskim 212
Rozdział 5
Poczucie wypalenia zawodowego badanych nauczycieli
5.1. Poczucie emocjonalnego wyczerpania 221
5.2. Poczucie depersonalizacji 225
5.3. Poczucie obniżonego zaangażowania w pracę i spadku wydajności
działań 227
5.4. Poczucie zawężenia kontaktów interpersonalnych 231
5.5. Poczucie zmęczenia fizycznego 234
5.6. Ogólny poziom poczucia wypalenia zawodowego 237
5.7. Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu wykorzystywane poprzez
nauczycieli 242
Rozdział 6
Funkcjonowanie profesjonalne a poczucie wypalenia zawodowego nauczycieli
6.1. Ogólny poziom funkcjonowania mistrzowskiego nauczycieli a poczucie
wypalenia 255
6.2. Dojrzałość osobowościowa nauczycieli a poczucie wypalenia 260
6.3. Kompetencje zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia 266
6.4. Zapotrzebowania rozwojowe i doskonalenie zawodowe nauczycieli a poczucie
wypalenia 276
6.5. Umiejętność radzenia sobie ze stresem a poczucie wypalenia 281
6.6. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia 286
Podsumowanie 289
Propozycje działań wzmacniających poziom funkcjonowania profesjonalnego
i zapobiegających wypaleniu zawodowemu nauczycieli 303
Załączniki 321
Bibliografia 347
Spis tabel, wykresów i schematów 367
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Funkcjonowanie fachowe nauczycieli
1.1. Funkcje i zadania nauczycieli 13
1.2. Rozwój profesjonalny nauczycieli w kontekście pragnień społecznych 23
1.3. Uwarunkowania funkcjonowania fachowego nauczycieli 33
1.4. Ewaluacja jakości funkcjonowania mistrzowskiego nauczycieli 49
Rozdział 2
Problematyka wypalenia zawodowego nauczycieli
2.1. Pojęcie i symptomy wypalenia 55
2.2. Etapy rozwoju wypalenia 65
2.3. Determinanty wypalenia 70
2.4. Sposoby radzenia sobie z wypaleniem 82
Rozdział 3
Założenia metodologiczne badań własnych
3.1. Problematyka badań 89
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze 93
3.3. Dobór terenu badań i próby badawczej 98
3.4. Organizacja badań i sposób opracowania skatalogowanego materiału
empirycznego 104
Rozdział 4
Wyniki badań funkcjonowania fachowego nauczycieli
4.1. Motywy wyboru zawodu nauczyciela 111
4.2. Funkcjonowanie fachowe nauczycieli w zakresie dojrzałości
osobowościowej i kompetencji zawodowych 115
4.3. Umiejętność radzenia sobie nauczycieli w sytuacjach stresowych 158
4.4. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli 164
4.5. Potrzeby nauczycieli w zakresie rozwoju i doskonalenia zawodowego 174
4.6. Wsparcie nauczycieli w funkcjonowaniu mistrzowskim 212
Rozdział 5
Poczucie wypalenia zawodowego badanych nauczycieli
5.1. Poczucie emocjonalnego wyczerpania 221
5.2. Poczucie depersonalizacji 225
5.3. Poczucie obniżonego zaangażowania w pracę i spadku wydajności
działań 227
5.4. Poczucie zawężenia kontaktów interpersonalnych 231
5.5. Poczucie zmęczenia fizycznego 234
5.6. Ogólny poziom poczucia wypalenia zawodowego 237
5.7. Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu wykorzystywane poprzez
nauczycieli 242
Rozdział 6
Funkcjonowanie profesjonalne a poczucie wypalenia zawodowego nauczycieli
6.1. Ogólny poziom funkcjonowania mistrzowskiego nauczycieli a poczucie
wypalenia 255
6.2. Dojrzałość osobowościowa nauczycieli a poczucie wypalenia 260
6.3. Kompetencje zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia 266
6.4. Zapotrzebowania rozwojowe i doskonalenie zawodowe nauczycieli a poczucie
wypalenia 276
6.5. Umiejętność radzenia sobie ze stresem a poczucie wypalenia 281
6.6. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia 286
Podsumowanie 289
Propozycje działań wzmacniających poziom funkcjonowania profesjonalnego
i zapobiegających wypaleniu zawodowemu nauczycieli 303
Załączniki 321
Bibliografia 347
Spis tabel, wykresów i schematów 367